Alaska Pollock filéer
koka eller micra... menade du tillbehör?
koka eller micra... menade du tillbehör?
micra fisk är mycket bra tycker jag.
Ytterst god sås:
Koka upp en burk creme fraise. Vispa ner 1 fiskbuljongtärning.
Löjligt lätt, men ytterst sofistikerat gott!
går bra vilket som! såsen är verkligen rysligt god! långkornigt eller fullkornsris (inte typ jasmin el basmati...) eller kanske pressad potatis om man vill vara lite festlig...!
såsen kan även med fördel användas i fiskgratäng.
carola1977: Visst är den god!!! Och användbar! Jag har den till olika sorters fisk samt fiskgratäng, både vanlig med pollok eller torsk och med grillad lax (om man kommer över sån där pink salmon hel kan man grilla alla kotletterna och göra gratäng på det som blir över med gode-såsen, kalasgott!)
sjud (koka försiktigt) eller micra under lock några minuter på full effekt. Jag föredrar micron, fisken blir fint flikig och går inte sönder samt behåller alla safter. Annars kan man ånga den i foliepaket över potatisvattnet.
Skulle tro att det tar 3 till4 minuter i micron från frusen till klar, men det beror ju på vilken effekt man har. kolla genom att pilla lite i "flagorna", är fisken vit är den klar, är den lite genomskinlig är den rå.
Överkok den inte bara, då blir den torr!
Ja, kan koka/micra fryst om man inte är super-duper petig med konsistensen. Om man kokar fryst går den lätt sönder en del, micrar man blir den lika bra som tinad.