• Hoppetossan

Äppeltårta?

En av mina blivande 3-åringar vill ha en äppeltårta på sin födelsedag. Jag har snokat runt en hel del för att hitta roliga tårtor till min blivande 5-åring men kan inte erinra mig om att jag hittat just nåt med äpplen. För en äppelkaka är ju väldigt trist på ett 3-års kalas...
    Men jag har ju märkt att det finns en hel del tårtexperter här och ni har säkert en hel del tips och kanske tom recept som ni vill dela med er... =)

• Svar på tråden Äppeltårta?
  • Arvnor

Du kan ju göra en sockerkaka med äppelklyftor och kanel i och garnera med vaniljvisp och äppelbitar eller äppelgodis(om det finns).

• Paulina f69

Hmm, det var ju synd att det var till barnkalas.... för min mamma brukar alltid få en supermumsig tårta på sin födelsedag, med mandelbottnar och fyllning av äpplebitar kokta i sherry! Men man kanske kan koka äpplekompott utan sprit och fylla med. Det blir ju godare med kokta äpplen, och roligare än äpplemos. Annars så är väl det en variant också, att fylla med äpplemos?

• Hoppetossan

Åh, ni har ungefär samma tankar som mig...
    Jag hade funderingar på om man kunde på nåt vis göra typ en sockerkaka med äppelbitar och kanel i och sen kanske ha äppelmos och nåt annat mellan lagren och täcka tårtan med något, tex vaniljvisp...
    Det skulle vara kul att veta om någon ätit en sån tårta nån gång för egentligen är jag inte säker på om det är så gott... Eller så är det supergott kanske?
    Hon önskar sig verkligen en äppeltårta supermycket, det verkar vara viktigare än presenterna...

• Paulina f69

Men egentligen, varför inte göra en fin äpplepaj? Typ en fransk med pajskal fyllt med vanlijkräm och snygga äpplelyftor och sen gelé ovanpå!

• Hoppetossan

Puffar för fler förslag...

Det enda min dotter önskar sig på sin kommande 3-årsdag är en äppeltårta. Hon säger att hon inte vill ha några presenter... bara en äppeltårta! Det är en tossig liten tjej där här ;)

Jag tycker nog att äppelpaj känns väldigt trist och det är nog inte heller riktigt vad hon tänker sig.

Funderar på att göra en sockerkaka med små äppeltärningar och kanel som tårtbotten och täcka med vaniljvisp. Men vad i hela fridens dar har man som fyllning?

• JFL

Har kikat i tråden förut och det jag kan komma att tänka på är att du gör en tårta som ser ut som ett äpple.
    Gör en botten med kanelsmak och dela i tre delar, alt köper färdig botten. Som fyllning tar du tärnat äpple som du smörsteker alt kokar, så att du får en simmig röra med bitar. På nästa lager tar du äppelmos och hårt vispad grädde blandat.

Du gör tårtan i en skål. Ta en rundbottnad skål. Lägg i en botten. Lägg äppelgrädden och fyll upp så att det blir nästan plant. Lägg en botten till och ha på äppelkompotten. Detta lager måste vara plant för sedan kommer sista botten på. Ställ in i kylen och låt allt stelna, gärna en timme. Sen tar du ut tårtan och vänder ut den. Då har du en halvcirkelformad tårta. Bred på lite vispad grädde i ett tunnt jämt lager så att alla skavanker försvinner. Täck med röd (eller grön) marsipan eller sugerpaste. Gör en liten grop högst uppe för ett skaft och gör ett grönt blad och lägg dit.

ღTårtJennyღ
  • Ellekan

Wow JFL, jag blir impad! Vilket bra förslag. Att det ser ut som ett äpple är nog ganska viktigt faktiskt för ett litet barn som önskar sig äppeltårta. De brukar ju vara väldigt konkreta.

• JFL

Ellekan: tack Tänka tårtor det är kul

Tillägg: om du ska göra en grop för skaftet så bygg upp med mera grädde på toppen alternativt lägg en glaskula/dank i botten på skålen när du gör tårtan så att du får en grop från början och lägg i grädde sen, gröp ur lite innan du täcker med täcket så att det blir lättare att forma gropen. Jag formar gärna till grädden innan jag lägger på täcket om täcket inte ska vara helt slätt. Det är mycket lättare att få rätt form på täcket då.

Ett jättebra lager att ha där jag skrev äppelkompotten är ju såklart vanlijkräm!!!! Att jag inte tänkte på det först

ღTårtJennyღ
  • Hoppetossan

Ojsan! Hmmm... det kanske vore nåt! Jag har funderat i liknande banor. Tänkte göra en barbietårta till min blivande 5-åring nästa vecka och har klurat lite på om man skulle kunna använda sig av typ samma uppbyggnad för att få till ett äpple. Mitt största problem har helt klart varit fyllningen. Det här ska jag försöka spinna vidare på. Ett annat problem är ju att jag är sån amatör på tårtbakning... ;) Men vad är det man brukar säga? Övning ger färdighet =)

Svar på tråden Äppeltårta?