• skoggie

varför inte stekt mat till barn under året?

man hör nya saker hela tiden. =) Har inte läst detta någonstans i alla rekommendationer som man får, men nu fick jag höra här på FL att man ej ska ge stekt man till barn under året och därför vill jag höra om detta verkligen stämmer och VARFÖR (viktigt med motivering):=) Sedan undrar jag om det är ok med ugnsstekt mat eller om det är samma sak där. tack på förhand!=)

• Svar på tråden varför inte stekt mat till barn under året?
  • klickann

Det handlar väl mest om att det inte ska bli ngn direkt stekyta- du vet så där småbränt....
    Men man ska ta allt med en nypa salt *haha- iiiiinget salt tll barn under ett*. Jag personligen tror inte så mkt på sånnt där tjafs om inte stekt mat, inget salt och inget socker osv osv... att folk orkar?

• Stjärnstopp

Är det inte så att det är svårsmält för de små barnen med stekt mat? Kanske får ont i magen??

• Dinkanesh

Stekytan är svår för de små att tugga i sig. Sen är bränd mat i sig inte nyttig för någon av oss. Men tar man bara bort den yttersta ytan så är det inga problem för bebismunnar.

• Nenne 71

Inget salt är inget tjafs tycker jag. Saltet är inte bra pga småbarns njurar inte klarar av det.

• Dinkanesh

Men ALLA behöver salt för att kunna överleva.
    Salt finns naturligt i bröstmjölken, och då är det okej, men när barnet är över 6 månader och inte "ska" helammas längre så tas all salt bort. Då är det genast farligt... Det är för mig väldigt ologiskt!

• Kärnhuset

Salt till små barn kan faktiskt vara riktigt farligt eftersom deras organ inte är färdigutvecklade för att klara av att ta hand om det.

Stekt mat handlar om att stekytan är svår att bryta ner. Både strukturen och ämnena som bildas där (akrylamid är det väl som det gick så stort larm om för några år sedan).

Ta väl hand om våra små barn. Tids nog lär de sig att klara även detta.

• skoggie

hmm.. ja, jag vet inte om något resonemang håller (om jag får vara så fräck..hihi.. ) om bränd mat inte är bra för någon av oss, varför får barn äta stekt mat efter ett år? Jag har börjat bli så tveksam till vissa råd man får, för allt oftare så upptäcker man att det är lite hokus pokus bakom...;) Det verkar som om en myt dyker upp och så anammar alla den för säkerhets skull men ingen vet varför de gör som de gör. så synd tycker jag. Kan dock köpa det där om att de kanske får ont i magen, men det märker man u. Appropå salt så stämmer det att man ska undvika det för att barn under året har outvecklade njurar. Där finns således en vetenskaplig förklaring. MEN! finns det någon annan som hört varför man inte ska ge stekt mat och vet varför i så fall?=)

• Snubbelfot

Att små barn inte skall äta stekt mat handlar ju om att det är hårdsmält. Deras magar är helt enklet lite känsligare. Självklart går inte startskottet för stekt mat och saltintag på självaste födelsedagen prick den tiden då barnet föddes, men det är en allmän hållen riktlinje.

VAd det gäller saltet, så visst är salt livsviktigt, men precis som att det finns salter i bröstmjölk så finns det salter naturligt i maten, det är det TILLSATTA saltet man pratar om, och det är inte humbung - barnet njurar är inte färdig för att klara av salt. Tillfört salt är egentligen inte nödvändigt för vuxna heller. Tex så binder det vätska och höjer blodtrycket!

• skoggie

nja, fast jag där tycker jag man ska akta sig litegrann. Alla föräldrar vill ju ta väl hand om sina barn, men ska man göra saker som inte är motiverade för det och som är onödiga för att visa att man är en bra förälder? Jag tycker att man ska ha underlag för det man gör. det är allt jag säger=). Det där med akrylamid.. visst, men det är väl inte mindre farligt efter ett års ålder?? Och om man mixar maten och inte bränner vid den.. är det fortfarande svårt att bryta ner maten? Det kanske det är, jag bara frågar=)

• Snubbelfot

Om man är magsjuk eller har varit så skall man tex inte äta stekt mat, utan kokt. För att stekt mat är hårdsmält. Så det spelar egentligen ingen roll om du bränner den eller inte. DEt blir ju en stekyta, men ,skär bort ytan eller stek i ugn, så slipper du problemet.

• skoggie

obs.. mitt inlägg är riktat till kärnhuset..=)

• tessis73

Jag vet inte om det är en rekommendation, det känns bättre för oss att koka köttet.

Jag har inte gett stekt mat pga av att det blir hård yta att tugga och lite bränt. Jag har testat en gång, han fick då ont i magen. Jag kan inte säkert säga att det var därför, men undviker det i alla fall.

• skoggie

haha, jo men ja! =) jag förstår ju att ni alla svarar rent allmänt så klart!=) Var in på livsmedelsverkets hemsida och de ger rekommendationen att vänta tills ett år och ger ingen motivering´. men ok jag kan köpa att det är svårsmält, det känns mest rimligt och det är ju i sig inget problem med att undvika att steka, me ibland blir jag störd på alla tusen rekommendationer som strömmar ut i särskilt sverige utan att man motiverar dem. Och så är det som om man ska följa alla de där rekommendationerna för att visa attman är en BRA förälder och det tycker jag är fel. Men som min kompis just påpekade, jag undivker ju att gå på A-brunnar för att undvika "olyckan".. hur logiskt är det? hihi.. när nu vaknar min son igen, vi ska ut i solen och promenera. Ha det underbart på första maj nu alla och tack för alla inlägg. =)/skoggie

• Kärnhuset

Jag vet inte om det handlar om ämnet akrylamid, det skrev jag inom parantes. Men nåt är det. Kanske kan fråga livsmedelsverket?

Faktum är att små barn inte har fullt färdigutvecklade organ och inte har samma förmåga som oss vuxna (och äldre barn) att bryta ner maten och vissa ämnen.
    När de kan det är ju individuellt men man har generellt sagt att det tar ca ett år för kroppen att klara av sånt som belastar vissa organ, t.ex. njurar, mer.
    Därför finns rekommendation om salt och spenat mm.
    Salt kan vara direkt livsfarligt för ett spädbarn att få i sig för mycket av.

Svar på tråden varför inte stekt mat till barn under året?