Yrsel från nacke?
Har likadant och har haft värk i axlar och nacke i flera år till och från. Jag har provat både sjukgymnast och kiropraktor, men har kommit fram till att den bästa "läkaren" är en själv.
Några tips att göra själv hemma:
* stretcha nackmusklerna som är precis vid bakhuvudet (därifrån brukar huvudvärken komma)
=stå rak med ryggen mot en vägg. Dra in hakan mot halsen och slappna av i käkarna lite. Man ska typ få "dubbelhaka". Upprepa några ggr per gång. Är jättebra att börja dagen med!
* stretcha resten av nackmusklerna, och bröstmusklerna, försiktigt
(svårt att förklara alla övningar men den jag beskrev tidigare är bra!)
*Motionera! Rör på dig och svettas! Ex promenera snabbt! Är jättebra för både värk och ångest! Det är ALLTID bra att röra sig, även om man har ont! Man kan inte "vila" ut värken!
*Slappna av! Låna avslappningband på biblioteket och träna på att slappna av medvetet.
* Sträck på dig när du går.
*Andas med MAGEN och släpp ner axlarna.
*Sluta med nikotin och helst koffein också, då de minskar cirkulationen i muskler och gör att det onda stannar kvar.
Jag tycker du ska börja med att försöka hitta egna sätt att "läka dig". Av egen erfarenhet vet jag att jag bara fick ondare och blev mer stressad av försöka hitta någon utifrån för att LAGA mig.
Nu är det bättre,,, men man får jobba på det hela tiden. Och viktigast av allt:
SE INTE VÄRKEN OCH ÅNGESTEN SOM NÅT FARLIGT! Då ger man den bara mer energi! Alla har vi något, och man kan vara GLAD ändå!
Lycka till! Och hoppas det känns bättre snart!!!