• Anonym (Mamma)

19 år med blöja...

Hej!

Det är så att min dotter Alma har fortfarande blöja när hon ska göra nr. 1 och 2. Men hon är 19 år. Har tänkt ännu en gång försöka avvänja hon från att kissa i blöjan.

Vad ska jag göra? Känns som att jag har prövat allt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 18:46:48:
    "Hon har en lätt utvecklingsstörning och känner oftast inte ens av att hon behöver kissa och bajsa förren det är i trosorna eller i blöjan..."

• Svar på tråden 19 år med blöja...
  • Anonym

Beckah82, ge dig nu, det räcker nu...även om TS glömde att skriva att dottern har en utvecklingsstörning så har du ingen rätt att driva med henne och jag förstår att Ts blev ledsen och arg jag skulle också ha blivit det, även om hennes kommentar var onödig.

• Anonym (Mamma)

Ok, förlåt mig alla som tog åt sig av mitt språk det där fula ordet Jag blev så ledsen av att ni gjorde narr av min dotter.

• litenCarl

Anonym (Mamma) skrev 2007-05-04 18:59:08 följande:

Ok, förlåt mig alla som tog åt sig av mitt språk det där fula ordet Jag blev så ledsen av att ni gjorde/gör narr av min dotter.
    ah men, du skrev ju inte förrän senare (lade till) att hon var utvecklingstörd... trodde också du dummade dig innan jag såg att du hade lagt till det om utvecklingsstörning
  • Bellan85

Kan tyvär inte hjälpa, men blir mäkta förbannad av att folk ska hålla på som dom gör och göra narr av folk!
    Använder man lite hjärna så förstår man att det hade nåt med utvecklingstöd att göra.

• Jii

Jag fick en "varning" för mitt inlägg o gick tillbaka i tråden för att se vad det handlade om...

Jag ber om ursäkt...

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Förstår att det är jobbigt men byter hon på sig själv direkt när hon gjort nr2 så är det väl egentligen ingen fara. Bara hon inte går o luktar  o andra är elaka mot henne så...
    Det är ju många utvecklingstörda som har blöja. 

Ber återigen om ursäkt.... 

• Anonym

Vet inte folk här inne att det är vanligt att utvecklingsstörda i alla åldrar har blöja???
    Är det så konstigt så att man bara inte kan sluta göra narr av det??
    Hoppas det går bra för er TS!

• Cullinan

Det är inte alls ovanligt att utvecklingsstörda människor använder blöja. Dom är ju inte på en vuxen människas nivå mentalt utan på ett barns nivå, så det är ju egentligen inte så konstigt att dom håller fast vid blöjan.

Dock måste det ju åtgärdas så att hon slipper lida.

Försök använda dig av något belöningssystem.
    Köp en liten bok där hon får klistra in ett fint klistermärke varje gång hon "lyckats", men gör ingen stor affär av det när hon misslyckas. Beröm henne jättemycket när det går bra.

Eller ha en liten låda med småsaker, och varje gång hon lyckats får hon välja en liten present som t ex en fin penna, en tablettask eller nåt annat litet.

Då lär hon sig av med blöjan på ett otvunget sätt.

• ciccielv

ts

har ni inte få kolla upp detta med nån speciallist?tycker ni borde fått hjälp tidigare.ju äldre hon blir ju svårare blir ju själva potträningen för eran dotter

hade en kompis för många år sedan som fick ha blöja då han inte kände när han skulle gå på toa(han var annars fullt frisk)vad jag vet så fick han stomipåse vid 18 års ålder.kanske hon kan få det?

håller med cullinan i vad hon skriver ovanför.

• puffipuff

Ts: jag måste be om ursäkt för mitt inlägg om att det var "ett skämt" det blev så fel när man inte blev informerad om att hon hade en utvecklingsstörning. det är ingen ursäkt, jag vet, att säga som jag gjorde ändå...

förlåt...

• Anonym (Seriös)

Men om hon är 19 och har en utvecklingstörning, är det inte OK att hon har blöja då?
    För hennes skull, för att det är bättre att ha det där än i trosorna.
    Och hjälp henne med en dusch om hon bajsat ner sig.
    Hon behöver kanske någon som talar om för henne att hon ska duscha.
    Vad har hon för utvecklingstörning? Autism?
    Vad säger hennes läkare, eller har hon ingen personlig assistent som hjälper till.
    Flickan är ju ändå 19 år, och ni bör ju känna henne bättre än så.
    Hon har väl inte börjar bajsa nu helt plötsligt.
    Hur gjorde ni när hon var 5 år, och 10 år och 15......................??

Svar på tråden 19 år med blöja...