Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Lindadjo skrev 2007-05-07 19:11:19 följande:
    Angående Orangeriet så får du ju vänta ända till på onsdag, för imorgon är det tandteknikerjobbet som gäller. Papper som ska ordnas, bank-konton som ska öppnas, Norska personnummret måste regestreras igen, eller hur det nu funkar... Ja, det blir mycket sånt i morgon, blir nog inte så mycket arbete gissar jag.Men på onsdag blir det introduktion på babyproffsen, och då ska vi se hur det blir med orangeriet Jag är nog nästan lika spänd som du Lokatt Jackan vi pratar om är en windstopper från Pop, som såldes ut för halva priset. Jag har så låååångt till en pop så vi körde en lite tjänster och gentjänster jag och Asereht
    Men det är ju minst lika spännande! Vart i Norge blir det? Visste du förresten att mina barn är kvarts norrmän.
    ♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
  • Asereht
    Kavat skrev 2007-05-07 19:17:39 följande:
    Ohej, vad det skrivs här! Har varit utan internet här ett par dar, känns som en evighet... Jeje, kul med väskor är det. Sitter här med magen i vädret och väntar på att de ska komma till användning, men är helnöjd med min röda fina dash, än så länge!Det värsta med den här tråden är att jag är supersupen på en UJ också... Jag som tidigare tänkt att en sån skulle jag alrig kunna tänka mig. Hjälp...! Men får nog snällt vänta tills dottern inte vill åka vagn mer isf...! Eller köpa en dubbel också..! Var inne på polarn idag... Hade bara brun och turkos fleece kvar i rätt size.. (Det smittade det med.) Blä.. Tjejen har så mycket rött så ingen utav färgerna är eg. så fina till och den turkos var lite "mesigt" torkos för min smak.. Oj, ett helt inlägg "OT", förutom att jag är supernöjd med vagnen, lätt att kasta i och ur bilen även som höggravid!
    Ja den turkosa var visst lite blek. Det sa min mams med, själv har jag inte sett den. Jag blev jätteglad att det fanns brun i rätt strl till minibusen men. Vi har förra årets knalliga turkosa nu, sen den "orange", sen blått och så rött. Det finns några att ärva men brun ahr vi inte haft tidigare så den blir fin till den turkosa jackan sen till hösten/våren.

Visst smittar alla nojjor som UJ, skip*Hops osv. Fast missa för all del inte OiOi och Gaia och ko. som har jättesnygga väakor!

http://www.minandmine.com/shop/c-1-oioi-babybags.aspx

http://www.mammashop.se/group.asp?group=12&sub=12
  • Asereht
    FrogLeg skrev 2007-05-07 19:28:58 följande:
    OpsKommer jag bli ensam kvar här när alla verkar överge P&T för UJ? Varför vill ni byta? Tycker alla helt plötsligt att P&T är en skitvagn?
    Jag ska inte byta!  Jag ska komplettera, av en enda orsak och det är för att jag fick tillfälle och för att jag vill testa en. Ska sälja vår andra enkelvagn och köper en UJ istället. Behöver, nä men vill och ja, jag är lite vrickad.
  • Asereht
    Eller

-Tycker ni att det är alltför obekvämt utan sittdynor?

Smaksak, inte är det väl direkt obekvämt kanske men det blir ju lite mjukare med en dyna + att dynan är ju bra lättare att ta ur och tvätta vid behov.

-Ser det fult ut när man har syskonregnskyddet istället för singelregnskyddet, när man använder den som singelvagn? Jag vill inte köpa båda.

Min åsikt är att regnskyddet är fult hur man än gör så jag satsar på det som är mest praktiskt och eftersom jag använder vagnen mer som dubbel än singel så är det dubbelt regnskydd som är mest användbart här. Dessutom täcker det dubbla regnskyddet hela vagnen inkll vagnsns sidor vilket inte singelregnskyddet gör. Det täcker bara öppningarna.

-Används mjukliften som sittdyna/åkpåse sen när barnet åker i syskonsitsen?

Nej. Eftersom åkpåsen inte är ombyggbar och det inte går att ta av locket så gissar jag att det blir väldigt opraktiskt.

-Om bebisen föds på vintern, finns det något annat alternativ än att köpa mjukliften? Blir det alltför kallt annars?

Alternativ finns det ju alltid. Man kan ju använda tex lammfäll och ha åkpåse men jag personligen skulle nog köra med liften om jag hade en nyfödd i vagnen (vilket jag inte haft då min minsting var 4 mån när vi köpte vagnen). Liften är ju praktisk vid i och urlastandet också.

-Finns det någon som har struntat i att köpa sidoväskorna?
    Jag funderar nämligen på att hoppa över det...
    Min dotter är ett år nu och under det senaste året har jag aldrig släpat med mig min babybjörn-skötväska längre än till och från bilen. Vi har alltid tagit med den, men den har stått i bilen. Jag har istället haft med mig några blöjor, våtservetter och nappflaskan i min handväska. Så jag undrar, om det har funkat hittills lär det väl funka även med två barn och en P&T.
    Jag tänkte bära babybjörnen på axeln fram och tillbaka till bilen! Vad tycker ni?

Detta är ju också en smaksak men själv hade jag blivit helt nipprig utan pannierbagsen. Nu använder vi till 80% bara en av väskorna men allvarligt, utan väskorna finns i princip inget packutrymme alls. Jag har två småbarn i vagnen och en större med mig för det mesta och med bara extrakläder och blöjor så blir det ju hur mkt som helst i väskan. En nyföding måste man ju nästan har extra uppsättning kläder till och lite annat med kanske beroende på babyn.

Så enligt mig behövs verkligen väskorna och jag vet flera sominte köpt dem och sedan ångrat sig och köpt till dem. Men som sagt, alla är vi olika och detta är min åsikt och mina iaktagelser.

Hur mycket kostar sidoväskorna förresten?

Här hemma i Sverige kostar de 695:- för ett par. I UK ligger de väl på ca £30.

-om man inte är duktig på att sy och inte vill köpa ett uv-skydd, finns det något annat alternativ om man vill mörka ner baksidan när barnet t.ex ska sova. Idag hängde jag en jacka på handtaget och igår en filt, inte så snyggt...

Tja, om man varken vill ha det ena eller det andra så får man nog hänga en filt över elelr liknande. Men annars är det enkla uv-skyddet smart då man får med en lös baksida som fästes över "hålet" bak. Då kan man ju använda endast bakstycket och behöver inte ha på det som täcker öppningen fram.

-sista frågan: om man har vagnen på sittläge,går det att sätta syskonsitsen där fram om bara ett barn ska åka? Då kommer barnet längre upp än om det sitter på vanliga sitsen.

Jag har aldrig provat då jag inte sett ett behov av det men jag tror du måste fälla sätet åtminstone i viloläge så det inte blir tight men jag är inte säker. jag har som sagt inte provat. Det kanske går utmärkt att göra så om man nu vill det.

När jag använt vagnen till bara ett barn så har vi alltid velat utnyttja lutningspositionerna i ryggstödet oavsett vem av dem som åkt. Det är bara när vi har två barn i vagnen vi nöjer oss med att inte kunna få viloläge.

En sak till: Går det att använda Maxi cosi cabrio till E3?
    Var köper man travel system-insatsen och hur mycket kostar den?

Vad jag förstår så ska "bilstolsadaptern" funka med babyskydd av de flesta märken. De flesta webshoparna som saluför vagnen har dem och jag antar att även butikerna på stan har dem om de tar in vagnen vill säga.
    Glad
  • Asereht
    nina1977 skrev 2007-05-08 07:55:14 följande:
    Hej svej!!Jag tycker att färgen blue camo är skitsnygg, och upptäckte till min förvåning att england inte tar in eller säljer den. Är det någon som vet om det finns något annat EU-land som säljer phil&Ted till bra pris. Tex tyskland?? Hojta till om ni vet eller hittar något!! Dom säljer den på barnens hus här, men då kostar den och de tillbehör jag vill ha närmare 9000 Nina
    Har ingen koll på marknaden i resten av Eu men sök på google och se vad du hittar. Vet att det är förmånligt att handla tyska märken från Tyskland men inte alltid andra märken. Men som sagt sök.
    HappyLit skrev 2007-05-08 08:55:02 följande:
    Måste höra med er i denna tråden:Hur upplever barnet som sitter bakom ryggen det? Är det så han/hon försöker vrida och titta framåt hela tiden?Hur gammal kan barnen vara som sitter där framme? Kg?
    Både min större kille och min mindre är helt nöjda där bak. Minstingen försöker inte hänga ut eller så och vrida sig för att titta framåt behöver han inte. Han tittar bara snett fram så har han ju jättebra sikt och full sikt åt sidorna har han med. Det är precis som att åka buss.

Vikt och specifikationer över vagnen hittar du i tråden FAQ som det är länkat till i TS.
    modestyclara skrev 2007-05-08 09:01:39 följande:
    Trickset med regsskyddet är att vika det precisi som det var vikt i kartongen, då blir det inte så fasligt stort.Ang. UV-nätet så är det mycket smidigare än axel och idas. Mjukare tyg och lättare att vika ihop!Håller med om att det är lite trixigt att få till regnskydd och uv-nät över syskonsitsen...funkar inte med sidoväskorna på men rätt bra utan tycker jag.
    Skriver under på det. Jag har både regnskyddet (dubbla) och uv-nätet i en liten kassa i varukorgen. Jag tror man kan se det på vissa av mina bilder både på gamla och nya vagnen. Beroende på vad vi har med oss så ställer jag kassen på höägkant antingen in under syskonsitsen bak eller så långt fram i korgen som möjligt under huvudsätets "rumpa". Funkar utmärkt. I panniersen har jag ju allt annat.
  • Asereht
    modestyclara! Snyggt postat, kolla tiden!

Förresten, det ligger mkt skip*hiops på Tradera nu. Flera rosa och en ny brun bla om du missat det. Bubbelgum är ju bättre än rosa manchester som jag tycker är blekfisig.
  • Asereht
    zera skrev 2007-05-08 09:23:51 följande:
    Asareht: vet du vart det finns bild på rosa manchester? nyfiken på att se hur den ser ut...
    Här kommer länken till den på Tradera (varsågod för gratisreklamen vem du nu är )

http://www.tradera.com/_SKIP_HOP_i_rosa_manchester_-auktion-43142521

Rosa canvas (coolare färg tycker jag)

http://www.tradera.com/Skip_Hop_skotvaska-auktion-43243393

Och fast du inte bett om det så kastar jag in lite fler länkar till väskor, vem vet det kanske är någon annan som blir glad!

http://www.tradera.com/Skip_Hop_Duo-auktion-43144035

http://www.tradera.com/Skip_hop_skotvaska_aldrig_anvand_kvar_i_forpackningen_-auktion-43235376

http://www.tradera.com/_NY_One_Tree_Hill_Skotvaska_Designer_OTH_Urban_Jungle_-auktion-43144129 (dyr men söt)

http://www.tradera.com/SNYGG_SKOTVASKA_OTH_-auktion-43066812 (den här är snygg, matchar zeras dyna )

Och så dessa som jag tror en tjej här på FL ligger bakom. Jättefina!

http://www.tradera.com/SE_HIT_For_den_trendige_foraldern_SKOTVASKA_MY_BABY_-auktion-42781206

http://www.tradera.com/Vaska_skotvaska_i_ljusgratt_medaljongmonster-auktion-43078594
  • Asereht
    zera skrev 2007-05-08 12:27:24 följande:
    Oj ja den i rosa manchester va ju jätte blek, ser ju mer vit ut, lite tråkig faktiskt, Dock blev jag ju jätte sugen nu på den som matchade min dyna... skulle ju va jätte snyggt.
    Visst skulle den! Tänkte direkt på din dyna när jag såg den!
  • Asereht
    zera skrev 2007-05-08 12:49:05 följande:
    Hehe det är tur att man har dig som håller koll på tradera.. Har lite funderingar på att skaffa en extra syskonvagn som komplement till p&t:n och har blivit lite insnöad på teutonias s4 eller va den heter, Du som har gått igenom ett gäng vagnar redan kanske har några tips? Tänkte mig en som inte behöver vara lika liten och smidig som p&t:n utan som man kan ha på landet eller så, fast gärna med svängbara hjul.
    Det beror ju lite på vad du vill spendera också. Teutonias är ganska stor och tung (väldigt om man jämför med P&T). Vil du absolut ha en vändbar då? Annars har ju Babyproffsen stora svängbara hjul och den är nog mkt mer lätthanterlig än teutonian + att man kan hitta begagnade till bra pris. Den kan man ju ha liggkorg på också.
  • Asereht
    zera skrev 2007-05-08 13:19:16 följande:
    Hmm.. nja det kvittar ju egentligen om den är vändbar. Man kanske skulle ta och kolla lite på BT:s syskonvagn då. Antar att den är lite billigare oxå, och det känns ju dumt att köpa en jätte dyr vagn som bara kommer att användas som extra vagn. ....
    Det var lite så jag tänkte med. En ny BT kostar ju mindre än en ny Teutonia så bara där är det skillnad. Sen är ju den förstnämnda mkt mer lättkörd. Teutonian går inte ens in genom vår ytterdörr! Vi kollade nämligan alla mått inför syskonvagnsköp då vi väntade minibusen. Den kommer heller inte in genom dörrarna på bussarna här vilket försvårar läget.
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6