Inlägg från: Datja |Visa alla inlägg
  • Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • Datja

Fast jag ställer mej lika undrande till kristet bröllop om man inte tror på gud... Varför vill man stå framför präst o allt o lova ngt bara för att alla andra alltid gjort så?

Och jag tycker det är så märkligt att man vill hålla en sådan tradition vid liv, om man inte ens tror på vad det står för o det som sägs...

• Datja

Nä, ja ser inte heller ngt skadligt i dopet. Men förstår inte varför man vill genomgå det om man inte ens tror på innebörden...

Håller med dej valkyriah om att man själv som vuxen ska få välja om man vill döpas in i en tro eller inte.

• Datja
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-08 18:27:48 följande:
    Nej, min poäng var mer att man kan vara kristen även fast man inte lever direkt efter Bibelns ord. Uttryckte mig lite plumpt bara.
    Fast det var ju inte det jag ifrågasatte.... Om du är troende så förstår jag ju absolut att du döper dina barn. Frågan var mest varför icke troende gör det i kyrkan...
  • Datja

Oj, har visst inte varit här o läst på ett tag.

Det verkar ändå som om ganska många "väljer bort" kyrkan. Kanske vi är på väg mot modernare tider och kan skapa nya egna traditioner istället för o hänga kvar vid dom gamla. Allt annat förändras ju...

Svar på tråden Varför dop??