• Anonym (fattig)

1400:- kvar, ensamstående

Hej!

Jag behöver hjälp. Har ni tips på hur jag lägger upp en budget för dessa 1400:- som ska räcka till den 20:e? Vi behöver mat, blöjor och välling. Räkningar och busskort är betalt. Jag är otroligt dålig på att strukturera upp min vardag och ekonomi, men jag MÅSTE ta tag i det här och lägga fram en plan. Saken är den att jag behöver tips och stöd för att lyckas, för annars ger jag upp och allt blir pannkaka. Jag lider av koncentrationssvårigheter och har minnesproblem (ska utredas för ADHD), men jag vill inte göra det till någon ursäkt. Jag måste försöka. Måste.

Hjälp mig!

• Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående
  • Lola Jämtland

Räkna hur många dagar pengarna ska räcka o dela sen summan med antalet dagar.

Den summan har du att röra dig med varje dag.

Ett litet tips.

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • hampus04

Är oxå ensamstående. Skulle rekommendera dig att gå till en budget ansvarig på kommunen. De kan hjälpa dig att få iordningen på ekonomin och strukterar upp den.

• Anonym (fattig)

Tack!

Okej, då blir det 66:- per dag.

Men mat, alltså vilken är den absolut billigaste maten...? Havregrynsgröt? Måste lägga om kosten efter plånboken nu, men vägrar äta onyttigt då jag äntligen gått ner i vikt och vill hålla den.

Middagar? Vad finns för billiga alternativ?

Vilka kostnader är det jag "glömt"? Skulle behöva köpa hem mycket småsaker som plåster, schampo + balsam osv.

hampus04: Jag måste komma igång nu, idag, annars känner jag att det faller mellan fingrarna på mig. Men tack!

Komma igång med ordentlig potträning med sonen, för att minska blöjkostnad?

Tips, tips, tips!

• Mia m Rasmus

Sätt dig ner och gör en matlista, sen handla utefter den och bara komplettera med grönsaker och mjölk tex. Kanske köpa lite billigare blöjor denna månad. Och schampoo och div finns ju också som biligare alternativ.

• Anonym (fattig)

Jag köper alltid de billigaste alternativen eftersom jag är student och vi inte får underhåll, samt neddraget barnbidrag p.g.a skuld till fk.

Men usch, det känns som att det är så mycket jag inte tänker på... Kostnader som kommer att komma utmed månadens gång. Våtservetter osv. Grrr... Är faktiskt lite rädd att det ska skita sig.

• Mia m Rasmus

Man behöver ju faktiskt inte använda våtservetter, det går ju precis lika bra med vatten och tvättlappar

• Anonym (fattig)

Mia: Vad kostar tvättlappar då? Och hur många behöver man per gång? Känner mig smått beroende av våtservetter, men får väl försöka kicka den vanan om jag känner att det inte fungerar längre.

Ett annat beroende jag har är ju euroshoppers mineralvatten för 6:- per dag (2:- tillbaka på panten sedan!).

• Anonym

Huaa, denna månaden är knaper här med. 1000 kr och ensamstående med 2 barn. Dock handlar jag alltid upp ett lager av blöjor och välling innan.  Så det finns till hela månaden.
    Annars blir det köttfärssås i mängder, fryser in, massa pasta. Korv stroganoff Chili con carne. Dey går, men det är inte kul!

• Mia m Rasmus

TS:

Man kan köpa 100 pack för drygt 15 kr.

• Anonym (fattig)

Anonym: Kanske ska jag handla ett lager redan nu då? Det vore kanske bra, men huuu... Det är faktiskt riktigt läskigt att länga några hundra på att handla ett lager med saker att ha hemma, för att sedan se hur pengarna krymper på kontot trots att det är lång tid till man får pengar nästa gång.

Sedan är det det här med att hålla sig från frestelsen att köpa småsaker i solvärmen. Glass till sig själv och sonen, en kvällstidning då och då, osv.

Men jag MÅSTE ta kontroll över det här!

Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående