I just can't understand it...
Jadu, TS... naturligtvis handlar jag mina kläder på de butiker du nämner i trådstarten enbart för att jag vill se ut som alla andra. Jag menar, det är ju bara kläderna som syns och räknas, eller hur? Men om det är till någon tröst för dig (eftersom du tycks ta så illa vid dig av att alla handlar på samma butiker och ser likadana ut), så använder jag mina kläder flera år (måste ha en väldans tur eftersom de inte går sönder efter en tvätt!), så när modet ändras, händer det allt som oftast att jag går omkring i helt omoderna kläder! (Hela stycket är skrivet med ironi, om det inte framgick)
Angående det här med rättvisemärkta kläder och så vidare... efter vad du skriver i tråden, tycks du inte ha särskilt ont om pengar. Jag bryr mig inte om sådant, eller vad folk har för kläder på sig, så länge de inte dömer andra utifrån sina egna förutsättningar.
Däremot förstår jag då inte hur du kan sätta dig till doms över folk som inte har det lika bra ställt som du. "En hundring extra per plagg har man väl råd med?" skriver du (fritt citerat). Nej, alla har inte råd med en hundring extra per plagg. De flesta har antagligen mindre pengar att röra sig med än vad du har. Speciellt de "ohyffsade småfeta mammor utan liv" du klankar ner på (bästa sättet att få dem att lyssna, eller?).
Tänk dig en helt vanlig trebarnsfamilj, med huslån, billån och alla de vanliga utgifter dessa familjer har. Barnen växer snabbt, och eftersom de leker vilt, behöver de nya kläder väldigt ofta. Föräldrarna leker med barnen, följer med dem på diverse aktiviteter (fotboll, ridning, utflykter osv.) så deras kläder får också vara med om en hel del. En hundring per plagg gör stor skillnad för dessa familjer! De extra pengar man får in, sparar man kanske till en semesterresa eller till något annat trevligt för hela familjen. Betänk också att det inte är fråga om något extremfall i min beskrivning, utan att det är så livet ser ut för väldigt många.
Kom nu inte och skriv att denna familj är egoistisk, självisk och oempatisk, för de är precis som vilken svensson-familj som helst. Du har ingen rätt att ifrågasätta deras val på det sätt som du gör! Det är knappast fråga om att skita i hur barnarbetare har det, utan snarare om att ta hand om sitt i första hand.
För övrigt kan vi ju fråga oss om du verkligen gör allt du kan för världens fattiga barn... något säger mig att din garderob inte enbart består av det nödvändigaste (två omgångar kläder, så du kan ha en medan den andra är i tvätten). Så det rimligaste, om man nu är så empatisk som du vill framställa dig själv, är ju att du säljer allt du inte behöver, och lägger pengarna på exempelvis fadderbarn eller någon annan typ av välgörenhet istället?
Med andra ord: sätt dig inte till doms över andra som inte har det lika bra som du. Det har du ingen rätt att göra, och du når fler om du lär dig att sätta dig in i andras (svensson-familjens) situation bättre!

Jag som såg fram emot vad som skulle bjudas på härnäst... Nåja, får väl masa mig iväg till gamla hederliga Lindex istället. Säga vad man vill om deras kläder, men affären är då beständig