• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Boolli

Min katt har fött två kullar och det har gått helt smärtfritt. Jag såg till att göra i ordning en bädd i god till innan där hon kunde bädda o fixa innan det var dags. Min bädd blev en urplockad garderob som ja först stoppade med tidningar och sen lade en filt (som du inte får vara rädd om hon kommer blöda o drälla en del) ovanför. Sen märkte jag att det började bli dags då hon blev mycket mer tillgiven och hest ville vara hos en hela tiden. Sen känner man bebisarna tydligt om hon ligger på en och då märks det när de bli större och "mogna" eller vad man säger. Sen när jag kände att det var dags så lade jag ner en madrass på golvet så jag låg med huvudet mot henes lilla bo och på natten vakna jag av att en bebis pep. Då hade ungarna tittat ut och det såg bra ut. Värmde lite mjölk och gav lite tonfisk och vatten som jag ställde nära boet eftersom dom helst inte vill lämna sina bebisar direkt.

Vad spännande att få bebisar! Min katt är numera steriliserad så inga mer bebisar för henne..

Lycka till och meddela gärna när det är dags så jag får höra hur det gått! Fråga gärna om det är nåt du mer undrar över svårt o veta vad man bör nämna och inte.

/Jessica

• Stor A

Har tappat räkningen på hur många kullar kattungar jag varit med om. Fick senaste den 19 april, 3 söta krabater som växer så det knakar.

Se till att du har handdukar, hushållspapper och en sax (ifall du behöver klippa av navelstängen själv) framme bredvid där mamman ska få sina ungar.

Den här gången hann vi inte få in lådan (en gammal dammsugarkartong) utan de första två ungarna kom i en garderob där dörren stått på glänt. Sista ungen kom baklänges men då tog tag runt magen på ungen, med papper för att inte glida, och liksom försiktigt hjälpte till vid nästa värk. Jag klippte då av navelsträngen ungefär vid moderkakan och fick sedan massera ungen för den var lite slö. Om det skulle vara så vid er förlossning var inte rädd att ta i lite (nu menar jag inte så väldigt hårt) och massera gärna mothårs.

Hoppas du förstår vad jag menar, för det är som Booli skriver man glömmer lätt.

Lycka till.

• Alexandra82

Jag hade en katta som var mest ute, men när kände att det började bli dags för henne att föda gjorde jag också iordning en bädd på ett lugnt lite avskilt ställe som hon fick vila sig på.

Hon höll till där i 1 dag och en natt, förmiddagen därpå betedde hon sig lite oroligt och jamade och hade sig, ville verkligen ha uppmärksamhet.
    Då satte jag mig hos henne och klappade henne och pratade och en liten stund senare kom lilla Viggo ut.
    När hennes förlossning kom igång gick hon omkring och hon krystade ut ungen ståendes och "skrek" under krystvärkarna.
    Sedan satt jag där och beundrade den lilla och Tösen som kattan hette och väntade på fler små sötnosar, men det hände absolut ingenting.

Efter nån timma var jag tvungen att gå till jobbet så jag ringde en kompis jag bodde ihop med att komma hem och övervaka läget, det gjorde hon och efter några timmar hade det fortfarande inte kommit nån mer bebis.
    Sen somnade min kompis till en stund och när hon vaknade låg min lilla Fräs bredvid och snuttade på Tösen.
    Men min kompis hade inte hört något alls inte ett pip så den andra bebisen kom nog ut lite lättare.
    Det var i alla fall en otroligt fin upplevelse och jag tror verkligen att katter uppskattar att man sitter med och inger trygghet och lugn.

Hoppas allt går bra för din misse ska bli kul att höra hur det har gått för er och kanske se nån bild på pluttarna sen =)
    Efter

• LJF

Jag har varit med om 2 kullar.

Dana (kattmamman) började bli lite rastlös och knatade omkring endel och jag la handen på hennes mage då kände jag att hon hade värkar. Jag och Dana gick till rummet som jag hade gjort iordning för henne och ungarna. Jag la mig på sängen och hon låg hela tiden i sin låda. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog från att jag kände att hon hade värkar tills första ungen kom.

Dana spann hela tiden, har hört att de flesta gör så. Hon hade absolut inget emot publik (jag blev varnad för att endel vill inte ha publik) så med mig och Dana i rummet var min mamma och hennes kompis som är barnmorska (nyfikna eftersom de aldrig varit med om någon kattfödsel). Det hela flöt på som bara den med ca 1 timmes mellanrum kom 4 hanar. Första ungen var nog den som tog längst på sig att komma ut från det att han syntes. Jag tror hälften kom med huvudet först. Mellan ungarna hade hon inga värkar, hon var duktig och slickade dem rena och de började dia som de skulle.

