Inlägg från: Lilla Anna |Visa alla inlägg
  • Lilla Anna

för mycket folsyra?

Finns det några risker med att få i sig för mycket folsyra på en dag?

• Svar på tråden för mycket folsyra?
  • Lilla Anna

Vad gör ni om ni glömt ta er folsyratablett en dag? Ingen anledning till panik eller? Jag glömde nämligen igår, tog en imorse, och funderar på att ta en mitt val kvinna ikväll som innehåller 200 µg, för att sen kunna fortsätta att ta 400 µg varje kväll som vanligt. Är jag hysterisk?

• Lilla Anna

Jag brukar äta 2 tabletter mitt val kvinna ibland och en folsyra-tablett och en järntablett ibland för att få upp mitt hb-värde (vill inte ta multivitamin tillsammans med järn).

Tack för era råd - jag ska nog inhandla den där vitaminboken på bokrean.

• Lilla Anna

Jag tar Duroferon (tror jag att den heter) som innehåller 100 mg, efter att min barnmorska sa att mitt blodvärde ligger lite i underkans och att jag sakert kommer att få järnbrist senare. Men jag tycker också att det är så väldigt stor dos, så därför tar jag Mitt val kvinna ca varannan dag istället.

Häromdagen gjorde jag dessutom något idiotiskt - delade på en järntablett för jag ville inte få i mig så mycket, och läste efter att jag svalt den på burken att man INTE får dela eller tugga tabletten. Efter ca en halvtimme kräktes jag något som kändes som syra - det frätte och brände i halsen och gjorde så fruktansvärt ONT och gick inte över förrän kvällen efter! Så dela aldrig på en järntablett!!

Svar på tråden för mycket folsyra?