Varför dop??
Inte lever kristet? Så firar inte jul, inte påsk..? Advent? Och tycker det är helt värdelöst att vara ledig på kristi flygare (kristihimmelsfärd)?
Vi lever nog alla, mer eller mindre kristet även om inte alla är troende kristna..
Jag tycker att det är en viktig del att genomgå dop och konfirmation och bröllop och begravningar i kyrkan, och man måste inte vara "bokstavstrogen" till det som står i bibeln (som ju är skriven är ett antal männsikor under flera hundra år) eller det som prästen säger i kyrkan, utan man kan plocka ut det som låter bra och antingen ignorera resten eller helt enkelt tala om innan vad ni vill ska sägas/inte sägas under er stund. Och man kan sjunga vilka sånger man vill också - bestäm själv!
Själv växte jag upp i kyrkan, men är inte troende kristen för det. Tyckte att det var väldigt roligt och älskade kyrkis (kyrkans barntimmar). Pratade mycket om etik, att uppskatta varandra och naturen och så "historierna" i bibeln, kändes som vilken saga som helst..
Det är något som jag vill skänka mina barn så får de tro precis vad de vill sedan! Som varför vi firar advent, jul och påsk..
Nu kommer väl de inte "bo" i kyrkan eftersom jag inte går dit så ofta, men kyrkis kommer det att bli och de lär ju inte missa när mamma läser julevangeliet på julafton...