• Anonym

Är det kört för oss att få huslån tro...

Fick nej på lånelöftet vi ansökte om igår hos Länsförsäkringar. Nu ska vi prova SBAB och se om det går bättre där...

Min sambo har fast anställning med 27 400 kr i månaden före skatt.

Jag är sjukskriven och har tidsbegränsad sjukersättning (kallades tidigare förtidspension/sjukpension) och får 8060 kr före skatt.

Huset vi är intresserade av har utgångspriset 895 000 kr och månadskostnaden inkl driftskostnader skulle inte bli högre än det vi betalar för vår hyresrätt vi har nu.

Enligt de flesta banker ska man ha en fast anställning för att få huslång. Men jag kanske aldrig mer kan återgå till arbetslivet pga min sjukdom. Är det nu kört för oss att få ta huslån? Kommer vi att få bo i hyresrätt resten av våra liv nu? (kan ju inte ni svara på förstås )

Men det jag undrar är. Finns det någon/några här som fått huslång, när den ena i familjen varit sjukskrivna med sjukersättning?

Vi har lite pengar sparade , så att vi skulle kunna lägga 5% i handpenning...

Har ställt denna fråga till de på SBAB, och väntar nervöst på svar, men ville ändå skriva av mig lite här...

• Svar på tråden Är det kört för oss att få huslån tro...
  • Anonym (...)

TS: Jag tror verkligen att det löser sig! Kramar på dig!

• Anonym

Pröva med Danske Bank. Dom kan ge lån. Dom utgår efter verkligenheten.

• Anonym (Swedbank)

Vi var på Swedbank igår(!). Jag har en fast anställning och min fru har aktivitetsstöd. Vi fick förklarat för oss att banken ser det som en fast inkomst, även a-kassa räknas som fast inkomst. (Iallafall här på Swedbank i Malmö).

Vi fick ett lånelöfte på 2,4 miljoner. Visserligen har vi en egen insats på 500 000. Men ändå!

• Anonym (Swedbank)

Glömde tillägga att min fru är höggravid och att hon beräknas föda om två veckor! Men det brydde de sig inte om!

• Anonym

Till (swedbank)

Tack för ditt svar Vad roligt att ni får låna. Men som sagt, så hade ni mycket pengar i insats

Brukar det gå snabbt att få en tid för besök på banken? Huset vi är intresserade av har visning på söndag. Tror ni vi kan få en banktid i början av nästa vecka, om vi ringer idag, eller på måndag?

• presens konjunktiv

Länsförsäkringar är tuffa. Vi hade nästan exakt samma förutsättningar som ni, förutom att jag var student och inte sjukskriven. Vi fick blankt nej. Samma vecka hade vi även tid hos en annan bank, och fick ja direkt.

Tanten på Länsförsäkringar sa däremot att om vi inte hade varit gifta, hade min (i så fall) sambo kunnat ta lånet själv, men nu skulle ju hennes inkomst försörja oss båda.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • Anonym (kolla runt)

Jag och min man fick ta lån med borgenär eftersom bara jag hade fast tjänst. Vi var tvungna att byta bank. Min man var nyutbildad då. En vecka efter lånet fick han fast tjänst.

Jag vet andra som har fått bolån där bara en av de gifta har haft fast inkomst och det utan borgenär. Det bästa är nog att kolla runt vid olika låneställen och stå på sig.

• Anonym (Swedbank)

Man brukar få en tid rätt så omgående... så det är nog inga problem! =)

• MrsNelson

när jag och sambon köpte hus så fick han ut 11000 efter skatt och jag gick på gymnasiet. Vi fick inte lån på föreningssparbanken(swedbank) men på handelsbanken var det inga problem! Doch var det ett billigt hur, 255000kr bara.

• Anonym

Vi trodde heller inte vi skulle få ett huslån. men det allra bästa är att gå till det lokala bankkontoret dit man ska flytta. jag är helt arbetslös går bara på mammapenning min sambo har fast jobb och vi har inga direkta stora summor pengar tillsammans men vi fick ett huslån utan problem. men det var bara för att vi gick till det lokala bankkontoret och bokade ett möte med en tjej och hon räknade och räknade. så det tycker jag du ska prova. banken på orten vet hur huspriserna ligger och dom kan lättare se om ni har råd.

• Anonym

vill bara tillägga att man ska betala lagfart också men det kan dom baka in det är väl 2 lr 5% av husets pris.

Svar på tråden Är det kört för oss att få huslån tro...