• Sarge

Tips på mat man kan laga utan spis mottages :-)

Hej hopp !

I helgen slännger vi ut det sista ur köket & därmed ryker spisen.....

Nu vill jag ha en massa tips på mat man kan laga utan en spis
    Sallader av olika slag känns ju ganska självklart, men jag vet inte om vi bara vill äta sallad i flera veckor
    Tack & lov kan man ju grilla, men vad mer ??

Hjälp oss

/Sarge

• Svar på tråden Tips på mat man kan laga utan spis mottages :-)
  • Thursday

Varma mackor i mackjärn.

Har ni vattenkokare och micro kan ni ju göra mycket. Couscous funkar till allt och är gott. Laxfiléer blir goda i mikro. Finns det inte ris som man ska värma i mikro?

Hade jag varit utan kök hade jag ju köpt en elektrisk kokplatta och satt typ i tvättstugan. Dubbel platta, bara att plugga in kostar 299 kr på Rusta: www.rusta.se/product.asp Lär ju bli billigare än att köpa pizza.

• P28

Du kan laga allt ris i micro! Det gör jag jämt!

• mymlan2

Hur länge ska riset koka i micron då?

• P28

Jag brukar börja med tio minuter, sedan ta ut och kolla om jag behöver fylla på mer vatten eller inte, sedan fem minuter i omgångar tills det är klart.

• MajaLarsson

couscous kan man låta svälla i kallt vatten oxå så att det blir tillagat!
    om man e riktigt lat alltså!
    läst att mat-tina alltid gör så...

• Lindalund

varför inte köpa/låna ett trangiakök så kan ni laga all mat ni vill, steka koka o annat härligt?

• Airy fairy

Vi koper ofta fardig grillad kyckling (om det regnar ute tex).
    Man kan ocksa bena kyckling om man har over och ata det i pita brod som tex en kebab med sallad, sas etc etc. Jattegott

couscous som nagon namnde. Har du kvar frysen eller tillgang till extra frys kan du ju alltid laga lite extra och frysa ner som ni sedan kan varma i micron.

Gronsaker, fisk etc kan ju angkokas i micorn med.....

Nagon som vet om pulvermos behover spisplatta eller racker det med att varma vattnet i vattenkokare och sla over?

• Thursday

Pulvermos äter vi väldigt sällan, men då kokar jag alltid upp vatten i vattenkokaren.

• micorazón

bulgur kan man göra om ni har mikro eller vattenkokare. Ta 4 dl vatten och koka upp med 2 kryddmått salt.  Häll det över 2 del bulgur.

Bulgur är gott att ha i sallader men också som substitut till ris

• Pokergirl

Vi är också på gång att slänga ut vår spis (och resten av köket förstås). Vi har inhandlat en minielspis med två plattor och en miniugn på jula för en tusenlapp. Perfekt, då behöver man inte leva på nudlar och sallad!

• Sussie77

Grillat kyckling med potatissallad, ni kan även köpa olika micromats rätter som fiskgratäng m.m. Finns säkert hur mycket som helst att välja bland bara man kommer på det.

• jassikan

Vi renoverade köket i höstas.
    Ingen spis/ugn/diskho/diskmaskin på 3,5 månad, megasuck... det skulle inte ta så lång tid. Men vår hantverkare... *morr*

Ris för mikro (Uncle Bens expressris, körde vi med) är faktiskt väldigt smidigt, men betydligt dyrare tyvärr.
    Det finns även grötris för mikro.
    Koka torra såser och soppor funkar också smidigt i mikron. Det gäller bara att röra lite då och då. Även ex.vis ravioli och köttsoppa på burk, men utan konservburken såklart
    Grillade massor, trots höstvädret. Grillade även falukorv.
    Potatissallad och vanliga bland sallader blev det också m.m.

Färdigrätter för mikro är ingen direkt hit, tycker jag. Fiskgratängen för mikro brukar dock vara ganska ok. Även färdiga pannkakor/plättar är helt ok.
    Gör ett gäng med egna färdiga rätter och ställ in i frysen.

Kommer kanske på något mer senare...

Svar på tråden Tips på mat man kan laga utan spis mottages :-)