för mycket folsyra?
Lilla Anna,
funderar över att det låter som om du äter både folsyratabletter och Mitt val kvinna. Eftersom dagliga dosen av mitt val kvinna (om 2 tabletter) innehåller 400 mcg får du i dig den rekommenderade dagsdosen. Eller är det bara idag du funderade på att ta den?
Folsyra, el. vitamin B9 som det också kallas, är precis som andra B-vitaminer ett vattenlösligt vitamin. Att det är vattenlösligt innebär att kroppen tar så mycket den behöver, och resten kissar man ut. Detta skiljer sig från fettlösliga vitaminer som lagras i kroppen. Risken för överdosering av folsyra är mycket liten.
I stora boken om vitaminer står det att bristen på folsyra är kanske den absolut mest utbredda formen av vitaminbrist. Nästan alla lider av det idag. Anledningen är att folsyra är väldigt känsligt, mycket förgås i hanteringen av mat och endast 30-50% av folsyran i kosten hittar ut i blodet. Dessutom samverkar B-vitaminerna med varandra, saknar man en kan det påverka upptagningsförmågan av andra B-vitaminer. (I synnerhet samarbetar folsyra med vitamin B-12)
Nu spelar det nog inte så stor roll om du missar folsyra en dag (det finns ju många människor ute i världen som inte äter extra folsyra alls). Samtidigt behöver du nog inte vara orolig om du får i dig dubbel mängd folsyra en dag. På en del amerikanska siter rekommenderar de gravida att äta 800 mcg folsyra per dag. Man kanske ändå skall hålla sig till det mer gängse 400 mcg.
Om du funderar på att välja mellan endast folsyra tabletter och Mitt val kvinna, så skulle jag nog rekommendera mitt val. Detta eftersom B-vitaminerna samverkar mycket med varandra.
Jag kan även rekommendera "Stora boken om vitaminer" (finns på bokrean). Den är väldigt bra, utförlig och lättläst.