• Anonym (Mamma)

19 år med blöja...

Hej!

Det är så att min dotter Alma har fortfarande blöja när hon ska göra nr. 1 och 2. Men hon är 19 år. Har tänkt ännu en gång försöka avvänja hon från att kissa i blöjan.

Vad ska jag göra? Känns som att jag har prövat allt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 18:46:48:
    "Hon har en lätt utvecklingsstörning och känner oftast inte ens av att hon behöver kissa och bajsa förren det är i trosorna eller i blöjan..."

• Svar på tråden 19 år med blöja...
  • Anonym (flingan)

om det är som du säger att hon inte märker att hon har kissat o bajsat förän det är försent för att gå på toaletten så tror jag att hon först måste lära sig att känna igen "tecknen" på när man är kiss/bajsnödig innan hon kan bli av med blöjorna. har ni ngt som helst humm om när hon brukar kissa o bajsa? för annars så kan ni ju försöka med att ta henne till toaletten innan hon gör i blöjan.. o sen kan ni även göra som cullinan skrev.
    jag hoppas att ni får några bra svar här, har märkt att det finns de som inte förstår bättre än att göra narr eller komma med dumma komentarer
    kram o lycka till!

• kikkan79

Fast vaddå klanka ner på oss för att vi var otrevliga.

Vi var flera som frågade om hon skojade eller om hon hade något handikapp o TS svarade då i inlägg nr. 6 att hon inte hade det.

Nu när hon lagt till det blir väl saken en helt annan o jag var absolut inte ute efter att narra varken mamman eller dottern, men som sagt hon skrev själv från början att dottern var frisk o då tycker jag att det är sjukt.

I övrigt så säger läkarna att du kan vänta som TS skrev så lyssna på dom för dom vet säkert vad dom pratar om. Lycka till

• Anonym

Men TS svarade ju på att hon var 19 år inte 19 månader.

kikkan79 skrev 2007-05-04 20:01:04 följande:
    Fast vaddå klanka ner på oss för att vi var otrevliga.Vi var flera som frågade om hon skojade eller om hon hade något handikapp o TS svarade då i inlägg nr. 6 att hon inte hade det.
  • kikkan79

Inlägg nr5
    Menar du allvar?
    lider hon av någon sjukdom? Har ni testat olika terapimetoder hos psykoterapeut?

Inlägg nr6
    Nej, hon är 19 ÅR och vill INTE ens ta av sig blöjan och duscha när hon bajsat Vet inte vad jag ska göra...

eftersom andra skrev efter mig tolkade jag hennes svar till inlägg nr5 där hon frågar om hon lider av en sjukdom.

• Anonym (undrar)

heter de inte förståndshandikappad....?
    Utvecklingsstörd används väl inte längre!

elle?

• Pormoicheia
    kikkan79 skrev 2007-05-04 20:01:04 följande:
    men som sagt hon skrev själv från början att dottern var frisk o då tycker jag att det är sjukt.
    Ett handikapp innebär inte automatiskt att man är sjuk...
    Greetings from El zPorro
  • Anonym (Min son)

Jag har en son med lindrig utvecklingsstörning. Det tog tid att vänja av honom blöjan. Men med hjälp från urologen på vårat sjukhus så gick det bra. Men det tog lite mer än 6 månader. Men han kissade bara i blöjan, bajsa tyckte han var äckigt så då gick han på toan. Han var 6 år när han slutade med blöjan.

Så det går att vänja av med blöjan, men för alla fungerar det inte för.

• Mojo79

Anonym (undrar):
    de rätta uttrycken att använda sig av idag är "intellektuella funktionshinder" och möjligtvis "utvecklingsstörning".

• Cullinan

Anonym (undrar) skrev 2007-05-04 20:10:28 följande:

heter de inte förståndshandikappad....?Utvecklingsstörd används väl inte längre!elle?
    Det är bara olika ord för exakt samma sak. Om någon anser ordet utvecklingsstörd nedsättande säger det nog mer om vederbörandes inställning än ordets värde.
  • Anonym
    kikkan79 skrev 2007-05-04 20:09:04 följande:
    Inlägg nr5Menar du allvar?lider hon av någon sjukdom? Har ni testat olika terapimetoder hos psykoterapeut? Inlägg nr6Nej, hon är 19 ÅR och vill INTE ens ta av sig blöjan och duscha när hon bajsat Vet inte vad jag ska göra... eftersom andra skrev efter mig tolkade jag hennes svar till inlägg nr5 där hon frågar om hon lider av en sjukdom.
    Ok, fast om du tittar på klockslagen så är det endast 2 minuter mellan inlägg 1 och 6. Så troligtvis har hon inte ens hunnit se inlägg nr 5.
Svar på tråden 19 år med blöja...