• Wilowa

Snabbt svar önskas - Laktos

Jag tror mig vara laktosintollerant (har inte vågat prova än med vanlig mjölk) och idag ska jag åka bort. I morgon ska jag på en kurs. Saken är den att jag är bjuden på trerätters middag ikväll och jag tänkte ta laktrastabletter och se om de hjälper. Det står att man ska ta tabletterna i samband med måltiden, men hur gör man när det är en trerätters under 2-3 timmar? Ska jag ta en tablett inför varje rätt då?

Tyvärr är det studenter som lagar maten som en skoluppgift, så jag tror inte att jag kan få laktosfritt! Har inget emot att äta studenternas mat, men det hade varit enklare om det varit på en vanlig resturang!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Svar på tråden Snabbt svar önskas - Laktos
  • Skogshallon

Jag brukar ta två tabletter i samband med det första jag äter, om det innehåller laktos. Fast trots att jag tar tabletterna så undviker jag att äta för mycket laktos, tycker inte alltid att de hjälper nämligen.

Du kan inte ringa och höra efter om det eventuellt går att ordna laktosfri mat till dig, det är ju trots allt det allra smidigaste och det är ju en allergi, det är ju inte av anledning för att att inte vill ha det som bjuds...

• Wilowa
    Skogshallon skrev 2007-05-08 08:22:26 följande:
    Jag brukar ta två tabletter i samband med det första jag äter, om det innehåller laktos. Fast trots att jag tar tabletterna så undviker jag att äta för mycket laktos, tycker inte alltid att de hjälper nämligen. Du kan inte ringa och höra efter om det eventuellt går att ordna laktosfri mat till dig, det är ju trots allt det allra smidigaste och det är ju en allergi, det är ju inte av anledning för att att inte vill ha det som bjuds...
    Jo, min kompis som bjudit mig ska kolla upp det. Problemet är att hon har glömt bort att jag äter låglaktos och jag trodde att hon kom ihåg det. Misstaget uppdagades igår! Det kanmske är för sent att fixa till nu!
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • elegi

Jag har inte provat tabletterna själv men har hört andra som tom kan ta laktrase när problemen uppdagas i det fallet dagen efter att hon fått i sig laktos.
    Prova med att ta 3 tabletter innan första målet, så många tar de som jag pratat med som använder dom då har du ju iaf försökt att minska ev problem

• Skogshallon

Enligt rekommendationerna så ska man ta 1-2 tabletter innan måltid beroende på hur mycket laktos man tål.

• Blå Flygare

Hur gick det?

Jag tar 1-2 tabletter inför varje rätt när det är flerrätters. Har inte märkt att jag tagit för mycket någon gång, däremot för lite vid ett tillfälle.

Jag tycker det funkar bättre med lite vanlig mat och 2 tabletter än med laktosfritt. Jag undrar just om det inte kan finnas lite laktos i det som får säljas som laktosfritt. Ska nog kontakta valio och höra lite.

• elegi

Blå Myran
    Berätta gärna vad dom sa på Valio, speciellt om den laktosfria creme fraichen för den har jag och dottern fått ont i magen av några gånger.

• Blå Flygare

elegi: Nu har jag kollat runt på valios hemsida, och där tog de upp att man kan vara känslig mot syrabakterierna i fil och youghurt. Kan det vara det man reagerar mot när man regerar mot laktosfria alternativ? Antar att även creme frachen innehåller det, och att magen inte är van när man äter mycket mjölkfritt.

Jag skickade i vilket fall iväg en fråga till valio om hur mycket laktos en vara får innehålla för att saluföras som laktosfri. När det gäller mjölkfritt är det noll som gäller, men glutenfritt får det kallas när det är max 200ppm gluten i. Jag hoppas på snabbt svar

• GoodWitchOfTheNorth

Skogshallon: Jag är också laktosintolerant och tål inte de produkter som har laktas tillsatta för att de ska bli laktosfria
    I början tålde jag dem men jag har blivit mer känslig ju längre tid det gått
    Har för mig att läkaren sa att man kan ha en minskad produktion av laktas som sen kan försvinna helt Antar att jag nu inte producerar enzymet alls... Kanske kan vara så för dig med?

• GoodWitchOfTheNorth

Skogshallon: Jag är också laktosintolerant och tål inte de produkter som har laktas tillsatta för att de ska bli laktosfria
    Har för mig att läkaren sa att man kan ha en minskad produktion av laktas som sen kan försvinna helt Antar att jag nu inte producerar enzymet alls... Kanske kan vara så för dig med?

• GoodWitchOfTheNorth

• Blå Flygare

Har nu fått svar från Valio:

"Våra produkter innehåller under 0,01 gr laktos/ 100 g, vilket är detektionsgränsen för mätning av laktos.
    Detta skall en laktosintoleranta klara av att äta, kan det möjligtvis vara något annat i mjölken som då reagerar på?"

• elegi

Blå Myran
    Ja man börjar ju onekligen undra, för egen del så är jag ganska säker på att det är just laktosen för jag klarar att äta laktosfritt utan att få problem, klarar dessutom Valios Hyla märkta yoggi vilket har öppnat en helt ny värld känns det som.

Svar på tråden Snabbt svar önskas - Laktos