• Maria303

Taskigt blodtryck, vad gör man?

Vet om att jag sen tidigare har rätt lågt blodtryck, så det kommer inte som nån nyhet. MEN nu börjar jag känna av det mer och mer...som om jag får nåt blodtrycksfall?! Är helt slut, noll energi. Barnmorskan sa att det var rätt OK när jag var där sist, för typ två veckor sen. Hade då 98/95, om jag inte hörde fel...kan ha varit 98/85 också..?! Så hur som helst, har ni några bra tips för vad jag kan göra för att få upp trycket igen, så dela gärna med er.

• Svar på tråden Taskigt blodtryck, vad gör man?
  • Scrapmom

Det diastoliska trycket är ändå ganska högt. Normalt ligger det väl runt 70-75 har jag för mig. Men jag är å andra sidan ingen expert. Be bm kolla ditt blodtryck nästa gång.

• Nena70

Kanske någon med mer medicinsk träning kan svara, men vad jag vet är lågt blodtryck i sej inte någon fara, särskilt inte om det brukar vara lågt i vanliga fall. Men värdena du skrev verkar lite konstiga - särskilt verkar undertrycket väldigt högt, i förhållande till övertrycket, tycker jag. (Har själv lågt blodtryck, men det brukar ligga kring 100-115 över ca 60). Tycker du ska fråga BM eller en läkare om råd! Hur är ditt blodvärde (hemoglobin) annars - kanske att du är energilös kan ha något att göra med järnbrist?

• Långben

Halloj,
    Mitt blodtryck var under en period så lågt att jag nästan svimmade. Speciellt jobbigt blev det på nätterna när man låg still och kroppen därmed nästan gick in i koma. Det var typ 80/60 eller liknande... vilket både BM och läkare tyckte var lågt men påpekade att det inte var farligt... förrän man svimmar och ramlar och slår sig vill säga

Frågade vad man kunde göra åt det och tydligen är det salt mat och rödvin som gäller vilket vilket ingen av dem "fick" rekommendera men inte såg något problem i att jag prövade. Jag var hemma någon dag ifrån jobbet och försökte röra mig mycket för att få igång blodcirkulationen (sitter still på kontoret så där domnade jag lätt bort...). Det hela gick över efter en dryg vecka tack och lov. Mycket obehagligt. Kan inte säga att jag åt så mycket mer salt mat, tog ett halvt glas vin någon kväll under den veckan dock vilket kanske hjälpte mig på traven att bli frisk.

• Snuttan79

Det måste ha varit 98/85 för hade det varit 98/95 så hade dom nog skickat dig till sjukhuset för då är dom ju oroväckande nära varann och ska inte vara det.

Fick högt blodtryck under grav. och när dom var som närmast varann så skillade det nog bara 10-15 mellan över och under trycket och det är inte bra och jag har för mig att man kunde få antingen förgiftning eller propp.

Men ett tips för att både höja eller sänka blodtryck är att motionera.
    Låter lite knäppt jag vet. Exets lillasyster hade lågt och jag hade högt och vi fick båda rådet att motionera.
    Så dagliga promenader kan kanske hjälpa. 

• Maria303

OK tack allihopa för era goda råd =). Ska till BM på fredag så hon lär nog kolla blodtrycket då. Hade blodvärde 118 sist. Är det dåligt eller bra?

Motion tror jag inte riktigt att jag behöver mer av, jobbar ju fortfarande och då går och står jag hela dagar. Sen så är jag dans instruktör på fritiden. (har dock bara en kurs i veckan, 2 timmar)

Men trots allt, TACK =).

• Willepluttsmamma

Hej!
    jag har oxå jättelågt blodtryck, 90/50 har det varit som värst! Då frågade jag vad jag kunde göra åt det o då sa hon lite skämtsamt (bm)
    börja röka
    börja dricka
    sluta motionera
    ät dåligt

med andra ord finns det ingenting att göra åt LÅGT blodtryck o det är inte farligt heller.

Det konstiga med mig är att jag inte känt av att jag haft så lågt, har inte haft ett enda yrsel-anfall... Så jag lider inte alls jag.

• Tildamamman

När jag är i hyffsad kondition har jag väldigt lågt blodtryck (...inte nu vill säga ). Förra graviditetn då jag avr i bra fysisk form hade jag ibland så lågt som 84/54 och led av det i form av yrsel och illamående.

