Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • Underverket Tims mamma

Jag vill döpa mina barn för att det är en tradition och för att det gör det lätare för dom att gifta sig senare i livet.

• Sallisen

Håller med TS. Dop borde, i likhet med de första kristna, vara trosdop och inte barndop. De första kristna döptes först efter att de fått kunskap och blivit övertygade. Att ta ställning åt sitt barn kan aldrig vara rätt!

• Rheannon

Ja, jag fattar inte heller varför man döper sitt barn när man inte är kristen.
    Vet man inte vad dopet står för eller struntar man bara i det?

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Sallisen
    Rheannon skrev 2007-05-07 14:22:28 följande:
    Ja, jag fattar inte heller varför man döper sitt barn när man inte är kristen.Vet man inte vad dopet står för eller struntar man bara i det?
    Tja... inte alla kristna döper ju sina barn heller... som sagt!
  • Barnängen

Jag är döpt mot min vilja! Jag skrek och grät under hela cermonin. Mina föräldrar tror på Gud, men döpte mig pga släktens påtryckning och tradition.

Jag klandrar inte mina föräldrar. De gjorde det som de trodde var bäst för mig...

Men jag ville inte konfirmera mig eftersom jag inte trodde på treenigheten eller "Guds son-teorin".

När jag blev myndig konverterade jag till Islam.

• Datja

Fast jag ställer mej lika undrande till kristet bröllop om man inte tror på gud... Varför vill man stå framför präst o allt o lova ngt bara för att alla andra alltid gjort så?

Och jag tycker det är så märkligt att man vill hålla en sådan tradition vid liv, om man inte ens tror på vad det står för o det som sägs...

• Valkyriah

förstår inte det heller,För oss som inte är kristna och religösa tyckte vi att det skulle kännas väldigt fel att döpa vår son i kyrkan...

Tycker att det bästa är att INTE döpa sina barn varken om man är kristen eller ej för att ge valet till barnet själv när det är moget nog att välja sin tro och religon själv...

• Lady summer

Jag vet att många kristna tror att Gud värkar i dopet,gentemot barnet.Altså oberoende av om föreldrarna är troeende eller inte.

Att man "ger" sitt barn till livslång kristendom,stämmer inte med bibeln.
    Jag själv vet inte riktigt vart jag står ang.vuxendop/barndop...Jag lutar nog emot att det är vuxendop som gäller,eftersom det står i bibeln:"den som TROR,och blir döpt...." Altså tron skall komma först...
    Men,jagkan heller inte senåt skadligt i att döpa sitt barn,faktisk.

• Datja

Nä, ja ser inte heller ngt skadligt i dopet. Men förstår inte varför man vill genomgå det om man inte ens tror på innebörden...

Håller med dej valkyriah om att man själv som vuxen ska få välja om man vill döpas in i en tro eller inte.

• The Fairy

Jag tror att trenden håller på att vända, att folk börjar frångå det traditionella dopet (, giftemålet och begravningen) i kyrkan eller i alla fall i frågasätta innehållet och meningen med cermonin.

Jag håller med Valkyriah och Datja om att det är först som vuxen du egentligen kan välja om du vill bli döpt in i en tro eller inte.

Vi kommer ha en namngivingscermoni istället för ett kristet dop, då vi inte vet vad bebisen har för tro!

Underverket Tims mamma skrev 2007-05-07 13:59:42 följande:

Jag vill döpa mina barn för att det är en tradition och för att det gör det lätare för dom att gifta sig senare i livet.
    Det är väl inte svårare än att de gifter sig borgligt och det behöver ju inte ske i rådhuset om man tycker det är tråkigt, utan det kan ju ske ute i naturen eller på gröna lund eller var man nu känner för!
Svar på tråden Varför dop??