• Kanelaa

Intagningspoäng?

Är nog ganska dum, men alla pratar om intagningspoäng, alltså att behörighet att söka är en sak och poängen man behöver för att bli antagen en annan. Så långt är jag med, men hur får man reda på intagningspoängen, vilket snittbetyg som krävs för ett visst program? Snälla förklara lite grann!

• Svar på tråden Intagningspoäng?
  • Kanelaa

Åh, nu klarnar det! Tack snälla Skruttis och Siili för hjälpen! Säg bara till om ni behöver terapi om en sex år så där

• Skruttis82

Det Siili klistrade in betyder alltså att det krävdes ex ett medel på 19,79 för att komma in på psykologprogrammet i göteborg. sen är det ju urval ett och urval två.

urval ett är alltså det första. det som kommer den 15 juli (om jag inte minns fel). sen får ju alla tacka ja eller nej till sina olika utbildningar. då kan det ju bli så att det finns platser kvar, och då har man chans att komma med på utbildningen i urval två. (svaret till urval två brukar komma ca 10 augusti)

• Skruttis82

för att komma in på psykologprogrammet krävs det alltså att du har i stort sett MVG i alla ämnen, utan kanske ett eller två från gymnasiet.

• Kanelaa

Skruttis: Ja...nära iaf. Men om dem har 50/50 så kan jag väl komma in om jag har bättre än 1,8 på HP ?

• Skruttis82

har du andra funderingar är det bara att du postar till min inbox så svarar jag så fort jag kan (samma dag eller dagen efter). ska lägga mig nu, men som sagt, har du funderingar, tveka inte att fråga!!

sov gott.

• Skruttis82

ja det borde du ju absolut göra. har du ex 1,9 eller 2,0 så borde du komma in!!

PSYKOLOGPROGRAMMET GÖTEBORGS UNIVERSITET 2,0
    PSYKOLOGPROGRAMMET LINKÖPINGS UNIVERSITET 1,9
    PSYKOLOGPROGRAMMET LUNDS UNIVERSITET 1,9
    PSYKOLOGPROGRAMMET UMEÅ UNIVERSITET 1,8
    PSYKOLOGPROGRAMMET UPPSALA UNIVERSITET 1,9
    PSYKOLOGPROGRAMMET ÖREBRO UNIVERSITET 1,8

• Skruttis82

om det är många som har ex 2,0 som söker i göteborg, så kan det vara så att det lottar platserna!

• enlitenbitkaka

Och tänk på att man aldrig kan lita på statistiken på VHS hemsida...ett år kan se helt olika ut än året innan. Men det ger ett hum om hur det ser ut, speciellt när det rör programmet du är intresserad av, där sjunker sällan kraven.

Har du gjort Hp?

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • teddybjörnen fredriksson

När det gäller psykolgprogrammet är det uppdelat mellan de olika kvoterna. På varje universitets hemsida står fördelningen samt lägsta intagningspoäng för senast påbörjade termin. I Uppsala t.ex. är det 40 platser totalt, varav 20 är reserverade för betyg, 10 HP och 10 HA om jag inte minns fel. Det är också som skruttis skrev att man lottar ut platserna bland de som har samma poäng. Jag vet att i Uppsala var det 1.8 på HP men det var fler som hade 1.8 än de platser som fanns, vilket innebär att alla som hade 1.8 inte kom in.
    Lycka Till!

• Kanelaa

Luscious: Inte på riktigt, bara gamla prov. Har nyligen bestämt mig för att börja plugga...Men känns hoppfullt ang. HP förutom den matematiska delen...

Skruttis: Det är fortfarande lite dimmigt men tack vare dig har det klarnat! Tack!

• Skruttis82

TS:
    som sagt, har du fler frågor, bara att fråga på eller skicka ett mail till min inbox!

Svar på tråden Intagningspoäng?