Inlägg från: Janna84 |Visa alla inlägg
  • Janna84

Kattförlossningar efterlyses

Jag har faktiskt några kattförlossningar men inte på den här datorn. Postar dem lite senare om jag hittar igen dem. Ett tips är iaf att låta förlossningen ta sin tid så länge honan är lugn och sansad. Jag har flera gånger läst att man ska åka in om ingen unge kommit ut inom 30-60 minuter med regelbundna kraftiga värkar men det är väldigt överdrivet. I min näst senaste kull hade honan värkar var tredje minut under hela dagen men ungarna kom inte förrän till kvällen. Slemproppen gick redan på morgonen dagen innan då det även kom lite färskt blod. Nu hade vi 17 mil till närmaste öppna djursjukhus (ungarna kom på söndag kväll) så vi hade kanske agerat annorlunda om det var en kortare körsträcka. Men eftersom honan höll sig lugn så gjorde även jag det även om det var lite svettigt under några timmar.

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Snabb sammanfattning
    Slempropp och färskt blod på lördag morgon
    Regelbundna, väl synliga, värkar på söndag morgon
    Bebisarna kom på söndag kväll

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Om man vet när honan blev parad så kan man räkna ut ungefärligt förlossningsdatum utifrån det. Räkna i annat fall från honans andra eller tredje löpdag. Om man även missat att anteckna det kan man utgå från när man känner fosterrörelser. Man brukar känna fosterrörelser ungefär tre veckor innan ungarnas ankomst.

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Oj, vad jag bombarderar med inlägg nu

En hona är dräktig i ungefär 62-68 dagar med ett genomsnitt på 65 dagar.

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Jag har inte orkat leta fram förlossningsberättelserna än. Får se om jag är lite piggare imorgon...

Lusthan skrev 2007-05-18 18:53:10 följande:
    Janna, jag kunde inte låta bli att kolla in er hemsida. Jag gillar den och era kissekatter är så fina.
    Tack! Den är rätt gammal nu men jag orkar inte göra någon ny. Tycker det är nog jobbigt att uppdatera den med jämna mellanrum

hatemachine: Tre kullar på två år låter lite väl hårt faktiskt...
    Gravid i vecka 29
  • Janna84

Får man vara nyfiken och fråga om det är någon särskild ras ni intresserar er för inför framtiden? Själv föder jag ju upp europé men jag är även lite sugen på maine coon och några andra raser. Får se om vi utökar katteriet i framtiden när vi bor i hus.

Lusthan det låter inte alls bra att hon kräks. Det är inte alls vanligt på dräktiga honkatter och risken är stor att hon får vätskebrist. Jag tycker du ska kontakta en veterinär och rådfråga vad du ska göra. Vad äter honan för foder? Om hon bara äter torrfoder borde hon även få lite blötmat för att få i sig mer vätska.

Gravid i vecka 29
  • Janna84

Ingen av mina katter har velat föda själva. En hona väntade tom in mig. Min mamma hade varit kattvakt under dagen och ringt mig på jobbet helt hysterisk eftersom hon märkte att något var på gång. När jag kom hem fick jag gå in i förlossningsrummet på en gång och då satte förlossningen igång på riktigt.

I den kullen som tog sån tid (den jag nämnde från början) så blev min hona helt hysterisk när jag lämnade rummet. Som tur var hade jag en kompis på besök som kunde passa henne när jag gick för att fixa mat eller gå på toa. Sweety är nämligen otroligt duktig på att öppna dörrar och jag vill inte att en födande hona ska vara ute med de andra katterna.

Handduk rekommenderas för övrigt inte. Kattungarna kan nämligen inte dra in sina klor så de fastnar lätt i de små öglorna. Bomullslakan är det bästa. Lägg många lager för det kommer bli kladdigt! Jag har samlat på mig en massa gamla örngott som jag brukar ta bort allteftersom. I slutändan får man ändå alltid bädda om men det är bra om man kan hålla det någorlunda fräscht iaf.

Det var förresten inte meningen att skrämma upp dig men eftersom katter lätt blir uttorkade i vanliga fall så ska man hålla extra koll på en dräktig hona.

Gravid i vecka 29
  • Janna84

Ja, du bör nog byta ut handduken för kattungarna kommer fastna på en gång och kommer därför få svårt när de ska kravla sig fram för att börja dia. Det är förresten bra om ungarna tar spene så snabbt som möjligt eftersom det gör så att honans värkar fortsätter hålla igång.

I nackskinnet kan du iaf kontrollera vätskebalansen. Nosen ska ju alltid vara rätt torr på katter men det kan nog stämma på hundar.

Mina honor har tjutit så att det inte går att sova. Verkligen skrikit mamma, mamma, mamma och krypit upp i sängen och verkligen sett till att jag vaknat så du behöver nog inte oroa dig Min första hona bestämde sig för att föda i sängen men då släpade jag upp bolådan dit. Då blev både hon och jag nöjd med lösningen. Sedan var det lätt att flytta ner bolådan när hela förlossningen var avklarad. Risken är annars att honorna börjar flytta runt ungarna. Så försök styra honan så att hon föder i bolådan.

Om du reser upp honan (och tro mig hon kommer vara motvillig!) så kan du lätt känna skillnad på ungar, stora ljuvrer och inälvor. Om honan ligger ner kan det däremot vara svårt att skilja allt åt. Ofta får honan några eftervärkar även efter att sista ungen och moderkakan kommit ut. Jag har flera gånger blivit lurad och vakat i ett par extra timmar.

Gravid i vecka 29
  • Janna84

Blodigt brukar det bli först när katthonan äter upp moderkakan (blöder ju lite från den då). Honan kan blöda några droppar innan, i samband med och efter förlossningen men mer än så ska det absolut inte blöda! Då får man åka in! Däremot blir det väldigt kladdigt med en förlossning. Vattnet går ju för varje bebis som kommer och det blir lite kladd från moderkakorna som man ska låta honan äta upp. Om man låter vattniga lakan ligga kvar i bolådan så blir det snabbt kallt och det kan vara livsavgörande för små kattungar som är i stort behov av värme. Se därför till att det inte drar där bolådan står.

Gravid i vecka 29
Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses