• Kanelaa

Intagningspoäng?

Är nog ganska dum, men alla pratar om intagningspoäng, alltså att behörighet att söka är en sak och poängen man behöver för att bli antagen en annan. Så långt är jag med, men hur får man reda på intagningspoängen, vilket snittbetyg som krävs för ett visst program? Snälla förklara lite grann!

• Svar på tråden Intagningspoäng?
  • Skruttis82

Nej det ska du inte göra. tyckte också detta med allt kring universitetet var en hel djungel. men nu efter fyra år så förstår man mer.

jag kan förklara det du inte förstår, inga frågor är dumma jag lovar!!

• Kanelaa

Åh vad snälla ni är! Jag har behörighet att söka till Psykologprogrammet, men vad krävs? Och hur räknar jag ut mitt snitt? *rodnar och skruvar på mig*

• Skruttis82

De olika urvalsgrupperna

BG motsvarar betyg från gymnasiet
    HP högskoleprovet

de två är de du nog egentligen behöver bry dig om!
    de andra HA tror jag är om man tillgodoräknar yrkesverksamma år, och BF är väl enligt det gamla betygssystemet från gymansiet när man hade 1-5.

• Skruttis82

har du läst med betyget G, VG och MVG eller 1-5??

• Kanelaa

Skruttis: Med bokstäver...nu börjar jag fatta...Men är det verkligen meningen att man ska förstå det här av sig själv?

• Siili

Jag klipper in lite från länken, Första siffrorna är antal antagna på programmet och de sista är poängen. Jag tar bara med betygen eftersom du frågade om just betygssnitt.

Urval 1 ht 2005
    GÖTEBORGS UNIVERSITET 44 19,79
    LINKÖPINGS UNIVERSITET 27 19,65
    LUNDS UNIVERSITET 35 19,8
    UMEÅ UNIVERSITET 40 19,6
    UPPSALA UNIVERSITET 50 19,82
    ÖREBRO UNIVERSITET 40 19,7

Urval 1 vt 2005

PSYKOLOGPROGRAMMET LINKÖPINGS UNIVERSITET 27 19,81
    PSYKOLOGPROGRAMMET LUNDS UNIVERSITET 45 19,61
    PSYKOLOGPROGRAMMET UMEÅ UNIVERSITET 40 19,41
    PSYKOLOGPROGRAMMET UPPSALA UNIVERSITET 45 19,64

• Siili

Det är nog förresten lika bra att Skruttis får ta allt så jag inte förvirrar dig.

• Skruttis82

inte alls lätt, vet att jag själv heller inte fattade. vet att många tycker det är jätte svårt!! så du är absolut inte ensam ska du veta!

• enlitenbitkaka

Har betyg från det gamla eller nya systemet? Tog du studenten efter -07 har du från det nya systemet. Där är det så här:

Icke Godkänt = 0
    Godkänt = 10
    Väl Godkänt = 15
    Mycket Väl Godkänt = 20

Räkna ihop hur många du har av ex. VG och gångra det med 15, sen räknar du ihop dina MVG och gångrar med 20. Efter det lägger ud ihop summan av alla osv. sen splittar du slutsumman med det totala antalet kurser du läst. Då får du fram ditt medel.

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Intagningspoäng?