komplikationer efter abort?
Hejsan.
Jag undrar hur vanligt det är med komplikationer efter abort. har själv varit med om det. Ni som har haft komplikationer efter abort har ni lyckats att bli gravida igen.
Tacksam för svar
Hejsan.
Jag undrar hur vanligt det är med komplikationer efter abort. har själv varit med om det. Ni som har haft komplikationer efter abort har ni lyckats att bli gravida igen.
Tacksam för svar
jag har gjort en abort, fick ont dagarna efter som fasiken och de gjorde ytterligare en skrapning akut. Jag har blivit med barn efter det så det påverkade inte mig. Men jag hade rester kvar så det blev inte infektion eller sånt..
Gjorde en kirurgisk abort för några år sedan. de första dagarna efteråt var det inga problem, blödde lite och var lite öm. men sen fik jag hög feber och ökad blödning. Hade fått en infektion, fick antibiotika. Efter fjorton dagar var det ok.
gjorde en abort sept -06 i v14 pga missbildning
fick smärtor efter ngr dagar åkte tillbaka och fick göra skrapnpng.
Har forfarande problem med mens har fått spottings eller småblödningar 1-2 veckor innan mens har aldrig haft förut. har dagliga smärtor i äggstockar känns som om de vrider sig, har aldrig kännt av dem förut. blöder väldigt mkt nu, igenom bindan på ngn timme de första 4 dgrna
vi försöker bli med barn sen dess men det vill sig inte. mina två graviditeter inkl abortern har det blivit första gången.
är helt säker på att ngt inte är som det ska och att abortren och skrapningen ligger till grund för detta.
Gjorde en kirurgisk abort hösten 2005 i vecka 8. Enligt läkaren hade allt gått bra och jag fick åka hem efter några timmar. Fortsatte må dåligt, hade ont i magen och mådde jätteilla. Ringde till Sesammottagningen på sjukhuset där dom förklarade att man kunde må så efter abort och att jag inte skulle vara orolig. Tillslut orkade jag inte må så dåligt så då ringde jag till gynmottagningen o fick en tid för kontroll. Där visade det sig att jag fortfarande var GRAVID! Fostret var levande o hade vuxit o fosterhinnorna var intakta. Så i slutet av tionde veckan fick jag göra en ny skrapning. De rekomenderade mig att inte behålla fostret med tanke på Cytotec tabletterna man tar innan en abort som kan ge svåra skador på fostret. Har aldrig ångrat mig så mycket!!! Har mått så dåligt efter detta. Rekomenderar ingen att göra en abort. Läkaren anmäldes till HSAN (Hälso Sjukvårdens Ansvars Nämnd) där denne fick en varning.
finns det inga fler som har haft komplikationer av värre sorten efter abort (oberoende anledning) och som forfarande har problem eller hade problem en längre tid med det kroppsliga. Som smärtor, blödningar eller svårt att bli gravid igen.
trådstartaren du har inte beskrivit dina komplikationer eller om du försöker bli gravid eller om det bara är en hypotetisk fråga.
Jag gjorde abort för en månad sen. Fick kraftiga blödningar för en vecka sedan å fick då antibiotika (men jag har inga tecken på infektion vad jag vet, då får man väl ont och feber??) och en annan medicin som skulle driva ut resterna. var på återbesök idag och alla rester är kvar... måste göra en ny skrapning. hur länge väntade ni som råkat ut för samma sak, på er andra skrapning?? jag blöder nästan ingenting nu (men VUL visar att resterna är kvar) så skrapningen blir om c:a en vecka. bor utomlands, därför jag frågar, hur länge väntar man med den andra skrapningen i sverige? (om man blöder jättemycket förstår jag förstås att man åker in akut). är det inte fler som fått komplikationer, men sen ändå lyckats bli med barn???
puff
Anonym
Efter min abort så hade jag inte slutat blöda på 4v så på efterkontrollen såg dom att allt inte hade kommit ut men att jag skulle avakta för sånt brukar sköta sig själv. Men jag fick väldigt ont kunde inte ens stå så då åkte vi in så jag fick skrapas dom trodde även att jag hade fått en infektion men dom tog inga prover. Undrar om dom behandla mig rätt.
Men nu så försökte vi denna månaden att bli med barn testade med stickor så jag vet att jag hade ägglossning men det blev inget. Är lite besviken. Därför undrar jag om det finns dom som har haft komplikationer och ändå blivit med barn.
Efter alla mina problem med aborten, fick en redig infektion oxå, så blev ja gravid ett halvår senare. Nu har jag en underbar dotter som är fullt frisk! Så det gick iallafall bra för mig att bli gravid igen! Hoppas att det blir plus för dig oxå!
Jag gjorde en abort för 3 dagar sen, medicinsk. Dom tyckte att jag blödde för lite samt att dom inte sett moderkakan komma ut så de gjorde ett VUL. Såg då att slimhinna fanns kvar så jag fick tabletter med mig hem. Nu blöder jag klarrött samt massa massa slem och även lite klumpar. Känner på mig att något är fel, men dom tar mig inte på allvar när jag ringer. "Bara att avvakta" jo, tjena!!!
Fick reda på att jag var gravid och visste inte hur jag skulle göra. Så jag kontaktade sjukhuset och fick komma dit för att prata om det. Där beräknade dom att jag borde vara i vecka 8, när dom gjorde VUL så visade det sig att fostret hade slutat växa i V5+5. Så jag hade inget val än att välja abort.
Dom tyckte att jag skulle vänta 1-2 veckor för att se om fostret kom ut själv, efter 1 vecka hade inget hänt så jag fick komma in och få dom första tabletterna då dom rekommenderade medicinsk abort för att minska komplikationerna. Sedan skulle jag ta resterande tabletter hemma.
Ett par timmar efter att jag tagit dom sista tabletter så får jag sådana kramper att jag knappt kan stå på benen, ringer till sjukhuset men får reda på att det ska göra så här ont. Har fortfarande ont på måndagen och mår riktigt dåligt. På tisdags kvällen när jag fortfarande har ont åker vi till akuten. Där upptäcker dom att det mesta finns kvar och att jag har fått en infektion. Så efter 10 dagar på antibiotika var det då dags för en skrapning, men då hade dom inga tider så jag fick vänta ytterligare 1 vecka utan antiobitika vilket resulterade i att jag fick ytterliggare en infektion med nya mediciner.
Dom säger att det borde inte vara några problem att skaffa fler barn men jag vill inte. Vill aldrig mer genomgå det helvetet som det här var.