• Svartfot

Bort med nappen nu!

Ja, jag vet att det är lite sent kanske men nu är det såSkrattande

Malte (fyller 4år 31 juli)har varit en riktig "nappsugare" men har bara haft nappen när han ska sova, utom när han är sjuk, då får han ha nappen i soffan också. Haha, vilka regler

Men nu har vi varit sjuka hela valborg och Malte har haft nappen i flera dagar i sträck, vi har varit för dåliga för att ens orka bråka med honom.
    I onsdags kväll var jag allt lite piggare och Maltes läpp var stor och svullen och hade nästan gått hål på, han var röd runt munnen och det såg inte snyggt ut.
    Då bestämde jag...ingen mer napp!

Malte var arg, ledsen och säkert besviken på mig. Han gnällde hela tiden det var Bollibompa och jag var väldigt sugen på att ge honom nappen kan jag ju säga...
    När vi kom upp i sängen var han riktigt ledsen och berättade hur mysigt det är med nappen.
    Jag pratade med honom och han lugnade sig ganska snabbt ändå, ca. 10min.
    Pappa gick ner, han kunde inte vara där, tyckte nog att lilleman kunde ha nappen lite tillGlad
    Jag satt jämte Malte och han sa att han verkligen inte kunde somna utan napp...men efter ca. ytterligare 10min. så sov han.
    På morgonen fick han mycket beröm och det stod ett paket på köksbordet med en bil i. Och han var stolt!

Igår kväll var han helt lugn innan han la sig och berättade för mormor att han inte skulle ha nappen.
    Men när vi kom upp var det lite tjat om hur mysigt det är med nappen. Men allt som allt sov han på 10-15 minuter. Innan lillasysterKyss

Hur lång tid har det tagit för era små att "glömma" nappen?
    Mycket skrivet för en liten fråga...Skrattande

ღMalte ღWilmaღ
  • Svar på tråden Bort med nappen nu!
  • jempagirl

Vi körde med en muta... funkade kanonbra, han fick välja vad han ville i leksaksaffären, å han valde en jättefin flexitrax bana (men vi köpte den INTE då).

Sen gjorde vi en nappkalender som vi satte upp på kylen, han skulle vara nappfri 1 månad, så vi gjorde rutor med nummer baklänges, sen varje morgon fick han kryssa över en dag själv, det tyckte han var jättekul. När alla 30 dagarna hade gått var det bara å åka till leksaksaffären å köpa denna efterlängtade bilbana.

Han har aldrig haft återfall å tyckte inte det var jobbigt att sluta utan enbart uppmuntrande då han såg fram emot banan.

• koikoj

Vi tog dotterns nappar på julafton (fy vad vi är hemska...) och sa att tomten hämtat dom hon var då 3 1/2, hon nöjde sig med det och fick extra julklappar istället .Hon har alltid varit en stor nappanvändare men det tog bara någon dag innan det försvann. Snacka om att vi var förvånade. Vi intalae henne att det var ju bara bebisar som hade nappar och att hon var en stor tjej nu.

• lövet2

Det tog en månad innan sonen glömde nappen. Nästa barn var inte roligare heller. Sedan bestämde vi att det inte skulle bli någon fler napp här i huset!

• Xara

Har varken behövt napp eller nappflaska till mina barn... ingen har blivit tumsugare heller istället...

• Jennisita

Min son glömde den rätt fort,, en dag bestämdme jag mig för att den skulle bort,, kännde ju också att han var nmogen för det,, så nappen och blöjan rök samtidigt,, han var väl två då:) exakt två år faktiskt, sen den dagen har han inte kissat ner sig en ända gång=) han e superkille : )

• 3barn

Vi körde också med muta......Vi sa till Sabina som då var strax 3 år,att slutar du med napp nu så får du välja vad du vill på leksaksaffärn(fick köpa en grej efter hon varit utan napp i ca en vecka)...hon fick själv slänga napparna & det gick hur bra som hälst,frågade någon gång bara efter nappen men då sa vi att du har ju slängt den.

Alexandra 980514,Emelie 991107,Sabina 020807,Saga 051230
  • Svartfot
    koikoj skrev 2007-05-04 13:51:53 följande:
    Vi tog dotterns nappar på julafton (fy vad vi är hemska...) och sa att tomten hämtat dom hon var då 3 1/2, hon nöjde sig med det och fick extra julklappar istället .Hon har alltid varit en stor nappanvändare men det tog bara någon dag innan det försvann. Snacka om att vi var förvånade. Vi intalae henne att det var ju bara bebisar som hade nappar och att hon var en stor tjej nu.
    Malte var livrädd att någon annan skulle ha hans nappar så mycket skrik berodde på det visade det sig
    Så napparna är här hemma, men Malte behöver dom inte längre.
    Det är bara hans!
    ღMalte ღWilmaღ
  • Maltes mamma

Jag har ingen erfarenhet...efter som min Malte fortfarande har napp....Jag tycker det verkar gå smidigt...Han somnar ju så fort utan napp ....Lycka TillKyss

~~*Lycka är Vårens första Fjäril i en ljum skogsbacke*~~
  • Lottietott

Jaa det där är ett dilemma. Först vill man att dom ska ha napp, sen vill man att dom slutar med den

Min väninna sa till sin flicka att kaninerna på Liseberg behöver nappar till kaninungarna Så flickan la alla(OBS!ALLA) napparna i ett kuvert, skrev adressen och la brevet på Gula lådan.
    Det var nog lite pipigt efter, men flickan kände att hon gjorde en god gärning samtidigt

Det viktiga är att du är konsekvent efteråt. Sen är nappen ett minne blott

Lycka till ♥

• ros72

Mina flickor ville absolut inte ha napp när de var spädbarn. Vi har inte det problemet att avvänja dem med napp.

Den yngre tjejen älskar sin blöja så - fyllde i febr 3 år. Den ska vi avvänja henne - hur ska det nu gå? *suck*

Svar på tråden Bort med nappen nu!