• Pumpalicious

mama mia vs. mvc

Vad har ni för erfarenheter från Mama Mia Söder? Ingår några gratis kurser eller kostar alla pengar? Alla synpunkter uppskattas!

Jag står i valet och kvalet om jag ska skriva in mig på Mama Mia eller MVC här på Värmdö?!
    Vad får man för kurser via MVC?

• Svar på tråden mama mia vs. mvc
  • Dianthus

Min syster gick på mamma mia och var jättenöjd. Bl a fick de ultraljudet i v 18 på dvd (men det var inte bara därför hon var nöjd, utan hon tyckte att de var duktiga där och gav ett bra bemötande).

• mapo51

På Mama Mia har de en förlossningförberedande kurs i föreläsningsformat och den är gratis bara man är inskriven på Mama Mia.
    Den motsvarar de föräldrarkurser som brukar hållas på övriga mvc.

Jag har valt Mama Mia på Karlavägen för att jag är inte riktigt nöjd med bemötande på min "vanliga" mvc.
    Dessutom är det trevligare lokaler och det känns som om personalen är mindre stressad på Mama Mia.
    De har inga telefontider utan man kontaktar sin barnmorska via mail eller lämnar meddelande på telefonsvarare och växeln är öppen 8-17 så att man kan lämna meddelande via dem om det är viktigt.

• Längtans Blå Blomma

Har tre väninnor som gått på Mamamia Söder och är jättenöjda.

Vad jag hört, och som mapo skrev, så ingår föräldrautbildning (3 kvällspass). Som jag har förstått det så är det föreläsning i aula.

Ring din mvc och fråga vad som ingår där, det är olika mellan olika mvc. Där jag går är följande gratis: föräldrautbildning på totalt 6 tim med max 10 par per gång, pappaträff och avslappningsträffar.

• Någon

Jag har gått på Mama Mia Söder och är otroligt nöjd. Har en jättebra bm, bra läkarkontakt och fick den hjälp jag behövde. Föräldrautbildningen i storsal är det enda jag är mindre nöjd med. tycker att det blev lite väl anonymt och dessutom kunde jag inte sitta på så hårda stolar så sent i graviditeten (hade ont i ryggen). Jag och min man kompletterade med profylaxkurs, och tyckte att det gav väldigt mycket.

Är nu gravid igen och har valt samma bm på Mama Mia Söder, så det vittnar väl om hur nöjd jag är.

• troll69

Jag går också på MamaMia söder och stormtrivs en kompis till mej med. Värt att åka 10 mil för gott bemötande (5 mil tur och retur) och kan då säga att Nynäshamns MVC vill jag INTE rekomendera.

• Pumpalicious

En fråga: Ni som går på söder, vilken barnmorska har ni?

• Fyrabarnsmor

Jag gick där med mitt sistfödda barn och blev otroligt nöjd! Min mycket skickliga barnmorska räddade dessutom livet på min lille son då hon skickade mig till förlossningen då han slutat röra sig i min mage. Hade jag kommit in ett par dagar senare hade han förmodligen dött i min mage. Nu togs han ut med akut snitt en månad för tidigt istället, med livet i behåll. Christina Wellander hette min barnmorska och skulle jag bli gravid igen (mindre troligt) så skulle jag absolut gå dit igen! Hann bara gå på ett sådant här förlossningsförberedande möte i storsal, men håller med om att det var lite anonymt (enda nackdelen som sagt).

• Väntar barn nr2

Gått på mama mia söder två gånger och är supernöjd. Hade Lotta Andreasson båda gångerna. Finns ingen bättre bm. Henne borde alla få.

• VThe

Gick på Mama Mia Söder med första barnet och under denna graviditet också. Är jättenöjd !Gillar att det är lite "mysigare" än på en vanlig mvc...De har kurser, men jag har dock inte gått dem. Tycker att de barnmorskor jag haft har varit väldigt noggranna och lyhörda.

• becky J

Jag har hört av en tjej i en annan tråd som gick dit att de missade hennes sons hjärtfel på UL och han avled sedan... De hade skrivit något i stil med "hjärtat?" på rapporten men sedan sagt till henne att allt såg bra ut...

• Pumpalicious

becky J ush vad hemskt, samtidigt tror jag liknande saker har förekommit på andra ställen också.

• hammarby

Jag valde Mama mia denna gången, med förra barnet gick jag på den mvc som jag hörde till. Det var ok, men inte mer. Därför ville jag ha något extra den här graviditen och jag hade enbart hört bra om Mama mia. 

Jag har Maria Liljare som barnmorska, och jag trivs jättebra med henne!

Hon erbjöd oss en föräldrautbildning (de har inga vanliga föräldragrupper som de oftast har på vanliga mvc) men det skulle vara två tillfällen och på sen kvällstid..sen väntar vi andra barnet nu och tyckte inte att det kändes nödvändigt att få höra om förlossning, BB och smärtlindringar en gång till.

Jag har en kompis som också gick på Mama mia men hon kom inte överrens med sin bm riktigt, och hon bytte rakt av, till en annan mödravård. Men det händer nog lite överallt.

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 15 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Pumpalicious

Jag har bestämt mig för Mama Mia nu, har ringt runt och pratat med olika ställen och fick helt klart bäst bemötande på Mama Mia.
    Jag sa att jag gärna ville komma snarast, hos dom fick jag tid redan på torsdag för ett hälsosamtal.
    På Barnmorskorna Gamla stan måste jag vänta tills andra veckan i juni för en tid - känns väldigt sent :(

Hade nog egentligen velat gå där, på barnmorskorna Gamla stan, mest för att dom har förtur till BB Stockholm, men blev inte lika bra bemött där - ganska snorkig dam som svarade..

• Ocean WoW

Vill tillägga angående den ABC föreläsning som MM har för förlossningsförberedande.

Jag och min sambo tyckte båda att den var helt suverän trots att det är i en aula fylld med par och därför anonym. Men varken han eller jag är sådana som uppskattar mjukis-möten då man ska låtsas amma dockor osv (som förekommer i mindre grupper). Vi ville ha info rakt upp och ner utan knyssel och det var precis det man fick. Som bonus blev man extremt peppad och inspirerad av den BM som höll föreläsningen hon hade en superskön utstrålning och kunde hålla ens intresse uppe.

Det enda negativa var de hårda bänkarna i 2½ timme varje gång. Men BM sa direkt att hon uppmanade oss att gå runt och röra på oss om det skulle bli för jobbigt.

Denna föreläsning "kurs" kan man även gå till om man inte tillhör MM, men då kostar det.

• Lisa1979

Jag går på Mama Mia Söder. Jag har bara varit på inskrivning än så länge, men jag tyckte att min BM var jättemysig. Hon heter Kerstin Renman.

Är man kopplad till nåt speciellt BB om man går på Mama Mia?

• Pumpalicious

Lisa1979 nej, som jag har förstått det får man välja på de "vanliga" BB typ som danderyd, SÖS osv.
    Men dom har inget samarbete med varken BB Stockholm eller Södra BB - till min besvikelse! Men som sagt, vägrar vänta på ett första möte ytterligare en månad - jobbigt nog att vänta till torsdag haha

När var du på inskrivning? När får du komma dit igen? Hur ofta går man egentligen?

• Lisa1979

Jag var på inskrivning i v 9-10. Sen ska jag på UL i v 20 och kontroll i v 22.

• Ocean WoW

Ju längre in i graviditeten man kommer ju oftare går man till BM.

I början när jag ville gå varje dag och höra hjärtljud och se Ultraljud var det typ 2 mån mellan första och andra gången. Nu när jag inte orkar och inte bryr mig så mycket så måste jag varannan vecka (är i vecka 31 +).

Svar på tråden mama mia vs. mvc