Inlägg från: Lusthan |Visa alla inlägg
  • Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Hon har kräkits två gånger än så länge, trodde inte att det var någon fara... När jag ändå ska ringa och prata med en veterinär så kanske jag ska fråga om det också. Hon dricker mycket vatten, äter torrfoder och blötmat läste även någonstanns att de kunde få fil eller gräddfil vilket hon också äter och kattungemat så jag hoppas att hon inte får vätskebrist. Ute i solen är hon nästan inte heller och sol, ja det har vi ju tyvärr inte haft på ett bra tag. Men jag ska ta och prata med veterinär... Det är lika bra, nu blev jag ju orolig.

Några raser som jag är nyfiken på är abessinier eftersom hanen har en liten del av den rasen i sig eller kanske somali eller helig birma. Har på senare tid även börjat tycka att siameskatter är charmiga, särskilt eftersom vår Svea såg ut som en sådan när hon var kattunge. Dock inte idag förutom att hon fortfarande kan tyckas ha lite stora öron ibland. Hehe.

Hella: Min ska också ha i slutet av denna veckan. Blir intressant och se om vi räknat rätt.

• Lusthan

Hmm, tänk att jag har läst det där om handduk och ändå så är det det som ligger i lådan just nu. Tänkte i och för sig inte ha det sen när förlossningen är klar utan bara under själva förlossningen, men jag kanske ska ta bort de ändå... Lägg in något annat istället.

Okej, ja men då kanske jag inte behöver oroa mig för vatten och blötmat får hon mycket utav och spyr gör hon ju inte hela dagarna. Men jag ska hålla lite koll på henne så att jag märker om hon mår dåligt vilket jag borde göra ganska lätt tycker man ju. Det är väl bara att dra katten lite i nackskinnet för att se om hon börjar bli uttorkad? Jag vet att man kan göra så med hundar och det ska väl märkas på nosen också har jag för mig...?

Annars så väntar jag med spänd förväntan. Hoppas dock att hon väcker mig om jag sover så att jag får vara med och inte missar allt det "roliga". Ja och att hon inte föder på mig när jag sover. Det skulle inte heller förvåna mig, men jobbigt att tvätta alla sängkläder efteråt när jag ändå har fixat en låda åt henne... Hehe.

Känner man tydligt om det är några ungar kvar?

• Lusthan

Hmm, jag ska se efter om det finns nå gamla örngott jag kan använda. Jag vill ju inte bli tvungen att försöka pilla loss kattungar från handdukar. Kan ju bli lite krångligt.

Börjar fundera på om det inte är dags snart för henne. Det känns som att hon är rastlös. Hon vankar fram och tillbaka och beter sig inte riktigt som hon brukar göra. Emellanåt följer hon efter mig också, inte hela tiden dock. Men det är några dagar kvar om jag har räknat rätt. Man ser lite olika siffror beroende på var man tittar och har hon inte blivit parad innan vi såg det (och det tror jag inte, de är inte särskilt diskreta våra katter. Felix försöker göka på henne på mig när jag ligger och sover. Kanske en dröm om en trekant med Svea och mig vad vet jag...) så ska dag 63 vara på Lördag. Men sen har jag hört så många olika siffror så ungarna kan ju lika gärna komma i mitten av nästa vecka. Vi får se vad som händer. Just nu skulle det vara skönt om det blev klart i helgen så att jag kan fokusera på det sista på universitetet och sen spendera all min energi på de små trollen.

• Lusthan

oh en hel vecka, ja jag väntar fortfarande på att jag ska märka av att det är dags för min lilla prinsessa. eller lilla och lilla... hon är ganska stor faktiskt, i alla fall på mitten...

det känns som hennes ljuver börjar svullna upp eller nått, eller svullna är nog fel ord. det känns som att de börjar fyllas med mjölk kanske. jag vet inte. var så liten när vi fick kattungar hemma så jag känner mig lite osäker på vad det kan vara.

