• Anonym

Yrsel från nacke?

Precis som rubriken lyder så undrar jag om ngn haft eller hört talas om att man kan få yrsel som härstammar från nacke och axlar? Jag är konstant spänd i kroppen och framförallt just i nacke och axlar. Yrseln har jag haft nu i ca 6 mån då jag drabbades av lite ångest efter att jag fått barn. Ångesten är bättre men yrseln är kvar samt smärtan i nacken och axlarna.
    Tacksam för alla svar och tips!

• Svar på tråden Yrsel från nacke?
  • Beanie

japp! rint till vc så du får en remiss till sjukgymnast! har du ofta huvudvärk? jag har haft jätteproblem med just axlar nacke o huvud. Började hos sjukgymnast o senare på gym. rekommenderas starkt! Hoppas det löser sig för det e inge vidare o gå sån jämt!

• April Mamma

Jag har haft yrsel som kom från nacken/axlar. Ganska vanligt.

Jag hade som värst i början efter att sonen hade fötts, gick då till en bra kiropraktor som knäckte och masserade, jag gick nog ca 12 ggr. Kan rekomendera det, kostar dock en del men det e värt det.

Det tips som jag kan ge är att stretca och sitt och amma (om du ammar vill säga) att ligga ner är inte bra för nacken, titta inte heller ner hela tiden på barnet när du ammar utan försök att hålla blicken/nacken rak. Man vill ju gärna titta hela tiden på sitt lilla underverk, men det sliter jättemycket på nacken.

• Beanie

Ja jag e bra!Förutsatt att jag tränar rygg o nacke regelbundet.

• April Mamma
    Anonym skrev 2007-05-07 20:24:14 följande:
    blev ni bra?
    Jag har ont till och från, har haft så i många år. Men absolut så är jag mycket bättre än vad jag var innan jag gick till en kiropraktor. Rekomenderas starkt!!
  • Anonym

Det låter ju bra!
    Jag har alltid ont på vänster sidan av nacken och ända upp i huvudet på samma sida. Vänster axeln strular alltid den också! .
    Tråkigt... Men jag får ringa imorgon och se om jag kan komma till ngn sjukgymnast eller kiroprakter. Vilket är bäst?

• April Mamma
    Anonym skrev 2007-05-07 20:28:55 följande:
    Det låter ju bra! Jag har alltid ont på vänster sidan av nacken och ända upp i huvudet på samma sida. Vänster axeln strular alltid den också! .Tråkigt... Men jag får ringa imorgon och se om jag kan komma till ngn sjukgymnast eller kiroprakter. Vilket är bäst?
    Båda är bra på olika sätt.
    Kiropraktorn "rättar" ju till dig medans du hos en sjukgymnast "tränar upp dig".

Jag skulle rekomendera att ta kontakt med sjukvården först, sedan kiropraktor el sjukgymnastik.
    Jag tror på mer "effektiv"/snabb effekt hos en kiropraktor, så har jag upplevt det.
  • Beanie

Jag håller med ovanstående. För mer snabb åtgärd så vänd dig till kiropraktor. Min sjukgymnast va så dryg med o komma igång med träningen så till sist började jag träna för egen hand på gymmet, o med hjälp av dem så fick jag iordning på träningen.

• Cesso

Har likadant och har haft värk i axlar och nacke i flera år till och från. Jag har provat både sjukgymnast och kiropraktor, men har kommit fram till att den bästa "läkaren" är en själv.

Några tips att göra själv hemma:
    * stretcha nackmusklerna som är precis vid bakhuvudet (därifrån brukar huvudvärken komma)

=stå rak med ryggen mot en vägg. Dra in hakan mot halsen och slappna av i käkarna lite. Man ska typ få "dubbelhaka". Upprepa några ggr per gång. Är jättebra att börja dagen med!

* stretcha resten av nackmusklerna, och bröstmusklerna, försiktigt
    (svårt att förklara alla övningar men den jag beskrev tidigare är bra!)

*Motionera! Rör på dig och svettas! Ex promenera snabbt! Är jättebra för både värk och ångest! Det är ALLTID bra att röra sig, även om man har ont! Man kan inte "vila" ut värken!

*Slappna av! Låna avslappningband på biblioteket och träna på att slappna av medvetet.

* Sträck på dig när du går.

*Andas med MAGEN och släpp ner axlarna.

*Sluta med nikotin och helst koffein också, då de minskar cirkulationen i muskler och gör att det onda stannar kvar.

Jag tycker du ska börja med att försöka hitta egna sätt att "läka dig". Av egen erfarenhet vet jag att jag bara fick ondare och blev mer stressad av försöka hitta någon utifrån för att LAGA mig.

Nu är det bättre,,, men man får jobba på det hela tiden. Och viktigast av allt:
    SE INTE VÄRKEN OCH ÅNGESTEN SOM NÅT FARLIGT! Då ger man den bara mer energi! Alla har vi något, och man kan vara GLAD ändå!

Lycka till! Och hoppas det känns bättre snart!!!

• RiaRa

Jag går regelbundet till en kiropraktor, har ibland yrsel och smärtor i bl a nacke.
    Då jag fick första barnet kommer jag ihåg att jag tog i så jag fick rejäl migrän och smärtor i nacken i flera dagar efter förlossningen. Åt alvedon som om det var godis.
    Var till kiropraktorn efter det och han fixade det på ett par gånger.

Vänd dig till närmaste kiropraktor så hjälper de dig vidare om det krävs.

Lycka till.

Svar på tråden Yrsel från nacke?