Inlägg från: Anonym (fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattig)

1400:- kvar, ensamstående

Hej!

Jag behöver hjälp. Har ni tips på hur jag lägger upp en budget för dessa 1400:- som ska räcka till den 20:e? Vi behöver mat, blöjor och välling. Räkningar och busskort är betalt. Jag är otroligt dålig på att strukturera upp min vardag och ekonomi, men jag MÅSTE ta tag i det här och lägga fram en plan. Saken är den att jag behöver tips och stöd för att lyckas, för annars ger jag upp och allt blir pannkaka. Jag lider av koncentrationssvårigheter och har minnesproblem (ska utredas för ADHD), men jag vill inte göra det till någon ursäkt. Jag måste försöka. Måste.

Hjälp mig!

• Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående
  • Anonym (fattig)

Tack!

Okej, då blir det 66:- per dag.

Men mat, alltså vilken är den absolut billigaste maten...? Havregrynsgröt? Måste lägga om kosten efter plånboken nu, men vägrar äta onyttigt då jag äntligen gått ner i vikt och vill hålla den.

Middagar? Vad finns för billiga alternativ?

Vilka kostnader är det jag "glömt"? Skulle behöva köpa hem mycket småsaker som plåster, schampo + balsam osv.

hampus04: Jag måste komma igång nu, idag, annars känner jag att det faller mellan fingrarna på mig. Men tack!

Komma igång med ordentlig potträning med sonen, för att minska blöjkostnad?

Tips, tips, tips!

• Anonym (fattig)

Jag köper alltid de billigaste alternativen eftersom jag är student och vi inte får underhåll, samt neddraget barnbidrag p.g.a skuld till fk.

Men usch, det känns som att det är så mycket jag inte tänker på... Kostnader som kommer att komma utmed månadens gång. Våtservetter osv. Grrr... Är faktiskt lite rädd att det ska skita sig.

• Anonym (fattig)

Mia: Vad kostar tvättlappar då? Och hur många behöver man per gång? Känner mig smått beroende av våtservetter, men får väl försöka kicka den vanan om jag känner att det inte fungerar längre.

Ett annat beroende jag har är ju euroshoppers mineralvatten för 6:- per dag (2:- tillbaka på panten sedan!).

• Anonym (fattig)

Anonym: Kanske ska jag handla ett lager redan nu då? Det vore kanske bra, men huuu... Det är faktiskt riktigt läskigt att länga några hundra på att handla ett lager med saker att ha hemma, för att sedan se hur pengarna krymper på kontot trots att det är lång tid till man får pengar nästa gång.

Sedan är det det här med att hålla sig från frestelsen att köpa småsaker i solvärmen. Glass till sig själv och sonen, en kvällstidning då och då, osv.

Men jag MÅSTE ta kontroll över det här!

• Anonym (fattig)

Mia: Men då känns en 72-pack våta för 14:- inte så farligt ändå...

• Anonym (fattig)

Anonym: Jag får nog se till att handla ett paket blöjor till, samt två förpackningar välling. Därtill havregryn för att försöka vänja oss vid gröt som frukost.

Därtill får jag köpa det billigaste schampot och balsamet, trots att det kommer att förstöra mitt känsliga hår. Dessutom får jag glömma att bära sommarkläder denna sommar, utan gå heltäckt eftersom jag enbart äger sådana kläder. Men skitsamma. Jag måste klara det här och ta ansvar för mitt liv, så att jag sedan kan klättra uppåt.

Måste, måste, måste. Måste.

Har inget att sälja på tradera, jag äger bara second hand-prylar och söndriga saker. Jag är ordentligt fattig. Faktiskt.

• Anonym (fattig)

Tack CloudBerry!

Till saken hör dock att jag har ett matmissbruk i bakgrunden, som gör att jag ogärna faktiskt har mat hemma. När jag får ångest så äter jag det som finns i skåpen. I det ögonblicket är jag inte rationell, vilket jag sedan avskyr mig själv för, då det förstör allt.

Men jag ska försöka, igen. Måste.

• Anonym (fattig)

Det läskigaste kommer att vara att storhandla nu, eftersom det kommer att dra ner dessa 1400:- till en bit under tusenlappen för återstående tre veckor. Men okej, jag ska se om det finns någon som ska köra till något av de billiga storvaruhusen idag.

Förhoppningsvis ska det inte vara såhär för alltid...

• Anonym (fattig)

Ingen ville köra till de billiga affärerna. Jag var precis i affären, men höll på att få panik. Kände att jag ville ha tomat på knäckebrödet till lunch, men fick säga till mig själv att "nej, du får inte".