Oftast gick det rätt bra ändå iom att jag var så medveten om det. Reste mig sakta ur sängen, höll mig i trappräcke för att inte svimma och åt choklad och äppel vid blodtrycksfall.

Någonstans har jag för mig att just äppel vr bra vid lågt blodtryck, men jag minns inte varför... ?-) Hm, graivdförvirrning .

Om du inte lider av det så är lågt tryck att föredra. Tror heller aldrig jag hört talas om någon där de medicinskt försökt höja det.

kan förresten vara bra att berätta om det låga trycket om du tas in akut på lasarett. Jag glömde det en gång och de trodde att jag höll på att dö och satte in värsta ruschen innan jag förstod varför och kunde förklara

• Hackades

TS,

Det låter som att du har fel siffror på undertrycket, det är inte lågt om det är /95 eller /85, så förmodligen minns du bara fel. Som icke gravid brukar jag ligga på 120/70, alldeles lagom med andra ord. Förra grav hade jag lågt tryck ganska långt in på graviditeten men det sista gick det upp till 80 i undertryck, men det är ju ändå bra som gravid. Nu är jag i v 39 och har fortfarande ett undertryck på 60-65, vilket är jättebra. Jag vet att det är jobbigt när man känner sig knäsvag och svimfärdig men se det som en livförsäkring! Jag har lärt mig känna tidigt när blodtrycksfallen kommer och då lägger jag mig genast eller sätter mig med fötterna upp. Förmodligen kommer trycket att gå upp så småningom! Lycka till!

• numbernine

Jag blev sjukskriven för mitt låga blodtryck förra graviditeten. Hade då 90/40. De fanns inte så mycket jag kunde göra för att höja det. Mer tips på hur jag skulle stå ut med det. Hade även extremt lågt blodvärde samtidigt.(87)

Vilken veck är du i. Det är ju bra att ha lägre blodtryck för det brukar höjas på slutet och risken för för havandeskapsförgiftning är ju inte så stor om man börjar lågt.
    Du har lite lågt blodvärde men inte mycket. Tycker ändå du ska börj äta el öka dosen järn. För kombinationen kan bli jobbig.
    Prata med din BM nästa gång.

• LisaS

Jag har med lågt blodtryck, sist låg det på 86/53. Det enda jag känner av är lite yrsel när jag reser mig upp och att jag är väldigt trött ibland.
    Jag är i v 32 snart 33 och mitt bt har bara blivit lägre och lägre. Min bm säger oxå att det är bättre med för lågt än för högt. Salmiak ska höja det har jag hört, jag ska köpa hem och se om det hjälper.

• Maria303

Härligt, tack än en gång för era goda råd. Blir bra att kolla upp alla värden imorrn hos BM. (Är i vecka 32 nu) Ska höra om hon har några bra tips för hur man kan bli lite piggare. Fast mer järn blir det nog inte. Äter redan två niferex tabletter om dan och utöver det och vitaminerna, så dricker jag Blutsaft. Jobbigt att vara så trött och slut...och med så lågt tryck så man tror att hjärtat ska stanna.

• tvåsmå

Har också problem med det och min läkare sade att det viktigaste är motion. Alltså inte bara att stå och gå mkt utan att aktivt träna musklerna i benen. Då jag har kraftiga besvär av foglossning är detta dock inte aktuellt... så då skulle jag när det behövs (när jag blir yr) spänna musklerna i kroppen för att hjälpa upp trycket. Sitta och träna armarna mkt kan också hjälpa.

Sedan sade han också ngt mkt viktigt... Att inte utsätta sig för stress och att se till att vila ordentligt. Jag lydde inte det rådet och hamnade i en situation när jag blev alltmer trött, orkeslös, och nedstämd. Helt förtvivlad och gråtig mest hela tiden. Men med vila och utan stress är det mkt bättre. Normalt sett ökar blodtrycket vid stress, med för dem med lågt blodtryck blir det tvärtom, och kan alltså leda till starka känslor av nedstämdhet och allmänt ologiska tankar. Alltså, viktigt att inte stressa!!! Speciellt i slutet av graviditeten och strax efter förlossningen. Prata med en läkare som vet ngt om lågt blodtryck, BM vet sällan tillräckligt om problematiken.

• MHE i CH

till mig sa läkare att jag skulle dricka en kopp kaffe o det gör jag mer än gärna!!

Svar på tråden Taskigt blodtryck, vad gör man?