Andra kullen var lik till en början men då fick hon 3 ungar på 1 timme så jag tänkte att det här är snart över. Men inte det sen kom det inget (jag gissade på att hon hade minst 4). Efter ett gäng timmar 6 eller nåt blev jag orolig och ringde Agrias vet. Hon sa att det kunde ta längre tid än så eftersom det kunde vara en tid emellan parningarna, och då kan det bli så ibland men hon tyckte att det kunde gå ett dygn utan att jag uppsökte vet. så länge Dana såg ut att må bra. Dana tog hand om sina ungar och innan dygnet hade gått så fick hon värkar igen. På under en halvtimme kom det 2 till.

Sista ungen fick jag hjälpa igång gunggade henne med handduk och "slungade" ut lite vatten från lungorna. Sen satte hon igång att pipa så att Dana till en början vände ryggen till henne och ville inte ha henne. Jag la tillbaka henne så efter 5 min fick hon ligga kvar. Allt gick bra med alla katterna i båda kullarna 1 från första kullen föddes med navelbrock dock ett litet sånt. En i andra kullen gick inte genom vetbesiktningen helt utan anmärkning han hade blåsljud på hjärtat men efter 1 år hade det vuxit bort.

Oups nu blev det långt hoppas att du orkar läsa.

• Lusthan

Hehe, ja nu är det ju inte så lång tid kvar för vår Svea. Okej, visst cirka 20 dagar. Det är svårt att tro att hon kan bli tjockare än vad hon redan är. Och jag vill självklart veta så mycket som möjligt innan det är dags så att jag kan göra så mycket jag kan om det kommer att krävas.

Innan har jag sökt på internet efter kattförlossningar, men det kommer inte upp så mycket och då tänkte jag starta en tråd här. Det brukar ju finnas ganska många hjälpsamma på familjeliv.

Bilder på kissebebisarna kan jag nog fixa utan större problem när det är dags och uppdatera om det är någon som är nyfiken.

Tack för de berättelser jag har fått. Det är intressant att läsa och uppskattas mycket.

• Majsan70

www.makemydays.se/

Sen söker man på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring til hela förloppet. Väldigt mysigt tycker jag.

Sen rekomenderar jag dig att söka på www.katter.nu samt på Agria.se
    Där finns allt o lite till om vad man behöver veta. Är det en raskatt så får ni all hjälp ni behöver av den uppfödaren skulle jag gissa på.

• NovJenny

Jag har inte en sådan lyckad kattförlossning att berätta, men jag antar att det kan vara bra och intressant att läsa om endå?

Vår katthona var dräktig och hade t.om gått någon dag över beräknat tror jag.. (Hade stenkoll när första parningsdag var)
    Allt började med att hon bara lade sig ner på golvet och ut kom vatten och en skymt av något som ville ut.
    Tyvär kom bara en vattenfylld blåsa ut, och inget mer. (den satt liksom fast och hängde utanför).

Vi hade kontakt med vetärinär och med Agria under natten och inga missar ville komma ut.
    Vi övervägde t.om. att åka 20 mil för att få en koll och röntgen.
    Vi valde dock att stanna hemma eftersom våran hona verkade må bra i övrigt.

Nästa dag åkte vi in till veterinären och gjorde en röntgen. Det visade sig att det var 4 små ungar i magen och att den första satt fast med nacken och hon kunde inte trycka ut den.
    Det blev kejsarsnitt.

Ut kom 4 stycken små söta liv, men en av dem var väldigt svag. (Den som suttit fast) och klarade sig tyvärr inte. Men de andra 3 små liven var pigga och livfulla.

Tur att man hade katten försäkrad...

• Clis

Oh vad spännande! Min katt är också dräktig! Hon är beräknad ca 13-25 maj. Nånting där.. Va tjuvparning så jag vet inte exakta datumet. Men började känna sparkar förra veckan

Lycka till med din kisse!

• Lusthan

ja min ska få ungefär samtidigt. vår parning var planerad kan man säga. både hanen och honan bor här och vi behövde bara vänta på att hon skulle bli tillräckligt gammal (två nu i sommar) och att hon skulle börja löpa igen efter vintern, ja och att han skulle träffa rätt också vilket han inte verkar vara så duktig på eftersom hon inte gått på p-piller innan och inte lyckats bli dräktig förrän nu trots att de bott ihop i snart två år.

sparkar låter mysigt, det ska jag se om jag kan känna sen.

lycka till med din kisse också Clis!

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses