• Lilla Anna

för mycket folsyra?

Finns det några risker med att få i sig för mycket folsyra på en dag?

• Svar på tråden för mycket folsyra?
  • Ambrosia

Rekommendationer till gravida kvinnor och kvinnor som planerar graviditet:

Det är alltid bra att äta rikligt med frukt, olika grönsaker och rotsaker. Under graviditeten ökar folsyrabehovet till det dubbla, vilket innebär en ökning av det rekommenderade intaget från 200 µg per dag till 400 µg per dag. Kostundersökningar gjorda i Sverige på senare år visar att folsyranivån i blandad kost ligger runt 100 µg per 1 000 kcal. För att komma upp i 400 µg per dag krävs rikligt med frukt, olika grönsaker och rotsaker. I det här sammanhanget är bladgrönsaker, inte minst spenat, olika slag av kål, bönor, bär och apelsiner speciellt folsyrarika. Även grovt matbröd bakat på jäst samt mjölk- och kulturmjölksprodukter är goda källor.
    Apoteken kommer i början av maj-96 att börja sälja tabletter innehållande 400 µg folsyra som är avsedda för kvinnor i fertil ålder. Myndigheterna vill idag avvakta den ovan nämnda utredningen och kan därför i nuläget inte officiellt aktivt rekommendera kvinnor som tänker skaffa barn, att supplementera med kosttillskott. Myndigheterna anser dock att det inte finns några risker med ett extra intag av 400 µg folsyra per dag, vilket de kvinnor som frågar och vill påbörja egen behandling bör upplysas om.

• maj72

Du kan få för mycket folsyra i dig, men då måste du äta under en lång tid cirka 1000 µg per dag, vilket ganska svårt att uppnå om du inte slänger i dig massvis med folsyratabletter.

• Lilla Anna

Vad gör ni om ni glömt ta er folsyratablett en dag? Ingen anledning till panik eller? Jag glömde nämligen igår, tog en imorse, och funderar på att ta en mitt val kvinna ikväll som innehåller 200 µg, för att sen kunna fortsätta att ta 400 µg varje kväll som vanligt. Är jag hysterisk?

• Yvonne D

Lilla Anna: Ja, på gränsen enligt min mening.... det är ju inte så att en tablett från eller till gör allt;gravid/inte gravid, fullvucet barn/missfall. Försök koppla ihop folsyreintaget med en daglig vana, tex tandborstning, eller gör som jag gjorde. Hade burken stående på matbordet!
    Lycka till!

• Knytets mamma

Folsyra är vattenlösligt och lagras alltså inte i kroppen.

• Niquilota

Hmm ... jag har hela tiden ätit 800 mikrogram (orkar inte leta efter den symbolen ). Det är vad som finns i mina tabletter Triobe. Är det galet??

Annika

• werner

Ambrosia:
    Sedan 19/1 2001 så rekommenderar livsmedelsverket o socialstyrelsen att kvinnor som planerar bli gravida ska öka sitt folsyraintag!

• Knytets mamma

Niquilota

Nä.. det som kroppen inte behöver det överskottet kan som sagt inte lagras i kroppen och försvinner.
    I och med att det kan vara svårt att få i sig folsyra via kosten för att det dels är värmekänsligt så är det rekommenderat med folsyra intag via tillskott då det sägs förhindra ryggmärgsbråck, leukemi och mf.

• arwen

mina vitamineral tabletter innehåller 600ug och man ska ta en om dan

• Samba

Lilla Anna,
    funderar över att det låter som om du äter både folsyratabletter och Mitt val kvinna. Eftersom dagliga dosen av mitt val kvinna (om 2 tabletter) innehåller 400 mcg får du i dig den rekommenderade dagsdosen. Eller är det bara idag du funderade på att ta den?

Folsyra, el. vitamin B9 som det också kallas, är precis som andra B-vitaminer ett vattenlösligt vitamin. Att det är vattenlösligt innebär att kroppen tar så mycket den behöver, och resten kissar man ut. Detta skiljer sig från fettlösliga vitaminer som lagras i kroppen. Risken för överdosering av folsyra är mycket liten.

I stora boken om vitaminer står det att bristen på folsyra är kanske den absolut mest utbredda formen av vitaminbrist. Nästan alla lider av det idag. Anledningen är att folsyra är väldigt känsligt, mycket förgås i hanteringen av mat och endast 30-50% av folsyran i kosten hittar ut i blodet. Dessutom samverkar B-vitaminerna med varandra, saknar man en kan det påverka upptagningsförmågan av andra B-vitaminer. (I synnerhet samarbetar folsyra med vitamin B-12)

Nu spelar det nog inte så stor roll om du missar folsyra en dag (det finns ju många människor ute i världen som inte äter extra folsyra alls). Samtidigt behöver du nog inte vara orolig om du får i dig dubbel mängd folsyra en dag. På en del amerikanska siter rekommenderar de gravida att äta 800 mcg folsyra per dag. Man kanske ändå skall hålla sig till det mer gängse 400 mcg.

Om du funderar på att välja mellan endast folsyra tabletter och Mitt val kvinna, så skulle jag nog rekommendera mitt val. Detta eftersom B-vitaminerna samverkar mycket med varandra.

Jag kan även rekommendera "Stora boken om vitaminer" (finns på bokrean). Den är väldigt bra, utförlig och lättläst.

• Lilla Anna

Jag brukar äta 2 tabletter mitt val kvinna ibland och en folsyra-tablett och en järntablett ibland för att få upp mitt hb-värde (vill inte ta multivitamin tillsammans med järn).

Tack för era råd - jag ska nog inhandla den där vitaminboken på bokrean.

• Samba

Jag har också funderat lite på det där med järntabletter och multivitaminer. Mitt val innehåller (om jag minns rätt) 18 mg, jag äter själv en annan multivitamin som heter "Multivitamin för gravida och ammande" (New Nordic; hälsokost), den innehåller 27 mg.
    Det är ju ganska olika doser, men om man får järnbrist (och även i preventivt syfte) lät det på min första BM som man lätt kunde börja äta Nifferex och den innehåller 100 mg!

Så jag har också funderat på vad den övre gränsen för järn är. Jag skall nog fråga min BM. Än så länge har jag inte behövt ta något extra tillskott, men det var ett tag sen mätte mitt värde....

• Lilla Anna

Jag tar Duroferon (tror jag att den heter) som innehåller 100 mg, efter att min barnmorska sa att mitt blodvärde ligger lite i underkans och att jag sakert kommer att få järnbrist senare. Men jag tycker också att det är så väldigt stor dos, så därför tar jag Mitt val kvinna ca varannan dag istället.

Häromdagen gjorde jag dessutom något idiotiskt - delade på en järntablett för jag ville inte få i mig så mycket, och läste efter att jag svalt den på burken att man INTE får dela eller tugga tabletten. Efter ca en halvtimme kräktes jag något som kändes som syra - det frätte och brände i halsen och gjorde så fruktansvärt ONT och gick inte över förrän kvällen efter! Så dela aldrig på en järntablett!!

• Samba

Okej!
    Det skall jag inte göra! Tack för tipset!
    /Samba

Svar på tråden för mycket folsyra?