Inlägg från: Lusthan |Visa alla inlägg
  • Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Lusthan

Hehe, ja nu är det ju inte så lång tid kvar för vår Svea. Okej, visst cirka 20 dagar. Det är svårt att tro att hon kan bli tjockare än vad hon redan är. Och jag vill självklart veta så mycket som möjligt innan det är dags så att jag kan göra så mycket jag kan om det kommer att krävas.

Innan har jag sökt på internet efter kattförlossningar, men det kommer inte upp så mycket och då tänkte jag starta en tråd här. Det brukar ju finnas ganska många hjälpsamma på familjeliv.

Bilder på kissebebisarna kan jag nog fixa utan större problem när det är dags och uppdatera om det är någon som är nyfiken.

Tack för de berättelser jag har fått. Det är intressant att läsa och uppskattas mycket.

• Lusthan

ja min ska få ungefär samtidigt. vår parning var planerad kan man säga. både hanen och honan bor här och vi behövde bara vänta på att hon skulle bli tillräckligt gammal (två nu i sommar) och att hon skulle börja löpa igen efter vintern, ja och att han skulle träffa rätt också vilket han inte verkar vara så duktig på eftersom hon inte gått på p-piller innan och inte lyckats bli dräktig förrän nu trots att de bott ihop i snart två år.

sparkar låter mysigt, det ska jag se om jag kan känna sen.

lycka till med din kisse också Clis!

• Lusthan

Kände de första puttarna i handen idag. Väldigt mysigt. påminner om när man själv var gravid lite och kände de första duttarna utanpå magen.

trist med kattungen som inte överlevde, vilket påminner mig att jag ska prata med en veterinär nu när det börjar bli dags snart. typiskt bara att de ska passa på att komma mitt under min mest stressiga period på universitetet, men det får gå ändå. :)

• Lusthan

jag tycker att det verkar så häftigt att få vara med och se alltihopa och kanske till och med hjälpa till, ja fast jag vill ju inte att kissen ska plågas... det vill jag inte.

jag var likadan när jag hade kaniner när jag var yngre, men där fick man ju inte vara med när de föddes utan mer när de växte upp. detta är min första kattungekull, förutom när jag var liten men då var det mamma och pappa som tog hand om det, och jag är uppe i det blå. honan är så vacker och verkar så nöjd med allt just nu när hon går runt och blir tjock. hon njuter av uppmärksamheten och helt klart utav maten.

sen har jag tack och lov lovat bort cirka fyra ungar redan vilket är skönt.

• Lusthan

Oj va häftigt. Det låter ju spännande. Det ska bli kul att höra hur det går för er.

• Lusthan

Oh små kissebebisar. Nu bara väntar jag tills min ska få.

Jo hon är försäkrad. Vi försäkrade henne nu när hon blev dräktig ifall något skulle hända och sen hade vi tänkt försäkra henne sen vi köpte henne.

• Lusthan

Tittade på bilderna på kissebebisarna och de är ju sååå söta. Va skönt att det gick bra och att det gick snabbt. Vilka små charmtroll..

• Lusthan

Blir alla kattmammor så jättetrötta att de sover bort nästan hela dagarna när de är dräktiga? Min busar och rör sig, men är väldigt trött också emellanåt. Innan idag när jag kom så kom hon inte längre än ner från sängen och la sig sen på golvet. I vanliga fall brukar hon alltid komma fram och hälsa. Det känns lite ovant att se henne så här. Annars verkar allt annat bra med henne i alla fall.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses