Inlägg från: Knasiga morsan |Visa alla inlägg
  • Knasiga morsan

Lön inom psykiatrin

Hej där!

undrar om det är mer än jag som jobbar eller kommer att jobba inom psykiatrin? undrar då vad ni har för löner?`

Själv så har jag en timlön på 97 kronor och sedan kommer semesterersättning på det med 10%... Är detta en bra eller dålig lön??

• Svar på tråden Lön inom psykiatrin
  • Knasiga morsan

Jag jobbar ju då som skötare.. Jag har än så länge inte fullföljt min utbildning så det är lönen för dom utan utbildning!

• Knasiga morsan

Jaa detta är då inom det privata. Det är ett privat boende som jag ska jobba inom och som jag har hört så har dom bättre löner än vad landstinget har här i Skåne.. :S Så jaa... vad ska man säga?!

Men min lön i sommar kommer att hamna runt 110kr/h. Men detta också för att jag inte är utbildad..

Men visst är det dåligt betalt med tanke på all den stress och det ansvar och den risk som man utsätts för inom psykiatrin. Där jag ska jobba är det väldigt svårt psykiskt sjuka människor som bor där året runt och som troligen aldrig kommer att fungera normalt igen... Och vissa av dom är väldigt utåtagerande och "farliga.."

• Knasiga morsan

Mm det kanske det är.. Men jag kan ju bara jämföra med tidigare jobb och om jag ska jobba kommunalt inom hemtjänsten så ligger lönen på 87 kr i timmen..

• Knasiga morsan

Ja precis. Jag håller ju på med min utbildning så jag är inte klar, utan har gjort block 1 så att säga. har block 2 kvar innan jag är färdig usk..

• Knasiga morsan

Mmm det är ju det.. Men en fråga till då! Hur är det med mat och sådant? får ni äta mat där eller ni får betala för maten eller hur gör ni?

För på detta stället äter man alla måltider gratis då man äter pedagogiskt. Så det blir ju frukost, lunch och eftermiddagsfika om man jobbar tidiga turen..

• Knasiga morsan

Och apropå dåliga löner så kan jag ju säga att 90 kronor i timmen inte heller är dålig lön om man ska jämföra med min sambos lön och han jobbar inom kundtjänst. han har 74 kronor i lön.... Men sedan har han iofs provision men ändå.. det finns de månader då han inte tjänar så mycket.. :S

• Knasiga morsan

Mm men det är lite så också att hitta ett jobb som passar en och som lönen är bra och där man ska trivas! det handlar också om att trivas på sin arbetsplats... Men han letar jobb för fullt men det finns inga jobb att erbjuda här där vi bor.. Och han har inte heller någon utbildning (förutom gymn) så därför så minskar chanserna för honom att få ett annat jobb...

Men jag kan ju säga det att en tjej som jobbar på min sambos jobb som också har grundlönen 12500 får ut cirka 30 000 i månaden bara för att hon har så pass mycket i provision. Så det är lite hur man kan anpassa sig efter jobbet också..

MEN Annan -- vad jobbar du som då och hur mycket har du i lön??

• Knasiga morsan

Jo precis men allt är ju också relativt!!

Det handlar om att trivas! Det handlar om utbildning och det handlar om att ha tur!

Men det är bra att ni har bra i lön, verkligen!

men sedan beror det också på vart man får jobb någonstans och vilken kommun med mera. Det är så mycket som spelar roll när det gäller vad man får i lön.

Det är bara till att titta på min pappa som är utbildad lärare och som jobbar på gymnasiet på ett långtidsvik och han har väl 20 eller 21 innan skatt...

Svar på tråden Lön inom psykiatrin