• Amandamamman

Vilken vägg ska vara fondvägg?

Vilken vägg i ett rum ska vara fondvägg? Är det den som ljuset faller på, eller?

• Svar på tråden Vilken vägg ska vara fondvägg?
  • erika86

Jag tycker den vägg som passar bäst med den övriga inredningen.

• wellah

den man vill och tycker passar som det ;)

8.8 kg kvar till målvikt!
  • Hadjelina

håller med erika86

Det beror på inredning + rummets utformning

• Adamama

Jo, det beror på. men jag tycker i regel att det funkar bäst att använda den "helaste" väggen. Om man har en vägg utan fönster och dörrar tycker jag oftast att det ser mest naturligt ut att fondera den. Eller den vägg som blickarna förs till - t ex väggen som sänggaveln står emot eller väggen bakom soffan.

Kan du inte beskriva vilket rum det gäller och hur rummet ser ut så kanske det blir enklare att råda?

• erika86

Adamama: Håller med, det var bl.a. det jag menade med "passar bäst till den övriga inredningen"

• Elsie76

Tycker inte fondvägg passar på den vägg där det finns en dörr, det ska vara en slät och rak vägg.

• Golde

Fördelen med att ha en fondvägg där ljuset faller på mest är att man får se de olika skiftningarna i färgen under olika tidpunkter under dagen.

• Bebis Anna

jag håller med adamama att fondväggen ska vara väggen utan fönster och dörrar.

• mimmi006

Jag tycker att oftast ska det vara den väggen som man ser först när man kommer in i ett rum... även om den råkar ha fönster!

• Kurreburre

Jag har tänkt måla schabloner på en vägg i vårt sovrum, som en fondvägg. Först va jag helt säker på att det skulle bli väggen där sängen står, men nu när vi har fått upp vår nya sänggavel så e jag lite osäker. Sänggaveln skymmer ju en del av väggen. Nu funderar jag på om jag ska göra det på den motsatta väggen. Vad tycker ni? Kan säga att båda väggarna e "hela".

När ska det bli vår tur?!
  • principisessan
    Kurreburre skrev 2007-05-02 08:41:18 följande:
    Jag har tänkt måla schabloner på en vägg i vårt sovrum, som en fondvägg. Först va jag helt säker på att det skulle bli väggen där sängen står, men nu när vi har fått upp vår nya sänggavel så e jag lite osäker. Sänggaveln skymmer ju en del av väggen. Nu funderar jag på om jag ska göra det på den motsatta väggen. Vad tycker ni? Kan säga att båda väggarna e "hela".
    tycker du ska ta den motsatta väggen.. det är ju den ni tittar på också när ni sitter i sängen..

Annars så tycker jag att man kan ha en fondvägg även fast den inte är hel.. tex som i min systers lägenhet som är från sekeskiftet och jättefina vita dubbeldörrar mitt på en vägg.. den väggen skulle göra sig jättebra som fondvägg. 

Fondväggar måste man ju inte ha tex bakom soffan utan kan även ha framför.. dvs tv-väggen.. beror på möbleringen och vad man vill framhäva i rummet tycker jag

Svar på tråden Vilken vägg ska vara fondvägg?