Inlägg från: Sallisen |Visa alla inlägg
  • Sallisen

Varför dop??

Håller med TS. Dop borde, i likhet med de första kristna, vara trosdop och inte barndop. De första kristna döptes först efter att de fått kunskap och blivit övertygade. Att ta ställning åt sitt barn kan aldrig vara rätt!

• Sallisen
    Rheannon skrev 2007-05-07 14:22:28 följande:
    Ja, jag fattar inte heller varför man döper sitt barn när man inte är kristen.Vet man inte vad dopet står för eller struntar man bara i det?
    Tja... inte alla kristna döper ju sina barn heller... som sagt!
  • Sallisen
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-08 14:20:51 följande:
    Men hur "lever" man kristet då? Måste man vara extremist för att vara kristen på "riktigt"? Jag är kristen och troende men inte aktiv i Svenska Kyrkan. Jag dricker alkohol då och då, jag har sex före äktenskapet och kommer skaffa barn innan vi ingått äktenskap....Mina barn ska döpas då både jag och sambon är döpta och medlemmar av Svenska kyrkan.
    Är det extremism att följa Bibelns bud?!

Att dricka alkohol är förresten helt okej enligt Bibeln. Att vara beroende däremot inte.
  • Sallisen
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-08 18:27:48 följande:
    Nej, min poäng var mer att man kan vara kristen även fast man inte lever direkt efter Bibelns ord. Uttryckte mig lite plumpt bara.
    Okej... ja, så kan man ju tycka!
  • Sallisen

Ett dop går aldrig att göra ogjort.... barn döps IN I en församling, en församling som de kanske inte ALLS sympatiserar med när de växer upp!

Nej, man bör verkligen inte ta ställning åt sina barn, låt dem göra sina egna val i livet!

• Sallisen
    sussiegull skrev 2007-05-15 11:52:45 följande:
    det ar ju inte sa att man dops in till en 'farlig sekt' eller forsamling! bara for man ar dopt behover man ju inte knytas till den forsamlingen eller sympatisera med dom alls. vad ar det som ar sa hemskt med att lata sitt barn dopas? barnet kommer sjalv att bestamma sig i alla fall. om jag doper mitt barn som sen blir buddhist sa ar det helt ok for mig!
    Man blir en medlem av en församling! Dvs du som förälder har tagit ett beslut om tro åt ditt barn... det får inte bestämma själv när det blir äldre, beslutet är ju redan taget. Blir barnet buddist senare så måste han/hon först gå ur den församling han blivit medlem i genom sitt ofrivilliga dop.
  • Sallisen
    Smilla1977 skrev 2007-05-15 12:00:51 följande:
    Sallisen:vill inte vara respektlös, men lite komiskt att du ser det på det viset..Det är ju inte vuxendop direkt när man är ca 14-15 år heller, eller hur?Och det är ju inga konsekvenser av att lämna Svenska Kyrkan, om man så vill i vuxen ålder, som det är t ex när man väljer att lämna JV.
    Som 14-15-åring kan man iaf ta beslut själv. Jag döpte mig som 15-åring, fullt medveten om vilket val jag gjorde.
  • Sallisen

Jag har heller inte jämfört, så... jag bara påpekar att man bör få göra ett eget val. Vilket ett spädbarn aldrig kan göra...

• Sallisen

De första kristna döpte sig efter att de kom till tro, dvs efter att ha förstått vad tron innebär.... barndop är inte nåt som Bibeln pratar om mao.

Mamma till världens sötaste kille född i juni 2002
  • Sallisen
    fyran skrev 2007-06-24 16:14:31 följande:
    Det stämmer väl bara delvis. De döptes visserligen efter att de kommit till tro, de var ju de första kristna och var väl bebisar när Jesus var bebis. Men man har funnit att det var hela familjer som döpte sig "Men synagogföreståndaren Crispus och hela hans familj kom till tro på Herren, och många andra korinthier som hörde Paulus trodde och lät döpa sig." Däri kan man ju räkna med att några familjer också hade småbarn. Eftersom det är genom dopet som man enligt den kristna tron blir räddad till Gud har har kyrkan ansett det viktigt att barn döpt tidigt. Det var ju också tyvärr så att barnadödligtheten var mycket större förr i tiden så man ansåg det nödvändigt. Men visst kan man diskutera kyrkans ställning i detta idag när vi lever under helt andra vilkor, åtminstone i väst.
    Apg 2:41 "De som tog till sig hans ord lät döpa sig..."

Apg 8:12 "När de trodde Filippus, ... lät de döpa sig, både män och kvinnor".

Sedvänjan att döpa barn godkändes först vid det tredje kyrkomötet i Kartago (år 253).

Det finns också en religionshistoriker som hette August Neander som skrev att "Tron och dopet förbands alltid med varandra; och därför är det i högsta grad sannolikt... att spädbarnsdopet såsom en sedvänja var okänt under denna period (första århundradet)... Att man först på 200-talet började anse denna sedvänja vara apostolisk tradition talar snarare emot än för ett erkännande av apostoliskt ursprung". (Geschichte der Planzung und Leitung der christlichen Kirche durch die Apostel, 1847).
    Mamma till världens sötaste kille född i juni 2002
Svar på tråden Varför dop??