• TheKakan

Bovete?

Hej
    Någon som vet ifall man kan äta Bovete när man inte tål Gluten och Veteprotein? Försöker hitta alternativ att använda i bröd till min superallergiska dotter. Majs och rismjöl går ju bra men hur är det med Bovete? Visst har det inte något med vanligt vete att göra?

• Svar på tråden Bovete?
  • Cilota

Ur celiaki.se:

"Potatismjöl, majsmjöl, rismjöl, bovete, hirs och polentagryn är exempel på naturligt glutenfria produkter."

Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • gemelli

Ja Bovete är glutenfritt...

Bebbe i Magen
  • Ilonasmamma

tål hon inte dem glutenfria mjölmixerna? finns ju mjölmixer utan gluten och mjölk oxå från sempers. Dem är jättebra, bra recept´på formbröd på baksidan av paketet oxå.

• gemelli

I mjölmixen finns det väl veteproteiner...

Bebbe i Magen
  • TheKakan

Ja i mjölmixer och färdiga glutenfria bröd finns veteprotein. (i alla fall det som jag sett) Så jag får hitta på något eget bröd. Hon tål dessutom inte mjölkprotein, sojaprotein och ägg...

• Ilonasmamma

oki, då blir det jobbigt...men maj och rismjöl brukar fungera bra.

jyttemjöl(vet inte om det stavas så)? från nån rot om jag minns rätt...brukade min mamma göra kakor av, tydligen ganska drygt mjöl.

• Maria med 3

Bovete ska vara ok, jag nar nåt recept på bananbröd som är bakat på bla bovete och är glutenfritt.Har itne testat det själv än, men om du är intresserad så kan jag skriva ner det.

• Kängu

Hej!
    Jag har läst någonstans att man inte ska ge bovete till barn under 2 år, för det är nåt speciellt ämne i mjölet.

Svar på tråden Bovete?