• Amor Fati

Spanska tråden del 4

Feliz dia de la madre (igår, jag vet, men jag har inte internet hemma utan måste logga in på jobbet). Hur har ni firat? JAg firade på stranden. Äldste sonen badade, själv tyckte jag det var lite för kallt i vattnet. I present fick jag ett block för att skriva "lista de compras", producerat med klister, tuschpennor och mycket kärlek. Så gulligt..

• Svar på tråden Spanska tråden del 4
  • Andalusien

Vad bra att det blev startat en ny spanskatrad!
    Nu är det allt varmt och skönt, äntligen! Fast jobbigt när man har sma barn kan jag tänka mig..
    Ar det nagon som kan lite om kommunikationerna fran Barcelonas flygplats och ut till mindre städer utanför Barcelona?Skall flyga fran Granada. Sedan ta mig till Manresa tror jag att det hette.

• Que Sera Sera

Ocksa lagt till traden nu!
    Igar var min man med pa nyheterna bade klockan 15 samt 21 (antena 3)! Kul, kul! Dom intervjuade honom for ett par manader sedan och dar dok han upp. Vi trodde dock att repotaget skulle vara mkt langre men men...

Just nu ar vi i Palma, hos hans syster, och firar hans mor som fyller ar idag. Tog mej anda lite tid nu da han ligger o vilar o resten ar pa stranden. Lite for varmt for min lilla dotter att vara dar nu da det tydligen inte finns skuggiga platser darborta... Far ga det imorgon nar det ar lite svalare... =)

Naya, skall passa pa o surfa runt lite nu innan jag ocksa tar o vilar mej en stund.

Ha det sa gott alla och njut av att sommaren ar pa intagande!

• Amor Fati

Andalusien: Det är ganska långt till Manresa från Barcelona. Ungefär 2 timmar. JAg tror du måste ta dig in med flygbuss eller taxi till Plaza Cataluña, eller till tågstationen, sen ta renfe till Manresa. Kanske du kan hitta något på Renfes hemsida..?

Que sera sera: JAg tror jag så nyheterna igår, men vem var din man? Nyheter i Spanien brukar ju mest vara katastrof och elände, så jag hoppas han kom med lite bättre nyheter? Hi hi.

• jomi

ska egentligen inte skriva här MEN älskar Spanien!!
    Vi bilar ner VARJE sommar!!! så man kan bli lite avundsjuk när man vet att ni är där nere!
    Får man fråga vart ni bor??? *nyfiken*

Än så länge har vi bara varit norr om barca......vill ner nu i sommar men sambon tycker att vår mini är för liten än!!
    Har ni bra tips på resmål i spanien så hojta till!!!!

Ha det så gott!!

Amor Vincit Omnia
  • Amor Fati

Ja då får jag ju göra reklam för Murcia som är bra för småbarn tycker jag. Stränderna vid Mar Menor är perfekta när man har småbarn, vattnet är lite varmare, grundare, inga vågor....sen är det billigare här än i norra spanien -jag rekommenderar denna region starkt alltså

• Que Sera Sera

Amor Fati; Han var med i 'A Fondo'-biten. Dar dom namnde lite hastigt om biometrisk sakerhet. =) Vi trodde dock dom skulle visa ett langre rep. vid 21-nyheterna men nehepp,samma klipp bara annan ordning pa dem. Tror dock dom sagt att dom vill gora ett langre repotage nagon gang langre fram. =)

Jomi; Spanien ar harligt! Vi bodde tidigare nere i Murcia (varmt o skont men mkt torrt) men nu for tiden bor vi i Madrid. Jag foredrar dock varmen nere i Murcia aven om sommrarna kan bli lite val heta, hehe. Jag vill dock ha ett sommarstalle nere vid Tarifa (ej byn utan snarare nara stallet dar alla 'kite.ar' typ). Tarifa (dar jag menar) ar sa vackert! Jag och min man gjorde en 'liten' resa med bil for ett tag sedan da vi akte igenom bla Murcia (dar vi bodde), Sevilla, Huelva, Cadiz, Gibraltar, Malaga, Granada och Almeria. Och det var pa vagen ner fran Cadiz mot Gibraltar som vi akte den 'lilla vagen' som gjorde att vi kom forbi Tarifa. Och som sagt, tyckte det var jattefint. =)

Annars tycker jag aven om Burgos. Spaniens gamla huvudstad.
    Mycket historia dar och harlig natur! Minns forra sommaren da min mans Gudfar tog oss runt bland bergen mm. SA vackert!

En annan plats jag tycker om bortsett fran all turism mm ar faktiskt Benidorm. Men turistar man dar sa ar nog tempot ratt hogt. Sjalv har vi ju bara akt dagsturer och ibland akte vi dit pa kvallen for att ata pa 'var' resturang. Hehe.
    Men tycker mkt om strandpromenaden dar, da det inte ar fullt av fulla britter mm dvs.

Iaf, kort och gott tycker jag om GRONT! Hehe. Alskar naturen och var darfor en av anledningarna till att jag inte klarade av att bo i Murcia. Murcia har ocksa grona stallen men tyvarr inte dar vi bodde. Aker ni till Murcia nagon gang rek. jag att se bla Sierra Espuña och aka till den lilla baren i bergen dar vildsvinen ofta kommer till. Jattemysigt.
    Sen rekomenderar jag sjalvklart Caravaca (de la Cruz) som ar speckat med historia och utsedd till (om jag inte missminner mej) varldens 5e Heligaste stad.

Iaf, Murcia region har mkt sevart om man kan ta sej runt och ar beradd att resa en bit for att komma fram mm.

(Just det, ett annat stalle som jag dock inte vart pa men som alla jublar over ar en strand som heter Calblanque eller ngt liknande. Ligger tydligen pa vagen fran Murcia mot La Manga (dar Mar Menor och Mar Mayor ligger)

Nee, nu har jag skrivit en hel novell. Som sagt, spanien har mkt att bjuda pa och jag foredrar naturen!

• Amor Fati

Kan bara instämma i allt som Que sera sera sager om Murcia. Ett annat ställe jag älskar högt är Valle d?Aran i pyreneerna. Underbar natur och svalt på sommaren. Skidliftarna är igång under sommaren också så att man kan åka upp och vandra i bergen.

Trevlig helg på er alla och missa inte Eurovision imorgon! Heja på The Ark, mina gamla kompisar från ?ungdomen? 

• bizzy

Hej allihopa. Jag och min man är jätteglada, vi väntar vort första barn! är verkligen spännande.
    En liten froga.. vi gifte oss i sverige och jag tog hans efternamn do. Men nu vill vi ju inte gärna att barnet ska heta López López i efternamn... kan han po nogot sätt fo mitt gamla (typ att man ságer att hans ska ta mormors istället för mammas..ehe) eller moste jag byta tillbaka till mitt gamla? Non annan som haft samma problem?

Jomi, kom inte till Madrid bara, hár är det inte so mysigt tycker jag, speciellt inte po sommaren, 40+ varenda dag och inget hav! det ár hemskt jobbigt.

Kram po er!

• dalkulla85

Hör egentligen inte hemma här men har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag och min pojkvän som är från Peru fick en liten dotter (namnlös än så länge) i söndags, och nu til funderingen...Esmeralda, hur vanligt är det som namn i spanien egentligen? Och vilka vibbar framkallar namnet/vad tänker man på när man hör det?

Nu är hon här!
Svar på tråden Spanska tråden del 4