• Lusthan

oh kissebebisar som föds nu under kvällen, spännande. ska bli intressant att höra hur det gick.

min hona verkar börja bli lite irriterad på de andra katterna. lillkattan som tycker om att gosa så mycket med sin vuxna honan får inte längre det i samma utsträckning. hon morrar på henne och verkar allmänt irriterad på det mesta, förutom mat och gos ifrån mig. sån har hon blivit nu under dagen bara. kan tänka mig att det är jobbigt att vara så där rund om magen som hon är och så kommer lilla asta och vill snutta på henne...

• Lusthan

Min hona börjar se smalare helt plötsligt. Jag får en känsla av att det inte alls är lång tid kvar innan hon ska få ungar för visst är det så att ungarna flyttar lite på sig till under magen istället för att honan ska se ut som hon svalt en melon eller nått?

Nu har jag i alla fall bäddat om med örngott som inte används istället för handdukar. Det ligger fortfarande en handduk under örngottet men det borde ju inte vara nå problem.

Annars så har hennes humör blivit rikigt ilsket mot Asta (kattungen) hon får inte längre snutta som hon fått förrut. (Vi har inte uppmuntrat det, snarare tagit bort henne därifrån..) Jag är fortfarande rädd att Asta kommer bli svartsjk på ungarna, hon beter sig redan lite konstigt mot Svea. Försöker kräva mycket uppmärksamhet så Svea blir arg och säger ifrån. Den lilla blir nog omplacerad ändå snart...

Nu har Svea dessutom kräkts igen, men hon verkar må bra ändå. Tror att det har att göra med att hon behöver mat mitt på dagen också. Det brukar hon få (nu när hon är dräktig) men just idag så hade jag missat det. Hon fick mat när jag kom hem..

Nu börjar jag bli riktigt nervös. Jag har fixat allt nu och är beredd på att ungarna ska bli redo att komma.

• Lusthan

Oj här har det hänt saker sen sist. Många kullar på gång.

Vår kisse har inte fått några ungar än, men hon verkade orolig under natten. Just nu är hon som hon varit de senaste dagarna, hungrig, tjock och trött. Just nu så är hon på dag 61 och väldigt knepig i magen måste jag säga. Hon verkar lös i magen.

Miss you: det verkar nästan lite konstigt att uppfödaren säger att katten inte kommer klara sig. Visst kan det hända att det blir lite krångligare eftersom hon är yngre, men jag tror inte att det ska vara nån fara om livet. Men du kanske ska göra som Clis skrev och ringa veterinär ändå för säkerhetsskull. Själv funderar jag på att ta och ringa en veterinär bara för att få lite råd och stöd i vad vi har att vänta oss här hemma.

Våra ungar är förmodligen bortlovade allihopa också. Nu vet vi ju inte hur många det blir, men vi vet åtminstone tre fyra stycken som är intresserade och någon till som kanske vill ha. Sen kanske vi behåller en själva om vi gör oss av med Asta som inte riktigt trivs så bra här då hon behöver vara ensamkatt. Inte så att hon inte trivs med andra katter, det är bara det att hon behöver vara ensam för att börja lita mer på människor och ty sig till de innan hon får sällskap. I dagsläget springer hon allt hon kan om man vill klappa på henne och det känns lite trist.

• Lusthan

Hella: Vilka söta kissekatter du har. Persern är riktigt bedårande.

Miss you: Får jag lägga in din länk din svärmors uppfödning i ts:en?

• Lusthan

Min hona är på dag 62, hon ligger just nu i fåtöljen och försöker tvätta sig. Verkar ha lite problem med det men skam den som ger sig. Hon försöker boa bland mina kläder i garderoben och bakom sängen och andra konstiga ställen där jag aldrig lär komma åt henne och ungarna. Jag har fixat en låda åt henne, men där ligger Asta istället. Får hoppas att lådan blir mer populär när det är dags... Jag vill ju inte gärna få ungarna i sängen...

• Lusthan

Oj här händer det saker igen. Jag har haft internetproblem men är tillbaka nu igen. Här tror jag att vår hona har börjat att få värkar. Magen ser lite småskum ut och hon ligger och spinner och stirrar ut i luften lite då och då. Emellan verkar hon dock vara helt normal. Jag hoppas att det går smidigt för henne så vi slipper åka in med henne.

Hella: Va roligt att dina katter har kommit igång båda två. Hoppas det gått bra, synd att en dog dock...

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses