Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (snyft...)

svider

hej!
    har nu haft detta problem från och till i ungefär två veckors tid..
    det typ svider/ i mitt underliv, det ser inte konstigt ut på något sätt och svider litegrann när jsg går på toa inte jämt.
    kliar/svider g¨r inte förklara. tor jag aft liknade förut men gick över ganskavfort, jag går inte på toa ofta änkte först urinvägsinfektion. någon som vet?

• Svar på tråden svider
  • Skarpa

Kan kanske vara lite skadade/känsliga slemhinnor bara, om du inte har konstiga/illaluktande flytningar också. Jag hade sådana problem ibland tidigare, men har inte känt av något alls sedan jag började tvätta med apotekets intimolja istället för vanlig tvål (använde Lactacyd).

Ooook!
  • Anonym (snyft...)

tack men finns det sjukdomar u underlivet som har denna symtom? fast jag har ingen könssjukdom men det känns så konstit ochvvsider lite när jag kissar nästan som urinvögsinfektion

• Skarpa

Ja, jag har ingen koll på vilka sjukdomar som ger sveda som symptom, men det finns säkert många. Jag tror dock inte att det är någon fara om det enda symptomet är svedan. Du kan ju testa att byta till intimolja och se om det blir bättre, men om du känner dig väldigt orolig är det nog bäst att ta kontakt med vårdcentral.

Ooook!
  • Anonym (snyft...)

jag ska kolla upp oljan för problmet har kommkit tillbaka kan du berätta om det som du hade så jag vet omvvi har likheter?

• Skarpa

Enbart klåda/sveda i underlivet. Snarlikt svedan vid uvi, men det kändes inte lika mycket i själva urinröret. Mer runt mynningen.

Ooook!
  • Anonym (snyft...)

aaa..precis och svider lite när man kissar ganska mycket ibland...och ibland inget men även lite vid urinröret skulle jag tro..hemskt..

• Skarpa

Se bara till att inte irritera slemhinnorna i onödan, så blir det säkert bättre. Tvätta dig inte för ofta, och inte med tvål. Du kan gärna ta lite intimolja på papperet när du torkar dig efter att du kissat (tips från vårdcentralen när jag ringde om mina problem). Sköna trosor och mjukt toapapper är nog också bra, och inga tajta byxor med söm som skär in i grenen.

Ooook!
  • Anonym (snyft...)

tack för hjälpen hoppasvdet går övervsnart det e lite obehagligt...kram

• Frila2

Kan du förklara var det klia/svider?

Om det kliar/svider på insidan blygdläpparna eller längre upp i slidan kan du mycket väl ha fått en svampinfektion. Boka en tid till din bm eller vårdcentral för du behöver mediciner för detta. Det finns receptfria mediciner men jag rekomenderar att du går till bm eller vc först och kollar upp vad det är.

Om det svider när du kissar eller värker ovanför blygdläpparna men nedanför klitoris kan det istället vara en urinvägsinfektion.

Det finns många olika saker som kan svida/klia i underlivet, det bästa är att du kollar upp det direkt. Det är inte bra att gå med infektioner under en längre tid.

/Frida - sjuksköterska

• Anonym (snyft...)

kliar i och runt omkring urinöppningen går inte förklara men haft mera svida men gick över men har nu börjat komma tillbaka svider intevalla dagar och inte helavtiden och olika mycket!

• Frila2
    Anonym (snyft...) skrev 2007-05-04 00:46:12 följande:
    kliar i och runt omkring urinöppningen går inte förklara men haft mera svida men gick över men har nu börjat komma tillbaka svider intevalla dagar och inte helavtiden och olika mycket!
    Sök vård. Man ska inte förutsätt att det är sköra slemhinnor för det behöver det absolut inte vara. Man ska inte gå runt med obehag på det här sättet.
    Om det är en urinvägsinfektion måste den behandlas eftersom bakterierna kan "krypa" högre upp och påverkar på urinledarna och till sist njurarna. Då ska man iof ha gått mycket länge med en uvi.

Svamp ger precis de symtom du beskriver, svidande och kliande. Det kan även göra så att slemhinnorna blir skörare. Ring imorgon redan.
Svar på tråden svider