• Anonym

Är det kört för oss att få huslån tro...

Fick nej på lånelöftet vi ansökte om igår hos Länsförsäkringar. Nu ska vi prova SBAB och se om det går bättre där...

Min sambo har fast anställning med 27 400 kr i månaden före skatt.

Jag är sjukskriven och har tidsbegränsad sjukersättning (kallades tidigare förtidspension/sjukpension) och får 8060 kr före skatt.

Huset vi är intresserade av har utgångspriset 895 000 kr och månadskostnaden inkl driftskostnader skulle inte bli högre än det vi betalar för vår hyresrätt vi har nu.

Enligt de flesta banker ska man ha en fast anställning för att få huslång. Men jag kanske aldrig mer kan återgå till arbetslivet pga min sjukdom. Är det nu kört för oss att få ta huslån? Kommer vi att få bo i hyresrätt resten av våra liv nu? (kan ju inte ni svara på förstås )

Men det jag undrar är. Finns det någon/några här som fått huslång, när den ena i familjen varit sjukskrivna med sjukersättning?

Vi har lite pengar sparade , så att vi skulle kunna lägga 5% i handpenning...

Har ställt denna fråga till de på SBAB, och väntar nervöst på svar, men ville ändå skriva av mig lite här...

• Svar på tråden Är det kört för oss att få huslån tro...
  • Anonym

Hihi, ursäkta slarvfelen. Jag menar förstås HUSLÅN och inte huslång *skäms*

• Lotten

Din sambo borde få lån bara han med tanke på att han ändå hade mycket. Testa Nordea. Har hört att det skulle va lättare där att få lån. vi har inte provat där ännu. För min sambo kunde få lånm om han ville på över miljonen och han hade mindre i månaden före skatt än vad din sambo har.

• jacklin

Ja ni borde få.

Jag studerade/arbetslös och sambon har bara 20 000 i månaden och vi fick nej på swedbank och nordea, men ett ja hos handelsbanken, då handlade det om 1,5 miljoner.

• krammia

Jag tycker ni gör helt rätt som provar en annan bank. Din man tjänar relativt till det lån ni söker bra så mitt förslag är att om det blir så att ni får avslag igen hos SBAB så försök med bara han som låntagare. Detta betyder att han kommer ta lånet och när ni köpt huset kan ni skriva ett gåvobrev(är skattefritt idag) där han ger dig halva huset så att ni båda äger det eftersom jag antar att ni kommer dela på månadsutgiften.

Lycka till!

• Anonym

Nordea kräven 10% i kontantinsats och det har vi inte... Min sambo vill tyvärr inte stå som låntagare ensam.

När din sambo skulle få lån på miljonen, hade ni uppgett att ni är två vuxna i hushållet då, eller trodde banken att han skulle bo ensam?

• Anonym

Åh, tack så mycket för era svar. Nu känner jag att det finns hopp igen

Jag vantrivs så mycket i staden vi bor i nu. Är deprimerad och lider av kronisk stress och känner att jag måste ta tag i mitt liv och det går inte om jag inte får flytta närmare mina vänner etc. Jag behöver deras stöd för att bli frisk igen.

Men nu fick jag som sagt upp lite hopp igen. Igår var jag helt knäckt...

• Jofimiel

Mitt tips är att boka tid hos en bank och gå dit och prata med dom, då brukar de aldrig vara några problem.  Ansöka över nätet eller så brukar ofta vara svårare.

Så ring en bank ni känner för och boka en tid!

De kommer säkert gå bra så länge ingen av er har betalningsanmärkningar.

~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • Anonym

handelsbanken är lätt att få lån hos

• Anonym

Ja, jag tror också det bästa är att boka tid för ett personligt möte på banken. Det är bara det att visningen är i helgen, så det hade varit skönt med ett lånelöfte innan dess.

Men får vi nej på lånelöftet hos SBAB blir det till att boka tid för ett besök på banken...

Om man fått nej på en bank, tex SBAB, på ett lånelöfte man sökt över nätet, kan man ändå boka tid för ett personligt möte då, eller måste man ta en annan bank då - en bank som man aldrig tidigare sökt lånelöfte hos?

• Freiya

man kan låna till de 10% hos nordea också. vi har lån på hela vårt hus.
    men då behövs ju borgensman. men kan ni lägga 5% så går ju säkt det att lösa på nåt sätt.

Svar på tråden Är det kört för oss att få huslån tro...