• Morrizz

Engelska Tråden *** del 6 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 09:06:08:
    Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.

Senasta listan för tråden:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m20100254.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***
  • Morrizz

Det senaste vi pratade om i förra tråden var barnbilskydd/stolar i England.
    Elvind ville veta om någon visste något om orten Crawley.
    Jumblie ska flytta till Skottland i höst, vill ha tips.
    Barnmatsburkar i UK - finns det såna med fiskrätter? Verkar som om utbudet är dåligt.
    Ett annat ämne som diskuteras ofta är tvåspråkighet och apropå språk har vi skrattat en hel del åt alla språkliga "felsägningar" vi lyckats med - hur tokigt det kan bli ibland.

Tja, det var lite om mycket...finns massor att läsa om bakåt i trådarna... 

• Fjäril

Hejsan!
    Jag passar på att skriva här istället.
    Angående bilbarnstolar. Vi bor i Sverige och här rekomenderar de(eller är det hårdare än så?) att barnen sitter bakåtvända tills de är 4 år. Konstigt att det kan vara så olika mellan länderna eftersom det är samma risker i alla fall.
    Jag vet sedan tidigare att man i England vänder på stolen tidigare.
    När min svåger i UK fick barn så hade de tom. liggdelen av vagnen i bilen. Tyckte det verkade ganska praktiskt på en liten baby men i Sverige får man bara ha det om det finns medicinska skäl. Ganska stor skillnad.

Ha det bra i solen!

• Billy

Oj! Redan inne på sjätte tråden!!!

Vi ska på bröllop i England i sommar så jag måste hitta en klänning som är finare än en sommar klänning men inte lika fin som en brudtärna klänning... om ni förstår... ha ha

Nån som sett nån fin klänning nånstans?

• Fjäril

Vad roligt, Billy! Jag älskar att gå på bröllop. Jag hade samma "problem" för några år sedan när vi skulle på bröllop i England. Jag tyckte det var jättevårt att hitta något som var tillräckligt snyggt och inte kostade en förmögenhet. Till slut hittade jag en på Debenhams men de har ju tyvätt stängt sin butik i Sthlm. Har du tittat på tex Joy eller Esprit? Joy kan vara lite mer "tantigt" ibland tycker jag men förr har de haft bra med klänningar. Och på Esprit tycker jag det kommer mer och mer klänningar eller kjolar och toppar man kan kombinera.

Lycka till!

• Karinski

Fjaril...det finns nog inget land i varlden som har lika hoga sakerhetskrav som i Sverige. Jag har forsokt forklara det har med bakatvanda bilstolar for vanner i england och de ser sa forvanade ut. En kompis i tyskland blev stoppad av polisen en gang och de forstod inte alls varfor hennes son satt bakatvand

• Rutiga Rutan

Man har nyligen skärpt reglerna kring bilbarnstolar i England. Inte med aspekt på bakåtvänd sits men mer kring att barn upp till en viss längd måste ha en stol eller booster seat. Tidigare satt de utan.
    Tror inte det är lagligt att köra med liggvagnsdelen av vagnen även i England. Däremot har jag sett en vagn av märket "Jane" som har en bilbarnstol / liggvagnsdel till vagnen som faktiskt är liggande och godkänd säkerhetsmässigt. Så det är mer en bilbarnstol än en liggvagnsdel. Det lär vara bra för barnen eftersom de ofta sitter i bilbarnstolar ganska länge nu när det finns vagnar som man bara stoppar rock-a-toten i. Sitter de länge i stolen så lär det påverka deras ryggar. Så därför propagerar den här barnvagnstillverkaren (som är spansk förresten tror jag) sina platta bilbarnstolar.

Oj vad svamligt det vart....

• YokohamaNr2

Rutiga Rutan,
    Ja det dar med barnstol/skydd direkt pa vagnen har ju blivit otroligt vanligt har, visst ar det smidigt och vagnen blir liten men de flesta i mitt omrade ivarje fall verkar ha det permanent vilken kanske inte ar sa bra!

• MRSVi

Nån som vet om det är ok att ta med sig en växt, inte krukväxt men sån man planterar i trädgården, i handbagaget från England till Sverige? Har kollat Ryanairs sida, men hittar inget om plantor...

• Morrizz

Jag har tagit med bade de ena och det andra i mitt handbagage genom aren . Bast var det nar jag hade magnetkulor (till mina barn, ni vet dom dar geomags) - da fick kom kora ett test pa dom for att se att dom inte var explosiva .

En gang tog jag med mig en liten sk "airplant" och det var inga problem, men det var ett par ar sen som sagt. Sa lange den inte tar mera plats an tillatna storlek pa det man far ta med ombord borde det val ga?

• Rutiga Rutan

Mrs V - det ska vara ok inom EU tror jag. Min svärmor och svägerska har köpt plantor här och tagit med sig till Sverige utan problem.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***