• Liten Fis

Förstoppning / trög i magen, nån mer?

Nu har ja inte kunnat skita på 4 dagar, de känns väldigt jobbigt eftersom ja har jätte ont i magen och ja känner att de måste ut men hur mycke ja än trycker så är de inte ens påväg.

va ska ja göra?

• Svar på tråden Förstoppning / trög i magen, nån mer?
  • mama08

jag blev fett hårt i magen av de järn tabletterna man skulle äta under grav..
    under min 2:a graviditet käkade jag de nästan aldrig!

happy mama!
  • Fenix

Jag har samma problem och ett tips - om än inte kanske bra att prova varje dag - är att äta indiskt. Jisses vad det rensar.

• Alaay

prova med linfrön, katrinplommon, frukt såsom päron/äpple. dock ej banan för det stoppar upp det hela..
    Drick MASSOR med vatten, ut och rör på dej.
    det är det enda man kan göra...
    har samma problem nämligen, men börjar hitta mina ideér

• Ann Lee

Laktulos fungerar för mig. Det köper man på apoteket. Det är inte laxerande utan ökar tarmrörelserna om jag förstått det hela rätt. Man kan ta en dos på 30 ml i början när det är som värst. Dock tar det kanske en dag innan det kommer igång. Jag blandar min laktulos i havregrynsgröten. Vissa har i juicen, yogurten eller något annat som de tycker om. Det går även att blanda det i teet. Nu har det börjat ordna sig med magen så nu tar jag 10 ml varje dag.

• Lobos mágicos

Ät linfrö. Det hjälper i alla fall mig jättemycket..

BF +4 Var fan är ungen?!!
  • Pingur

Psylliumfrön (också kallat Loppfrön). Blandar 1 msk i gröten på morgonen, men man kan ju blanda det med vad man vill. Har inte haft förstoppning en enda dag sedan jag började med det.

• Fernandita

Ja-a du.... förstår att det är SKITjobbigt! Har haft samam problem..... fick åka upp till sjukhuset och få lavemang.... men ack va skönt det va...... dricker nu laktulos.... så det är nog bäst att du får lite hjälp för bättre blir det inte av sig sj.....

• MoM

Jag köper FRIGGS Katrinplommonjuice.
    Smakar rätt ok faktiskt o lättade något.
    Sen brukar jag tvinga i mig en halv skvätt kaffe om morgonen då det blir för jäkla illa. Det brukar köra igång magen rätt så bra!

Lycka till!

• PussPrinsen

jag kan som andra i tråden rekommendera linfrön! har inte haft några problem med min mage på länge...!

och att äta några katrinplommon om dagen skadar inte..!

• Themis

1-2 tsk linfrön eller krossade linfrön i lite fil, yoghurt eller så, det funkar bra för många.

Man kan ta mer också tillfälligt om det behövs men max 1-2 msk om dagen.

• Fia71

Hade ungefär samma problem som TS innan, men det löste sig med linfrön, katrinplommon och lactulos. Funkar hur bra som helst!

• teljeufo

Jag har varit skum i magen någa veckor hård och sen lös... att det inte kan ordna sig tänkre jag.
    Jag köpte ProViva och det har hjälpt mig
    Ett gals om dagen och det har inte varit bekymmer med magen speciellt mycket

Ny dag nya möjligheter...
  • johanna02

jag köpte microlax på apoteket..hjälpte efter 5min..jättebra verkligen!

• Elisa1

Ser att du fått många bra tips. För mig hjälper det med 2 msk Psylliumfrön (från Hälsokosten) i ett litet glas vatten varje morgon. Linfrön på yoghurten samt flera päron och plommon varje dag. Passa dig för äpple och banan för de gör magen hårdare. Kaffe sätter också fart på magen har jag märkt.

• Mojo79

linfrö. jag rekommenderar INTE anna skipper-varianten. gör så här: 1 msk linfrö (hela). ta så mkt du kan i munnen och drick vatten å skölj lite i munnen så de lossnar å följer med ner. fortsätt proceduren tills 1 msk är nere och så drick mkt vatten i samband med det här. det hjälper mig med min IBS-mage. ung. 1 msk varje dag.

päron är bra frukt

katrinplommon kan vara bra

motion (gärna regelbunda promenader) & vätska

grovt bröd

bönor och rotfrukter

men överdriv inte, det kan ge motsatt effekt!! gäller även vätska. man kan bli förstoppad av att dricka för mkt faktiskt. samtidigt även blii det om man dricker för lite... lagom är bäst!!

• Damien och Adrian

Jag lägger linfrön på gröten. Undvek gröt ett par dar och vips - var förstoppad 4 dagar. Idag börjar det röa sig lite så smått igen.... Alla tips ovan är bra, hoppas något av det hjälper dig!

• Mojo79

linfrö på gröt är oxå ett jättebra tips. råggröt på rågflingor räddade min mage förut (har gjort uppehåll då jag helt plötsligt inte tålde det, fick gravidmage) men ska göra ett nytt försök igen. råggröt är godare än fiberhavregrynsgröt enligt mig =)

anledningen varför jag är anti till anna skippers metod med linfrö är att det är så jäkla svårt att få i sig de små rackarna. de fastnar i botten av glaset å sen försöka svälja det... jag förstår de som testar det att de håller på att spy.

Svar på tråden Förstoppning / trög i magen, nån mer?