Stödfamilj
Är det någon som vet hur man kan bli stödfamilj och vad som krävs för att man ska kunna bli det.
Är det någon som vet hur man kan bli stödfamilj och vad som krävs för att man ska kunna bli det.
Kan socialtjänsten hjälpa med..?
vart bor du? Kontaka kommunen så kan dom koppla dig till rätt avdelningen.
Jag å min sambo har varit intresserade av att bli kontaktfamilj men nu när vi ska ha barn så vill vi vänta lite.
Det dom gör är att först komma på ett besök hemma hos er, där ni sitter och pratar lite allmänt om er själva.
Sen gör dom en bedömning om de tycker ni passar etc. Ni får inte ha ett kriminellt förflutet samt inte ha vara ekonomiskt belastade.
Det är stor brist på stödfamiljer så det är jättebra att ni vill ställa upp! All heder till er!
Lycka till!
Vi bor i Ludvika. Jag ska ta och prata med soc tanten som brukar vara på öppnaförskolan hon borde veta.
Tack för svaret
Kan man vara stödfamilj åt ett friskt barn där mamman eller pappan är ensamstående.
Clara02. En kompis är varit stödfamilj åt ett friskt barn där mamman är ensamstående med fem barn.
Barnen har olika kontaktfamiljer- För att avhjälpa lite. För att barnen ska få tid med bara mamman osv.
Det går alldeles utmärkt att vara det till ett friskt barn med ensamstående förälder, vilket är precis vad vi är.
Om ni är intresserade tycker jag ni ska ta kontakt med soc. i er kommun (som Millan 78 sa) och anmäla ert intresse. Skulle tro att ni tas emot med öppna armar
Sen brukar det gå till så att en person därifrån kommer hem till er och ni sitter och pratar, så hon el. han får bekanta sig med er o ta reda på hemförhållanden, samt att ni får prata om den eller de barn ni ska ta emot. (Kanske kan vara speciella behov, hur ofta barnet ska vara hos er, o.s.v.)
Lycka till!
Tack för svaret Englamor.
Jag och min sambo har lite delade meningar när det gäller att vara stödfamilj jag kan tänka mig att vara åt ett barn fast det har handikapp men det kan inte han, han vill ha ett friskt barn så därför frågar jag om man kan vara till ett friskt barn.
Clara02, som Englamor sagt går det att säga vad ni kan tänka er; det är ju bättre att det tar ett tag att hitta rätt barn om kontakten sedan kan bli kontinuerlig. Jag hade en arbetskamrat som gjorde tvärtom. Hon kunde mycket väl tänka sig att de blev kontaktfamilj för ett handikappat barn (de hade handikappanpassat hemma p g a att hennes mamma är rullstolsbunden), men ville absolut inte vara kontakt till ett barn med missbrukande föräldrar, då hon inte trodde att hon kunde vara neutral i kontakten med barnets familj då.
Behovet av kontaktfamilj kan ju bero på allt från brist på socialt nätverk till psykisk och fysisk sjukdom så det finns väl behov av alla typer av stöd.