Storhandlade inte, men köpte iallafall välling, blöjor (Coop X-tras är billigast när man är medlem!) och euroshoppers billigaste köttsoppa, samt ett mjukt bröd till sonen. Har lite pålägg hemma, det räcker nog någon dag till.

Vi har inga butiker som säljer mat från mellanöstern här, tyvärr. Men jag lär mig gärna mer om bönor och linser. Tycker det är spännande, men det verkar så krångligt...

Rymdmamma: Jag vägrar uppge faderns namn. Han kan bli farlig om han inte får som han vill. Han är inte med i bilden, och jag är rädd att om han blir skuldbelagd och står som pappa så kan han använda det emot mig i framtiden.

• Anonym (fattig)

Anonym: De kläder jag har har jag fått begagnade från kompisar. Antingen använder vi dem, eller så är de förstörda på ett eller annat vis. Jag tror helt ärligt inte att jag har någonting som kan säljas av, för ingen skulle vara intresserad av att köpa.

• Anonym (fattig)

Rymdmamma: Det var planen, men när jag väl satt där så kunde jag inte ljuga och inför mitt barn låtsas att jag inte visste vem jag hade knullat med. Jag må vara löjlig, men jag klarade inte av det. De vet att jag vet.

• Anonym (fattig)

CloudBerry:

Hm, det vore kanske bra om jag hade koll på det. Ska göra en lista här och nu.

Studiemedel: 7800:-
    Bostadsbidrag: 1900:-
    Barnbidrag: 950:-

= 10650:-

Hyra: 4130:-
    Internet: 319:-
    Busskort: 450:-
    El: 500:- (Men det är först nu jag ändrat till månadsräkning, så anledningen till att jag är så pank nu är att jag fick en kvartalsräkning på 1650:- som jag nu betalde trots att jag egentligen inte "hade råd".)
    Skolans avgift: 200:- (Fram till denna månaden var avgiften 1000:- i månaden, eftersom jag åt på skolan vilket jag nu inte längre gör.)
    Restavgift på skolan var dock 600:- efter en skuld.
    Dessutom lite inköp som dammsugarpåsar och mediciner: ca 200:-

Vanligtvis borde alltså räkningarna bli på 5600:-, men denna månad har de varit på 7550 + ett antal hundringar på kontant betalda bussresor till skolan då jag inte hade tillräckligt för att betala avgiften för månadskortet.

Jag vet inte var de andra pengarna tagit vägen. Oförnuftiga inköp av kvällspress, glass, tomat att ha på smörgåsen, creme fraiche till soppan, nån fralla och kaffe hit och dit på skolan... Osv.

• Anonym (fattig)

Tack smurfjane!

• Anonym (fattig)

Tack ska ni ha underbara människor! Ju mer ni skriver desto mer känner jag att jag ska klara det här. Är ju faktiskt även bra för framtiden, när jag studerat klart och förhoppningsvis får en högre inkomst.

Mamma M: Tack! Kommer definitivt köpa röda linser. Ska kolla närmre på länken nu.

• Anonym (fattig)

Skönt att det kommer den 18: maj.

Anonym: Nej, inget underhåll.

• Anonym (fattig)

Helt ärligt så känns det värdelöst att jag inte kan få någon annan sorts inkomst. Varför ska det vara såhär när jag är hur arbetsbenägen som helst? Jag vill göra mig förtjänt av mer pengar, och ska jag vara ärlig så tycker jag redan att jag är det.

• Anonym (fattig)

Anonym: Familjerätten vet om att jag vet vem pappan är, så det går inte.

• Anonym (fattig)

Jag har verkligen läst och tagit till mig alla tips och råd jag fått här. Igår inventerade jag kyl och frys och insåg att vi har så att det finns middagsmat i minst 4 dagar iallafall. På det så har vi bröd och ost, samt ägg och mjölk, så jag tror inte att vi kommer att behöva handla igen på ett par dagar. Det känns bra! Igår var det jobbigt med ångesten i affären, men nu känns det toppen. Idag blir utgiften dock att vi köper plåster, för sonen slog sig igår och det var inte kul att inte ha en sådan sak hemma då. Men det är ju inte så dyrt. Min synd idag var ett paket tuggummin för 6,50:-, men det var för småmynt jag hade i fickan. Dålig ursäkt, men ändå framsteg.

Kommer nog att skriva här varje dag, det blir lättare med översikten då. Tack!

Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående