• Modesty B

Mobiltäckning Telenor

Jag har haft abonnemang hos Djuice som under de senaste åren blivit uppköpta av först Vodafone o sen Telenor. I samband med dessa uppköp försämrades min mobiltäckning. Jag kör ganska mycket bil i glesbygd utanför Alingsås och Göteborg. Säljarna på Telenor säger att min täckning kommer att kunna bli bra igen om jag har en mobiltelefon som stödjer 3G, eftersom man då ska få tillgång till ännu mer master och på så vis få bättre täckning/mottagning. Är det någon här som vet om detta kan stämma? Står i valet och kvalet att förlänga mitt abonemmang hos Telenor, då det finns ett bra erbjudande på nya SonyEricsson W880i. Funderar annars på att byta till tex Tele2, som använder Comviqs nät, vilket jag hade från början med Djuice och som jag vet funkar.

• Svar på tråden Mobiltäckning Telenor
  • Rebekah84

Berätta exakt var du bor, eller ortens namn. Dock tror jag säljaren ljuger för dig, big time. För GSM täckningen är större än 3G täckningen.

Men säg orten så ska jag berätta för dig om det skulle kunna vara så.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
  • Grenadjären

Har haft Telia som mobiloperatör i många år. Oftast bra täckning. Många jag känner har både Tele2Comviq och Telenor som mobiloperatörer och jag vet inte hur många gånger jag försökt nå dem och utan resultat. De har bara befunnit sig kilometrar utanför tätort. Ingen radioskugga eller andra störande moment. En kompis har Telenor som operatör via sitt jobb, och han avrådde mig från att skaffa Telenor och även Tele2.
    Telia kostar mera, men i gengäld så har man faktist bättre garantier vad gäller täckningen. Själv köpte jag en SonyEricsson W880 I för några veckor sedan för 1 kr. Med ett abonnemang där jag ringer till alla för 59 öre/min. Av summan i mobilfakturan är 200 kr/mån, avbet på telefonen.
    Grym telefon, och väldigt bra, kvalitativa hörlurar! Asbra ljud!
    Batteriet får väl laddas ngt oftare men det kan man ju räkna ut innan, att en så tunn telefon inte har ett megasuperbatteri

• Rebekah84
    Grenadjären skrev 2007-04-29 12:27:36 följande:
    Har haft Telia som mobiloperatör i många år. Oftast bra täckning. Många jag känner har både Tele2Comviq och Telenor som mobiloperatörer och jag vet inte hur många gånger jag försökt nå dem och utan resultat. De har bara befunnit sig kilometrar utanför tätort. Ingen radioskugga eller andra störande moment. En kompis har Telenor som operatör via sitt jobb, och han avrådde mig från att skaffa Telenor och även Tele2.Telia kostar mera, men i gengäld så har man faktist bättre garantier vad gäller täckningen. Själv köpte jag en SonyEricsson W880 I för några veckor sedan för 1 kr. Med ett abonnemang där jag ringer till alla för 59 öre/min. Av summan i mobilfakturan är 200 kr/mån, avbet på telefonen.Grym telefon, och väldigt bra, kvalitativa hörlurar! Asbra ljud!Batteriet får väl laddas ngt oftare men det kan man ju räkna ut innan, att en så tunn telefon inte har ett megasuperbatteri
    Telia lämnar aldrig garntier gällande täckning.
  • Grenadjären
    Rebekah84 skrev 2007-04-29 12:41:25 följande:
    Telia lämnar aldrig garntier gällande täckning.
    Nej det var inte så jag menade heller.
    Menade att eftersom jag haft Telia i så många år och vet hur det funkat så var det en garanti för mig (med bra täckning) när jag hört av många vänner som har Tele2 och Telenor och som inte varit nöjda pga dålig täckning.
  • Rebekah84
    Grenadjären skrev 2007-04-29 12:44:09 följande:
    Nej det var inte så jag menade heller.Menade att eftersom jag haft Telia i så många år och vet hur det funkat så var det en garanti för mig (med bra täckning) när jag hört av många vänner som har Tele2 och Telenor och som inte varit nöjda pga dålig täckning.
    Fast du glömmer en sak. Telia använder enbart sitt eget nät, telenor och comviq o 3 roamar till varandras nät. Så det som den ena inte satsar på kanske den andra operatören gör.

Telia har faktiskt sämre täckning utanför alingsås än vad telenor och tele 2 har.  
  • Grenadjären

Utanför Alingsås.. jojag tackar jag!!!
    Jag har bott i Eskilstuna, bor nu i Linköping, åker en hel del mellan dessa orter. Och där är mycket trollskogar och kostigar att ta sig igenom. Värst när man kommit av E 4:an vid Nkpg och ska upp mot Katrineholm och vidare norrut. Men här har jag alltid täckning.
    Rör mig även i skog och mark en hel del. Mest i trakterna kring Borensberg / Prästtomta men även Kisa och Malexander (riktiga avkrokar) med oändligt svår terräng. Inte heller här några problem. Flera av mina vänner som varit med mig när vi varit ute har inte kunnat använda sina telefoner. Och gissa vad de har för operatörer.
    Hos en kompis som bor på landet utanför Söderköping finns heller knappt ngn täckning för andra än Telias kunder. Kompisen får klättra upp på sitt hustak om han vill ha en svajande 2:a i täckning. Jag sitter inomhus ochhar full täckning. Det är 3 kilometer från honom in till tätorten.

• Rebekah84
    Grenadjären skrev 2007-04-29 13:00:25 följande:
    Utanför Alingsås.. jojag tackar jag!!!Jag har bott i Eskilstuna, bor nu i Linköping, åker en hel del mellan dessa orter. Och där är mycket trollskogar och kostigar att ta sig igenom. Värst när man kommit av E 4:an vid Nkpg och ska upp mot Katrineholm och vidare norrut. Men här har jag alltid täckning.Rör mig även i skog och mark en hel del. Mest i trakterna kring Borensberg / Prästtomta men även Kisa och Malexander (riktiga avkrokar) med oändligt svår terräng. Inte heller här några problem. Flera av mina vänner som varit med mig när vi varit ute har inte kunnat använda sina telefoner. Och gissa vad de har för operatörer.Hos en kompis som bor på landet utanför Söderköping finns heller knappt ngn täckning för andra än Telias kunder. Kompisen får klättra upp på sitt hustak om han vill ha en svajande 2:a i täckning. Jag sitter inomhus ochhar full täckning. Det är 3 kilometer från honom in till tätorten.
    Men du TS bodde ju utanför alingsås jag tror inte hon är intresserad av tävkningen i Linköping, faktiskt
  • Grenadjären

Nja, vill TS inte byta operatör så får hon väl flytta till Östgötaslätten..

• Rebekah84
    Grenadjären skrev 2007-04-29 13:02:58 följande:
    Nja, vill TS inte byta operatör så får hon väl flytta till Östgötaslätten..
    Men du hade ju Telia? Hon har ju Telenor? är du full *hihi*
  • Grenadjären

Ja, jag är skitpackad hurså?

Svar på tråden Mobiltäckning Telenor