• Millsan

    pappaledighet

    Har funderingar kring föräldrapenningen.. Jag pluggar på heltid, distans dvs via datan hemma, och kommer att ha ett halvår kvar på utbildningen när vår lilla krabat föds.. Kan vi göra så att jag kan få studera klart innan jag tar ut min mammaledighet och att min sambo tar ut pappaledighet istället?

    Måste han ta ut hela då? eller kan han ta ut veckor eller dagar i taget och sedan jobba och jag tar hand om krabaten hemma fast jag fortfarande är som en studerande?

  • Svar på tråden pappaledighet
  • Amita

    Pappan kan ta ut sin ledighet först och man behöver inte önska all ledighet på en gång utan man önskar lite i taget.

  • Familjen P

    Klart att han kan vara hema de första 6 månaderna. Efter ett år måste man ta ut heltid dvs 5 dagar/veckan. Hur du tar de 5 dagarna är upp till dig (ex arbete 2 och fl 3 dagar=5) Innan det tar ni ut hur lite eller mycket ni vill. Du kan ta hand om liten när du är hemma men du får inte ta ut föräldrapenning.

  • jenny b

    ni kan göra hur ni vill nästan, det är bara hans första 10 dagar som måste tas ut innnan barnet är 60 dagar...var du hemma & plugga & han kan jobba så spar ni dagar....vill han ta så kan han ta hur han vill om så han bara vill ta 1/2 dag i veckan...

  • Millsan

    ok!! Tack för snabba och bra svar!! skönt att få veta lite mer.. de e juh som en djungel på försäkringskassans hemsida

  • Xgirl83

    Fast man kan väl inte både plugga och vara mammaledig samtidigt, eller kan man det?

  • Millsan

    xgirl83
    jag ska inte vara mammaledig utan jag pluggar hemifrån vilket gör att jag kan vara hemma med barnet men vill hellre då ta studielån för att sedan efter att min utbildning är slut ta ut mammaledighet

  • Xgirl83

    Aha, då förstår jag. Tänkte att du ville ha föräldrapenning då.

Svar på tråden pappaledighet