Inlägg från: Hoppetossan |Visa alla inlägg
  • Hoppetossan

Äppeltårta?

En av mina blivande 3-åringar vill ha en äppeltårta på sin födelsedag. Jag har snokat runt en hel del för att hitta roliga tårtor till min blivande 5-åring men kan inte erinra mig om att jag hittat just nåt med äpplen. För en äppelkaka är ju väldigt trist på ett 3-års kalas...
    Men jag har ju märkt att det finns en hel del tårtexperter här och ni har säkert en hel del tips och kanske tom recept som ni vill dela med er... =)

• Svar på tråden Äppeltårta?
  • Hoppetossan

Åh, ni har ungefär samma tankar som mig...
    Jag hade funderingar på om man kunde på nåt vis göra typ en sockerkaka med äppelbitar och kanel i och sen kanske ha äppelmos och nåt annat mellan lagren och täcka tårtan med något, tex vaniljvisp...
    Det skulle vara kul att veta om någon ätit en sån tårta nån gång för egentligen är jag inte säker på om det är så gott... Eller så är det supergott kanske?
    Hon önskar sig verkligen en äppeltårta supermycket, det verkar vara viktigare än presenterna...

• Hoppetossan

Puffar för fler förslag...

Det enda min dotter önskar sig på sin kommande 3-årsdag är en äppeltårta. Hon säger att hon inte vill ha några presenter... bara en äppeltårta! Det är en tossig liten tjej där här ;)

Jag tycker nog att äppelpaj känns väldigt trist och det är nog inte heller riktigt vad hon tänker sig.

Funderar på att göra en sockerkaka med små äppeltärningar och kanel som tårtbotten och täcka med vaniljvisp. Men vad i hela fridens dar har man som fyllning?

• Hoppetossan

Ojsan! Hmmm... det kanske vore nåt! Jag har funderat i liknande banor. Tänkte göra en barbietårta till min blivande 5-åring nästa vecka och har klurat lite på om man skulle kunna använda sig av typ samma uppbyggnad för att få till ett äpple. Mitt största problem har helt klart varit fyllningen. Det här ska jag försöka spinna vidare på. Ett annat problem är ju att jag är sån amatör på tårtbakning... ;) Men vad är det man brukar säga? Övning ger färdighet =)

Svar på tråden Äppeltårta?