Inlägg från: Smilla1977 |Visa alla inlägg
  • Smilla1977

Varför dop??

Sallisen:

vill inte vara respektlös, men lite komiskt att du ser det på det viset..
    Det är ju inte vuxendop direkt när man är ca 14-15 år heller, eller hur?

Och det är ju inga konsekvenser av att lämna Svenska Kyrkan, om man så vill i vuxen ålder, som det är t ex när man väljer att lämna JV.

• Smilla1977

Sallisen:

ja DÅ tycker man att man är medveten om vad man gör, givetvis..man är ju inte ett ovetande spädbarn.
    Men man kan aldrig föreställa sig HUR det verkligen är , gällande konsekvenserna när/om man väljer att lämna när man uppnått myndig ålder (dvs då man VERKLIGEN räknas som vuxen).

Och jag vet ju vissa som döpte sig redan vid 11-12 års ålder, inte ovanligt..

Och , återigen, det är inte alls någon konsekvens av att välja att skriva ur sig ur Svenska kyrkan t ex.
    Så det är ju inte helt jämförbart.

• Smilla1977

Jag var fullt medveten om vad jag gjorde också, när jag döpte mig.
    Men det händer verkligen mkt i ens mognad och man växer ju mentalt tills man är ca 20-22 år, tycker jag.
    Även om jag var väldigt mogen i tidig ålder, rent förnuftsmässigt, så är det ju erfarenheter och upplevelser som gör att man fortsätter att växa och därmed också ändra uppfattning om saker och ting hela livet eg.
    Men rent "vuxen"-mässigt så tycker jag inte att man formades till att bli en HEL vuxen människa förrän man passerat 20.
    Det hände MYCKET bara fr man var 18 år till 20 år och sedan ännu mer när man plötsligt var 22 år..

DÅ kanske jag var mogen isf att göra ett eget val i vilken jag församling jag ev skulle vilja döpa mig i.

Svar på tråden Varför dop??