• Skarpa

I just can't understand it...

Jadu, TS... naturligtvis handlar jag mina kläder på de butiker du nämner i trådstarten enbart för att jag vill se ut som alla andra. Jag menar, det är ju bara kläderna som syns och räknas, eller hur? Men om det är till någon tröst för dig (eftersom du tycks ta så illa vid dig av att alla handlar på samma butiker och ser likadana ut), så använder jag mina kläder flera år (måste ha en väldans tur eftersom de inte går sönder efter en tvätt!), så när modet ändras, händer det allt som oftast att jag går omkring i helt omoderna kläder! (Hela stycket är skrivet med ironi, om det inte framgick)

Angående det här med rättvisemärkta kläder och så vidare... efter vad du skriver i tråden, tycks du inte ha särskilt ont om pengar. Jag bryr mig inte om sådant, eller vad folk har för kläder på sig, så länge de inte dömer andra utifrån sina egna förutsättningar.

Däremot förstår jag då inte hur du kan sätta dig till doms över folk som inte har det lika bra ställt som du. "En hundring extra per plagg har man väl råd med?" skriver du (fritt citerat). Nej, alla har inte råd med en hundring extra per plagg. De flesta har antagligen mindre pengar att röra sig med än vad du har. Speciellt de "ohyffsade småfeta mammor utan liv" du klankar ner på (bästa sättet att få dem att lyssna, eller?).

Tänk dig en helt vanlig trebarnsfamilj,  med huslån, billån och alla de vanliga utgifter dessa familjer har. Barnen växer snabbt, och eftersom de leker vilt,  behöver de nya kläder väldigt ofta. Föräldrarna leker med barnen, följer med dem på diverse aktiviteter (fotboll, ridning, utflykter osv.) så deras kläder får också vara med om en hel del. En hundring per plagg gör stor skillnad för dessa familjer!  De extra pengar man får in, sparar man kanske till en semesterresa eller till något annat trevligt för hela familjen. Betänk också att det inte är fråga om något extremfall i min beskrivning, utan att det är så livet ser ut för väldigt många.

Kom nu inte och skriv att denna familj är egoistisk, självisk och oempatisk, för de är precis som vilken svensson-familj som helst. Du har ingen rätt att ifrågasätta deras val på det sätt som du gör! Det är knappast  fråga om  att skita i  hur barnarbetare har det, utan snarare om att ta hand om sitt i första hand.

För övrigt kan vi ju fråga oss om du verkligen gör allt du kan för världens fattiga barn... något säger mig att din garderob inte enbart består av det nödvändigaste (två omgångar kläder, så du kan ha en medan den andra är i tvätten). Så det rimligaste, om man nu är så empatisk som du vill framställa dig själv, är ju att du säljer allt du inte behöver, och lägger pengarna på exempelvis fadderbarn eller någon annan typ av välgörenhet istället?

Med andra ord: sätt dig inte till doms över andra som inte har det lika bra som du. Det har du ingen rätt att göra, och du når fler om du lär dig att sätta dig in i andras (svensson-familjens) situation bättre!

Ooook!
  • Skarpa
    soffi86 skrev 2007-05-03 00:21:46 följande:
    Glas - relativt välskrivet men tyvärr utan att ha läst inläggen jag skrivit ordentligt. samt de andra medlemmarnas inlägg i denna underbara tråd. det gör mig inte upprörd, bara en liten anmärkning där min sköna!
    Nu har jag läst igenom hela tråden två gånger till, och jag kan inte se vad jag har missuppfattat. Kanske du vill vara snäll och upplysa mig om vad du anser att jag missat när jag skrev mitt förra inlägg?

Tills vidare håller jag fast vid min poäng: du har ingen rätt att döma mammor eller andra som inte lägger ut extra pengar på de kläder du anser vara bättre (för barnarbetare eller miljön) förrän du:

- kan sätta dig in i dessa människors (som handlar de kläder du anser vara "oetiskt" producerade) situation

- sopar rent framför din egen dörr (innan du anklagar andra för att inte göra så mycket de kan för miljön eller världens barn, måste du ju själv göra allt du kan... annars dyker lätt associationer om stenar och glashus upp...)

För övrigt vill jag be dig att inte kalla mig för "min sköna". Jag är inte "din sköna", så Glas eller ett enkelt "du" räcker bra!
    Ooook!
  • Skarpa
    Mia83 skrev 2007-05-03 21:57:04 följande:
    KanelflickaTroligtvis är dock de flesta i tråden intelligenta nog att inse att det återspeglar mer på TS själv.
    Som det mesta annat hon skriver i tråden Flört

