• FiskBulle

kateter efter förlossning!!?

Nån som fått kateter efter förlossningen??

Jag fick en liten tjej den 12/4 och har sen dess inte blivit av med katetern..
    Dom sa direkt efter förlossningen att det kunde bero på att jag hade ryggmärgsbedövning eller att det va svullet..
    Men det har ju gått så pass länge nu så det kan det inte bero på..

Har försökt ta bort den flera gången men det funkar inte..
    Hade en påse från början nu har jag en ventil, ska vänta 3-4 tim sen tömma..
    Ska till läkaren om en vecka...igen..
    Få se vad dom hittar på då....
    less!!!!!!

Nån annan som varit med om det????

• Svar på tråden kateter efter förlossning!!?
  • Timjan

Här är en till! Kunde ej kissa som vanligt när de tagit bort katetern efter akuta snittet. Fick gå hem från BB med kateter, som efter ett par dygn byttes till att jag själv fick tappa regelbundet (vilket jag tyckte var mycket smidigare; slapp ju påsen då). Fick på detta sätt träna blåsan och faktiskt gick det sen till sig på en vecka ungefär. Jo just ja; fick en UVI också (förmodligen redan under BB-tiden) som förstås inte gjorde saken bättre.

Det ÄR besvärligt och inte alls så roligt när det inte fungerar. Hade vid ett tillfälle, när de försökt avveckla katetern, 2 liter i blåsan när jag kom upp på BB och förklarade att det var akut kris och att de fick lov att hjälpa mig. Ingen hade tid riktigt, men gissa om de skämdes när de tappade och insåg hur sprängfylld blåsan varit...

• FiskBulle

2Liter!!!!!! gahh!!! Ajajaj 1,5 har jag haft som mest och då kändes det riktigt illa..

På tor är det 4v med katetern.. Jag är en aning less nu..
    Åt antibiotika och tog bort några stygn som inte läkte som det skulle och va inflamerade för 2v sen..
    Sen fick ja uvin förra veckan..
    Börja misstänka att jag fått svamp oxå av antibiotikan och penicilinet..
    Att gå på toan och göra nr2 känns som att klämma ut en igelkott!

Faan nu får det va nog!!!

Undra när man kommer kunna gå på toa som en normal människa igen......................

• Lenis80

Åhh stackars dig dte där låter verkligen inte roligt Hoppas du snart slipper den där katetern

• SusanneJ

jag hade kateter men bara i typ 1 1/2 dag, tills jag kunde gå till toaletten själv.

• FiskBulle

En läkare ringde i dag..
    Håll i er nu... Jag ska ta bort katetern som jag har nu, Och få en annan sorts kateter som jag ska sätta själv när jag ska kissa......
    Fatta inte hur det ska gå..

Jag ska alltså sätta in katetern själv när jag ska kissa!!!!!!

• krakel

ja det kallas tappningskater, det är en kad som är lite styvare än den gummislang som du harr,, du sätter dit den när du ska på toa som iom du skulle kissa fast du tömmer ut det med kad istället... sa han hur länge du ska hålla på ,,?? ja menar släpper det av sig självt om typ 1 vecka 1 mån eller???

• FiskBulle

Näe hon sa inte hur länge jag skulle ha den..
    pratade med en annan läkare än hon som skulle hjälpa mig med katetern..
    Hon skulle ringa mig i morgon..
    Men är det inte svårt att sätta en sån själv???

• krakel

Ja nu har ju jag aldrig testat men antar det är lite knepiht innan man får in snittsen, men det finns ju folk som pga av nån sjukdom alltid för resen av livet får tappa sig...

• FiskBulle

Ja jag fattar inte hur det ska gå till...
    tro det bli svårt..
    kommer inte vilja lämna huset så länge jag har en sån..

• Upptagen

Fiskbulle: Jag förstår dig verkligen... jag har svårt för sådana "ingrepp" i huvudtaget...

Försök att få all hjälp du kan få, fråga, fråga och fråga! Önskar dig lycka till, och var inte lika mesig som jag är när jag är i närheten av sjukhus.

• FiskBulle

I dag är ingen bra dag...
    Lillan är gringig ont i magen tro jag, inte så super grinig men just nu känns allt extra jobbigt..

Läste runt på internet om kad, hitta ganska mycket bla att om man får uvi så ska man byta ut kad tre dagar efter påbörjad behandling.. Det har inte jag gjort..... och det känns INTE bra där nere tycker kad slangen skaver och känns obehagligt..
    Så kändes det inte förr visst va det jobbigt att hela tiden tänka på att inte råka dra i slangen å så men den kändes alldrig..

Känns som att jag alldrig kommer bli av med den..
    och hur ska jag klara av en tapningskateter????
    Jag som tycker det är nog jobbigt med den jag har. hellst på natten det tar först och främst tid att amma sen att försöka få henne att sova och ev byta bjöjor och kissa tar lääänge säkert 5min..
    hur lång tid kommer det då inte ta att först och främst sätta dit den när man är trött..
    och sen vänta på att det ska tömmas..
    ååååååååååååååååå

• Olivia2006

Jag hade kateter i tre dagar efter förlossningen, men sen kunde den tas bort och jag hade aldrig några problem efteråt.

• krakel

Jag lider med dig, har du fått prata med nån om din oro??? va säer läkarna,,,??

• Älgen

Hej,

är sjuksköterska och förstår din frustration och elände. Har inte jobbat med gravida och förlossningar men jobbat en hel del med patienter som får lära sig att tappa sig själv.
    Jag förstår om du tycker det låter jobbigt men eftersom du haft kateter en längre tid tycker jag det låter som ett bättre alternativ för dig. Det är inte svårt att tappa sig själv när du fått lära dig men det kan kännas jobbigt i början. Det finns fina, små tappningskatetrar som man använder. Man sköljer av dem med kranvatten i handfatet så aktiveras ett glidmedel på kateterslangen och sen för man försiktigt in den och så kommer kisset ut. Sen slänger man katetern. Här finns bl a information www.astratech.com/Main.aspx/Item/375732/navt/110/navl/63523/nava/63717

Du kommer säkert att få träffa en sjuksköterska eller uroterapeut som kommer att lära dig hur du ska göra.

Jag hoppas dock att du snart slipper detta! Lycka till.

• FiskBulle

Ringde bb i dag och prata med nån bm om min situation.. Att ingen ringt mig..
    Så nån timme senare ringde Ulla Britt tro jag hon hette, Hon kunde en massa om kad.
    Hon va rätt arg för att ingen hjälpt mig tidigare och hon skulle göra allt för att hjälpa mig, så det känns bra.
    Men så länge jag åt penicilin så kunde hon inget göra man va tvunget att vänta tills kuren va klar..
    En stund senare ringde nån annan jag vet inte vart i från men hon sa att dom fått svar på urin odlingen och det va nån bakterie så jag ha uvi..
    Men nu va det bara det att seloxid som jag fått inte biter på den bakterien.....
    Åååååååååååå Så nu ska jag få nån annan sort..
    Så nu sitter man här med uvi,svamp och en slang..
    Sååå less nu men det verkade som om UB va vettig..
    Jag skulle få komma till en läkare nån ururlog spec från norge men hon kommer inte förrän den 23maj tro jag det va..

• FiskBulle

Tack för info Persefone!!
    Ja det är säkert inte så svårt som man tror..
    Är bara så less nu.. Är nog mest pga uvi och svampen.. Känns som det kommer nått nytt hela tiden.. vill bara att det ska bli bra snart.. eller bättre i alla fall..

Svar på tråden kateter efter förlossning!!?