• skoggie

varför inte stekt mat till barn under året?

man hör nya saker hela tiden. =) Har inte läst detta någonstans i alla rekommendationer som man får, men nu fick jag höra här på FL att man ej ska ge stekt man till barn under året och därför vill jag höra om detta verkligen stämmer och VARFÖR (viktigt med motivering):=) Sedan undrar jag om det är ok med ugnsstekt mat eller om det är samma sak där. tack på förhand!=)

• Svar på tråden varför inte stekt mat till barn under året?
  • skoggie

hmm.. ja, jag vet inte om något resonemang håller (om jag får vara så fräck..hihi.. ) om bränd mat inte är bra för någon av oss, varför får barn äta stekt mat efter ett år? Jag har börjat bli så tveksam till vissa råd man får, för allt oftare så upptäcker man att det är lite hokus pokus bakom...;) Det verkar som om en myt dyker upp och så anammar alla den för säkerhets skull men ingen vet varför de gör som de gör. så synd tycker jag. Kan dock köpa det där om att de kanske får ont i magen, men det märker man u. Appropå salt så stämmer det att man ska undvika det för att barn under året har outvecklade njurar. Där finns således en vetenskaplig förklaring. MEN! finns det någon annan som hört varför man inte ska ge stekt mat och vet varför i så fall?=)

• skoggie

nja, fast jag där tycker jag man ska akta sig litegrann. Alla föräldrar vill ju ta väl hand om sina barn, men ska man göra saker som inte är motiverade för det och som är onödiga för att visa att man är en bra förälder? Jag tycker att man ska ha underlag för det man gör. det är allt jag säger=). Det där med akrylamid.. visst, men det är väl inte mindre farligt efter ett års ålder?? Och om man mixar maten och inte bränner vid den.. är det fortfarande svårt att bryta ner maten? Det kanske det är, jag bara frågar=)

• skoggie

obs.. mitt inlägg är riktat till kärnhuset..=)

• skoggie

haha, jo men ja! =) jag förstår ju att ni alla svarar rent allmänt så klart!=) Var in på livsmedelsverkets hemsida och de ger rekommendationen att vänta tills ett år och ger ingen motivering´. men ok jag kan köpa att det är svårsmält, det känns mest rimligt och det är ju i sig inget problem med att undvika att steka, me ibland blir jag störd på alla tusen rekommendationer som strömmar ut i särskilt sverige utan att man motiverar dem. Och så är det som om man ska följa alla de där rekommendationerna för att visa attman är en BRA förälder och det tycker jag är fel. Men som min kompis just påpekade, jag undivker ju att gå på A-brunnar för att undvika "olyckan".. hur logiskt är det? hihi.. när nu vaknar min son igen, vi ska ut i solen och promenera. Ha det underbart på första maj nu alla och tack för alla inlägg. =)/skoggie

Svar på tråden varför inte stekt mat till barn under året?