• Itis

Smakportioner redan vid 3 månader?

Min dotter har ätit ersättning sedan hon var ca 1 vecka gammal och är nu 3 månader.

Min mamma tipsade idag om att det inte är farligt att redan nu någon gång ibland ge lite mosad potatis eller liknande, men det enda jag hört är från 4 månader. Någon med erfarenhet? Jag kommer självklart rådgöra med min barnmorska, men är nyfiken på hur andra gjort!"

Erika med Emelie född 070211
  • Svar på tråden Smakportioner redan vid 3 månader?
  • Mamma till 2 guldklimpar

Visst kan du testa..för en del går d toppen andra inte..vi började strax nnan 4 mån och med nästa kommer ja vänta till 6 mån..matning är inte bara en dans på rosor..

• AmandaPitkänen

farligt är det ju inte, men rekommendationerna är ju att man börjar vid 6 mån...

• Itis

6 månader är bara för att det inte ska störa amningen har jag hört...och ammar gör jag ju inte ändå!

• Itis

Idag har Emelie smaskat i sig ca 1 tesked mosad banan...hon såg lite fundersam ut, men log jättestort när jag frågade om det var gott Cool

Problemet är ju bara att hon (som de flesta andra små barn) inte vet att man ska svälja det man blir matat med, så jag insåg nu till fullo vad haklappar är bra till *skrattar*.

• milimina

att allt puttas ut med tungan kan vara ett tecken på att bebisen inte är mogen, sägs det. jag vet inte, för junior har aldrig gjort det men du märker väl om hon inte vill/kan/blir dålig i magen. banan kan vara väldigt stoppande dock, så bli inte förvånad om det slutar komma nåt i blöjan

• Teolin

Började med lite gröt till kvällen vid 3 månader och 2 veckor. Då sov han mycket bättre!

• gustafssons

min tös är 3 mån och har smakat
    Potatis=Blä
    Havregröten=sådär..
    Morot=mums
    Gammeldags vaniljglass=Kallt! men gott..

Hon tycker det är jättespännande och tittar på tallriken och flinar glatt när man kommer med skeden mot henne!

• Kristin24

är inte säkert ditt barn är redo...Elsa var inte redo vid 4 månader enns...utan tog lite gröt vid 6 månader och sen barnmat vid 7 månader. Jag helammade tills dess.

Go och glad Kexchoklad
  • SandraLarsson

Jag tycker man ska göra som man själv känner, men man ska nog kanske akta sig för att byta ut mål med vanlig mat, eftersom de sägs ju att deras tarmar inte är utvecklade riktigt än. Min son är 3 månader o jag tänker banne mig börja ge han smakisar nu imorgon *spännande, hihi*
    GÖR SOM DU VILL, så länge han/hon inte mår dåligt av det så är det bara å köra

Lycka till
    /Sandra

• Tjollabolla
    gustafssons skrev 2007-05-03 22:36:18 följande:
    min tös är 3 mån och har smakatPotatis=BläHavregröten=sådär..Morot=mumsGammeldags vaniljglass=Kallt! men gott..Hon tycker det är jättespännande och tittar på tallriken och flinar glatt när man kommer med skeden mot henne!
    Skojar du? Glass 3 månader gammal?? Herregud! Förvånad
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • Sara E

Jag har oxp funderat på att börja lite smått med smakisar.
    Min son är 3 månader den 11:e.
    Han har fått ersättning hela tiden. Han är ett såkallat kräkbarn, har provat allt, men han kräks lika mycket vad jag än försöker med. Har hört att det kan bli bättre när de börjar få lite riktig mat.. kan det stämma??
    Ska prata med bvc på onsdag

♥Oscar 11/2-07♥
  • Linda 86

Min son är snart 4 månader men jag har provat med smakisar sen han var 14 veckor och han spottar inte ut det och har inte blivit dålig i magen heller.

• Itis

Sara E: Då är dom födda samma dag, våra små! :)

Det som "spottas ut" är inte allt, det är hon som inte vet riktigt hur man gör tror jag. Nu på kvällen fick hon ca 4 skedar med Hipp-gröt (4 paket för 90 kr på ÖB!) och sedan ersättning. Med gröten spottade hon faktiskt inte ut något alls utan det slank ner och hon verkade tycka det var gott!

För att vara riktig mamma kan jag svara på bajs-frågan och säga att hon har fyllt 2 blöjor idag med riktigt mjuk och fin bajs *skrattar*. Det brukar bara vara 1 blöja per dag...så jag håller koll. Inte är hon hård i magen än iallafall!

Jag kan redan här tillägga att OM min dotter absolut inte är mogen för att äta fastare föda kommer jag självklart att vänta, inte snack om saken! Men man vet inte förrän man provat, och hittills har det sett ut att gå bra.

• herilane

6-månadersrekommendationen är inte för att maten skulle störa amningen utan för att tarmarna på småbarn inte är redo för annat än bröstmjölk. De blir redo någon gång mellan 4 och 6 månader. Främsta risken med att börja för tidigt är ökad allergirisk. Tarmarna släpper igenom främmande ämnen till blodet, och kroppen kan reagera på dem som den reagerar på sjukdom.

Jag tycker att det är ytterst oklokt att experimentera med en bebis hälsa bara för att man tycker att det skulle vara roligt att prova.

• Itis

Herilane: Jag har hört med BVC och fått grönt ljus från dom. Gör det ju inte bara för att det är roligt att prova, gör det ju också för att lillan ska få nya smakupplevelser istället för endast den tråkiga ersättningen hela tiden. Nu är det så också att man ger ju absolut inga stora mängder, utan det är ju bara mellan 1-4 teskedar, man byter ju inte ut måltider direkt!

• tjejen21

jag började ge Anton smakportioner förra veckan o då va han 3 månader o 9 dar.. ger honom några teskedar banangröt,, roliga miner gör han men han tycker inte illa om de

Svar på tråden Smakportioner redan vid 3 månader?