• gotland

Cevin?????

En liten fråga bara.... Ni som tycker att man kan stava Kevin med C (alltså Cevin) hur uttalar ni Cecilia?

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-29 19:31:02:
    För er som inte har förstått varför jag undrar så måste jag förtydliga att enligt svenska (och engelska dessutom) uttalsregler så uttalas C framför a,o,u,(å) som ett K och C framför e,i,y,(ä,ö) som ett S.
  • Svar på tråden Cevin?????
  • Annaloo

Airam: Kevin stavas INTE med C i USA eller något annat engelsktalande land. Mina amerikanska, brittiska och australiensiska vänner skrattar ihjäl sig när jag berättar att det finns svenska föräldrar som döper sina stackars barn till Cevin eller (ännu värre) Cewin för att de tycker att det verkar anglikanskt

Jag tycker absolut att föräldrar har rätt att välja stavning på sina barns namn helt och hållet, men jag tycker att de som väljer fantasifulla stavningar MÅSTE acceptera att andra säger "fel".

• Mamasnest

Airam: Jag håller med föregående talare, namnet stavas inte alls med C i USA. Min sambo heter Kevin och bodde 16 år i Canada och 14 år i USA och har aldrig någonsin hört något så dumt.
    Jag reagerar lika mycket på stavningen Cevin som jag gör när någon skriver: "Takk så mykket". Synd att inte alla verkar ha varit närvarande på svenskalektionerna...

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Xerxez

center
    censor
    cent
    ceremoni
    celibat
    cement

Jepp, det verkar uttalas med s...

De som säger att de inte vet det har nog inte funderat igenom det.

Post hoc ergo propter hoc
  • capybara

Jo, jag tycker det är lite taskigt att uttala det med s bara för att understryka att uttalsreglerna inte är sådana.

Men jag tycker också det är väldigt märkligt att välja att stava det med c.

• capybara

"...att uttalsreglerna är sådana" skulle det stå. Ju.

• Trileia

Men Outsorca borde ju komma från ordet outsorce och borde kanske egentligen stavas OutsorcEA.. och då blir det ju rätt??

Trinity78 skrev 2007-05-07 14:23:52 följande:
    Jag håller med herr Svartvik där. Varför envisas med att plocka in ord när det finns svenska ord som funkar (i de flesta fall)?frågaHar ni något förslag på svensk motsvarighet till outsourcing? svarVi föreslår i första hand utläggning och lägga ut i stället för outsourcing och outsourca.
    Men det finns fler ersättningar, av vilka man kan välja det som passar bäst i sammanhanget: entreprenad, driftsentreprenad, legotillverkning, kontraktstillverkning, tillverkning av underleverantör, utkontraktering eller utläggning av driften/verksamheten/datorunderhållet på entreprenad. Man kan också lämna ut till eller anlita underleverantör eller konsult.www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.asp...
  • Airam

tools.oxygen.com/babynamer/Content.cfm&NameID=119564&BabySiteID=18686558

Herregud jag sa inte att Kevin alltid stavas med C i USA! Läs mitt inlägg innan ni hoppar på mig. Min sambo är född och uppväxt i USA och han har inte heller sett att kevin kan stavas med C. MEN det förekommer! Jag sa inte att det är vanligt, MEN det förekommer. Tack för mig.

Svar på tråden Cevin?????