• Bäbis2007

Dålig andedräkt --- TIPS?!?! (HUND)

Min JRT-tik har, och har nog alltid haft, dålig andedräkt. Riktigt dålig, så där så man klöks när hon gäspar eller andas på en. Ngn som har tips mot detta, testat något av alla preparat mot dålig andedräkt som verkligen fungerat, eller någon huskur ni kan tipsa om?

Tillägger att hon inte har några tandproblem i övrigt. Lite tandsten, men inget över det normala.

• Svar på tråden Dålig andedräkt --- TIPS?!?! (HUND)
  • Jacqueline

det kan komma både från munhålan och magen...har ni prövat att byta foder?
    Plaque off fungerar på vissa hundar både mot tandsten och dålig andedräkt.
    jag ger min grand danois ett medel som heter Stomax som ska hjälpa till med matsmältningen och narmalisera avföring mm.

• Jacqueline
    Jacqueline skrev 2007-04-30 10:57:33 följande:
    det kan komma både från munhålan och magen...har ni prövat att byta foder?Plaque off fungerar på vissa hundar både mot tandsten och dålig andedräkt.jag ger min grand danois ett medel som heter Stomax som ska hjälpa till med matsmältningen och narmalisera avföring mm.
    normalisera ska det stå så klart
  • Bäbis2007

Jacqueline: Ja, hon har gått på olika foder, ingen skillnad alls.

• Frostkristall

Har hon något tuggben? Dels finns det speciella tuggben mot dålig andedräkt, men även "vanliga" har fungerat jättebra på våra(de har några märgben och lårben från ko)

• presens konjunktiv

Borstar ni tänderna på henne?

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • Bäbis2007

Frostkristall: Jodå, det har hon.. Hon har alltid ben att gnaga på. Vi testade Pedigree´s ben mot dålig andedräkt, hjälpte inte märkbart.

• Xgirl83

Jag har hört att Plaque off ska vara bra, men har inte testat själv. Sedan är det ju som sagt bra om de tuggar tuggben samt att man borstar tänderna på dem (men det kanske bara hjälper i förebyggande syfte och inte när de väl fått tandsten).

Men ring en veterinär och rådfråga, de kan ju behöva skrapa tänderna för att få bort tandstenen. Det vet jag att vissa gör själv, men har man inte gjort det förut eller sett någon göra det så ska man kanske låta veterinären göra det. Jag vet inte hur komplicerat det är.

Lycka till!

• Bäbis2007

Nix, vi borstar inte tänderna på henne, aldrig gjort. Knakse borde börja då? Undrar vad damen tycker om det..

• Trocadero

Byt foder. Vi har testat alla möjliga foder till min hund och han har haft riktigt dålig andedräkt av allt. Nu har jag hittat det foder som hjälper, Hills Kyckling. Oerhört bra, så det rekomenderar jag verkligen.

• Xgirl83

Hehe, det gillar inte min hund heller. Jag skäms över att vi slarvat med det, hade vi vant henne när hon var valp så hade det ju troligen inte varit några problem. Lätt att vara efterklok!

Lycka till i vilket fall!

Svar på tråden Dålig andedräkt --- TIPS?!?! (HUND)