Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Snabbt svar önskas - Laktos

Hur gick det?

Jag tar 1-2 tabletter inför varje rätt när det är flerrätters. Har inte märkt att jag tagit för mycket någon gång, däremot för lite vid ett tillfälle.

Jag tycker det funkar bättre med lite vanlig mat och 2 tabletter än med laktosfritt. Jag undrar just om det inte kan finnas lite laktos i det som får säljas som laktosfritt. Ska nog kontakta valio och höra lite.

• Blå Flygare

elegi: Nu har jag kollat runt på valios hemsida, och där tog de upp att man kan vara känslig mot syrabakterierna i fil och youghurt. Kan det vara det man reagerar mot när man regerar mot laktosfria alternativ? Antar att även creme frachen innehåller det, och att magen inte är van när man äter mycket mjölkfritt.

Jag skickade i vilket fall iväg en fråga till valio om hur mycket laktos en vara får innehålla för att saluföras som laktosfri. När det gäller mjölkfritt är det noll som gäller, men glutenfritt får det kallas när det är max 200ppm gluten i. Jag hoppas på snabbt svar

• Blå Flygare

Har nu fått svar från Valio:

"Våra produkter innehåller under 0,01 gr laktos/ 100 g, vilket är detektionsgränsen för mätning av laktos.
    Detta skall en laktosintoleranta klara av att äta, kan det möjligtvis vara något annat i mjölken som då reagerar på?"

Svar på tråden Snabbt svar önskas - Laktos