Vilken vägg ska vara fondvägg?
Vilken vägg i ett rum ska vara fondvägg? Är det den som ljuset faller på, eller?
Vilken vägg i ett rum ska vara fondvägg? Är det den som ljuset faller på, eller?
Jag tycker den vägg som passar bäst med den övriga inredningen.
Fler?
den man vill och tycker passar som det ;)
håller med erika86
Det beror på inredning + rummets utformning
Jo, det beror på. men jag tycker i regel att det funkar bäst att använda den "helaste" väggen. Om man har en vägg utan fönster och dörrar tycker jag oftast att det ser mest naturligt ut att fondera den. Eller den vägg som blickarna förs till - t ex väggen som sänggaveln står emot eller väggen bakom soffan.
Kan du inte beskriva vilket rum det gäller och hur rummet ser ut så kanske det blir enklare att råda?
Adamama: Håller med, det var bl.a. det jag menade med "passar bäst till den övriga inredningen"
Tycker inte fondvägg passar på den vägg där det finns en dörr, det ska vara en slät och rak vägg.
Fördelen med att ha en fondvägg där ljuset faller på mest är att man får se de olika skiftningarna i färgen under olika tidpunkter under dagen.
jag håller med adamama att fondväggen ska vara väggen utan fönster och dörrar.
Jag tycker att oftast ska det vara den väggen som man ser först när man kommer in i ett rum... även om den råkar ha fönster!
Jag har tänkt måla schabloner på en vägg i vårt sovrum, som en fondvägg. Först va jag helt säker på att det skulle bli väggen där sängen står, men nu när vi har fått upp vår nya sänggavel så e jag lite osäker. Sänggaveln skymmer ju en del av väggen. Nu funderar jag på om jag ska göra det på den motsatta väggen. Vad tycker ni? Kan säga att båda väggarna e "hela".