Nej, säga vad man vill, men detta hör iaf till en av de i särklass mest roande trådarna jag har läst på väldigt länge här på fl Skrattande
    Ooook!
  • Skarpa
    Roisin Dubh skrev 2007-05-03 22:17:10 följande:
    TS du kan inbilla dig själv hur mycket du vill att alla som tycker skräpet du säljer är skitfult bara är avundsjuka. Men faktum är att alla inte vill strutta runt i gräsliga kläder som t.ex. den här "skapelsen". amoi.blogg.se/images/832_1177704568.jpg Vissa av oss har gränser.
    Amen! Tycker för övrigt att toppen är misstänkt lik mormors gardin som försvunnit på något mystiskt sätt...
    Ooook!
  • Skarpa
    Kanelflicka skrev 2007-05-03 22:23:38 följande:
    Jag föreslår att alla inlägg riktade till TS ska börja med "lilla gumman"
    nej, det blir ju alldeles för mainstream, så det går ju inte!!! Man får ju skämmas då!
    Ooook!
  • Skarpa
    soffi86 skrev 2007-05-03 22:26:45 följande:
    ja jag tror ju verkligen att ett par undersköterskor, en halvfärdig lärare och en som jobbar på hemtjänsten vet mer än mig när det kommer tillaffärsvärlden. gärna lite småfeta också. det som är ännu mer komiskt är att de är mellan 10 och 15 år äldre än mig!
     Om vi nu ska kommentera kroppsform, så kan vi väl reda ut det hela så att det inte blir någon begreppsförvirring... för min del passar smällfet bättre än småfet, bara så du vet...

Om vi nu ska skryta om våra asienerfarenheter, tror jag ju att mina 10 månader övertrumfar dina 7, för övrigt
    Ooook!
  • Skarpa
    Kanelflicka skrev 2007-05-03 22:27:09 följande:
    Glas, fast det är ju ändå ganska ekologiskt
    ja, det är klart... återvinning är ju bra!
    Ooook!
  • Skarpa
    soffi86 skrev 2007-05-03 22:26:45 följande:
    ja jag tror ju verkligen att ett par undersköterskor, en halvfärdig lärare och en som jobbar på hemtjänsten vet mer än mig när det kommer tillaffärsvärlden. gärna lite småfeta också. det som är ännu mer komiskt är att de är mellan 10 och 15 år äldre än mig!
    Måste ju också fråga om det inte är svårt i affärsvärlden att ha brister i sina matematikkunskaper... sist jag kollade är 25 bara 4 år äldre än 21, och knappast 10-15, men det kanske bara är jag som inte kan det här med siffror, eller?
    Ooook!
  • Skarpa
    Roisin Dubh skrev 2007-05-03 22:38:26 följande:
    TS tror på allvar att hennes förolämpningar och roliga fördomar får hennes situation att se bättre ut. Det här är humor.
    Jag sitter och skrattar högt, och maken likaså Skrattande
    Ooook!
  • Skarpa
    soffi86 skrev 2007-05-03 22:51:44 följande:
    för att ni är avis eller vad??
     ...och där kom kommentaren jag väntat på hela tråden.

Jag är inte det minsta avundsjuk på dig TS. Tvärtom, är jag väldigt stolt över att se förbi människors kläder och fullständigt skita i hur mycket de kostar. Jag har allt jag vill ha, och skulle inte vilja byta en millimeter av mitt liv med ditt!
    Ooook!
  • Skarpa
    Roisin Dubh skrev 2007-05-04 16:06:07 följande:
    Jag är lite orolig för att det någonstans ligger en kidnappad, rånad och naken clown som saknar sin outfit. amoi.blogg.se/images/a492_burberry_1177617076...Dags att ringa cirkusen?
    Ja, det är ju baksidan av att ha "unika" kläder och inte vara mainstream... finns bara ett eller ett fåtal av varje plagg, är det klart att folk gör vad som helst mot andra (exempelvis clowner) för att få tag i dem... Så! Ännu ett argument för H&M, lindex och KappAhl - för den personliga säkerheten
    Ooook!
  • Skarpa
    Roisin Dubh skrev 2007-05-04 18:30:08 följande:
    Man kanske ska ringa och varna di Leva också?
    Skrattande
    Ooook!
  • Skarpa

Klart man måste in och titta i bloggen Man måste ju veta hur du menar att man ska klä sig, TS, och det går  ju inte att se på något annat sätt hur kläderna ser ut.

Sen kan jag ju inte förneka att jag är en sådan som tittar lika mycket på fula kläder när jag shoppar som på fina kläder, helt enkelt för att det är kul. Så det kanske är av samma anledning som man kollar in kläder från H&M, Lindex och Kapp Ahl, även om man tycker de är hemska (hur skulle man annars kunna veta att det är just dessa kläder alla går klädda i?)

Ooook!
  • Skarpa
    hobnob skrev 2007-05-18 10:55:30 följande:
    Nu är bloggen borta oxå!  (amoi.blogg.se/)Det blev visst ingen "uppdatering".
    Nejmen, hoppsan! Det var ju oväntat! Jag som såg fram emot vad som skulle bjudas på härnäst... Nåja, får väl masa mig iväg till gamla hederliga Lindex istället. Säga vad man vill om deras kläder, men affären är då beständig
    Beräknad kläckning: 16 juli
Svar på tråden I just can't understand it...